Wordt RSS het marketinginstrument van 2006?

11 januari 2006, 06:57

Wordt RSS het marketinginstrument van 2006?

In voorbereiding op de cursus RSS-marketing heb ik de afgelopen dagen eens gekeken waar we nu precies staan met RSS. En om eerlijk te zijn is dat minder ver dan wij hier soms willen geloven. Terwijl de techniek klaar is en de adverteerders zitten te springen om alternatieve advertentiemogelijkheden, lijken het vooral de bureaus en marketeers die vooralsnog de boot af houden.

Begin vorig jaar riepen we nog in koor dat 2005 het jaar van RSS zou worden. En alhoewel het bewust (en onbewust) gebruik van RSS zeker is toegenomen, mogen we inmiddels wel concluderen dat 2005 niet heeft gebracht wat we voorspelden.

Alan Graham geeft in RSS Year in Review een mooi overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in RSS van het afgelopen jaar. Wat opvalt is dat vooral investeerders en internetuitgevers in de VS aktief zijn met RSS. Marketeers zijn vooral nog zoekend naar het businessmodel. Rok Hrastnik, een van de meest bekende RSS-marketeers, geeft in The Best of RSS Marketing in 2005 daarvan een overzicht.

De vraag is wat 2006 ons gaat brengen op gebied van RSS. Eind vorige maand publiceerde David Teten een samenvatting van een paneldiscussie over New Trends in RSS (via Frankwatching). Daarin verwijst Teten naar de presentaties van Pheedo (ppt), Pluck (ppt) en Silverpop (ppt). Ook in de nieuwe reeks blogviews vraag ik Nederlandse pioniers wat zij van RSS verwachten in 2006.

De adoptie van RSS in Outlook 12 en het vervangen van de terminologie en beeldmerk van RSS zullen het (bewust) gebruik van RSS verder stimuleren. Applicaties zullen in toenemende mate aan de achterkant gebruik maken van feeds waardoor ook het onbewust gebruik van RSS verder zal toenemen. En zoals Anders Floor hier in de reacties al indirect opmerkte: als consumenten het gebruiken zullen de adverteerders (lees: marketeers en bureaus) vanzelf volgen. En als Microsoft een beetje meewerkt dan wordt RSS inderdaad het marketinginstrument van 2006.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Ik heb je net een emailtje gestuurd Jama!


    11 januari 2006 om 10:21
    René

    Je hebt het over ik, techniek, adverteerders, uitgevers, investeerders, bureaus, pioniers en “we”. Waarom niet over bezoekers? Je bent toch marketeer?


    12 januari 2006 om 00:02
    media

    Omdat het tegenwoordig niet om bezoekers of lezers gaat maar om gebruikers, en daar heb ik het wel over. Maar die was je vergeten in je lijstje 😉


    12 januari 2006 om 05:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!