Forrester: Nederlanders kampioen tabletbezit

25 februari 2013, 08:00

1 op de 5 Nederlanders bezit tablet

Het aantal tableteigenaren in West-Europa zal de komende 5 jaar verviervoudigen. Dat is althans de verwachting van onderzoeksbureau Forrester. Afgelopen jaar was 14 procent van de volwassenen in het bezit, en dat zal volgens Forrester oplopen naar 55 procent in 2017. Voor het onderzoek ondervroeg 13.000 consumenten uit de EU-7 (Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden). In Nederland bezit momenteel 1 op de 5 volwassen een tablet, en dat zal naar verwachting doorgroeien tot 6 op de 10 in 2017. Daarmee is Nederland, net als vorig jaar, Europees koploper qua tabletbezit.

De enorme groei volgt na een voor de tablet beslissend jaar waarin het bezit van tablet verdubbelde. “Our data shows that tablets have found their sweetspot: Bigger than a smartphone and more portable than a laptop, they have bridged the gap between these two devices, allowing consumers to entertain and inform themselves.”, zo schrijft Reineke Reitsma, auteur van het rapport en analist van Forrester in een blog. Ter vergelijking: het tabletbezit in de VS in 2012 was 24%.

Tablets meest populair onder 18 tot 24 jarigen

Tabletbezitters zijn gemiddeld relatief jong, vermogend en bezitten veel media apparaten. Het bezit van tablets is het grootst in de groep 18 tot 24 jaar. In deze categorie is 1 op de 4 Europeanen de trotse eigenaar van een tablet. Van hen heeft de helft een iPad. Naar mate de leeftijd toeneemt, neemt het tabletbezit af.

Desalniettemin ligt het bezit in de hoogte leeftijdscategorieën nog altijd rond de 15%. De prijs is hierbij nog altijd een belangrijk issue. 1 op de 3 Europeanen is niet van plan een tablet te komen vanwege de prijs. Maar met de introductie van de nieuwe budgettablets, zoals de Kindle Fire en Nexus 7, is het aftellen tot meer mensen overstag gaan.

Fun fact: 83% van de iPhone bezitters bezit een iPad! In lijn hiermee zijn Samsung Galaxy tablets het meest populair onder bezitters van Samsung Galaxy en Wave toestellen. Daarnaast zijn tablets ook extra populair onder smartphone eigenaren, onder hen is het tabletbezit 28 procent.

Woonkamer

Het tabletgebruik geeft een nieuwe dimensie aan het begrip “couch surfing”. In de woonkamer is de tablet het meest populaire device (62 procent). Na de woonkamer wordt de tablet het meest gebruikt in de slaapkamer (45 procent). De slaapkamer en de woonkamer zijn de enige twee ruimtes waarin consumenten meer gebruik maken van de tablet dan van de smartphone. 21 procent van de repondenten geeft aan de tablet buitenshuis te gebruiken.

Tablets en smartphones hebben elk hun eigen taken. Tabletseigenaren gebruiken met name hun smartphone om te internetten en om buitenshuis contact met anderen te hebben. Op het moment dat zij thuiskomen, dan wordt de tablet opgestart.

Over het onderzoek

Aan het European Technographics Consumer Technology Online Survey Q4 2012 rapport hebben 13,518 Europanen meegewerkt. Het onderzoek is afgenomen tussen augustus en september 2012 onder consumenten van 16 tot 92 jaar. Onder een betrouwbaarheidsinterval van 95% is de kans 0,84% dat het onderzoek afwijkt van het interviewen van de volledige populatie.

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding: Scott Swigart (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    mvandenbroek

    Goed ontopic plaatje ook. Heel datasexual.


    25 februari 2013 om 12:57
    Jurre

    Vind het percentage dat de tablet ‘ zakelijk’ gebruikt nog wel tegenvallen. Wij gebruiken de tablet al een tijdje als second-screen en als presentatiemiddel voor de salesafdeling ipv de laptop. Ben benieuwd hoe andere bedrijven dit op gaan pakken.

    En daarnaast dus nog meer aandacht besteden aan responsive webdesign om de je website tablet-proof te maken.


    3 maart 2013 om 18:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!