Wilco van Schaik (directeur FC Utrecht) over merkbeleving

1 mei 2012, 13:45

Directeur Wilco van Schaik van FC Utrecht te gast bij MEC in 10 minuten

In MEC in 10 Minuten spreekt FC Utrecht directeur Wilco van Schaik over 'het bedrijf' FC Utrecht. Strak, rationeel en resultaatgericht stuurt hij de organisatie, ook om op een normale manier een winst & verliesrekening te kunnen presenteren. Het 'merk' FC Utrecht speelt in zijn aanpak een belangrijke rol. Niet gek ook, Van Schaik was – naast sportverslaggever – jarenlang directeur van een succesvol reclamebureau.

Wilco neemt voor FC Utrecht een voorbeeld aan onder andere 538 dat van 'plaatjesbedrijf' echt een beleveningsmerk werd. Van Schaik ziet de toekomst niet als 'Stadsclub' en zet nadrukkelijk in op de rol in de provincie. Waarbij elke voetbalwedstrijd slecht een leuk en logisch onderdeel is van een veel grotere belevingswaarde voor gasten en fans. Van Schaik ziet dat er bij een aantal grote clubs nieuwe directies zijn die het plezier van voetbal combineren met een gedegen bouw van organisatie en merk.

Joris van Zoelen
Co-Founder, Managing Partner, Identiteitsstrateeg bij Synergie | identiteits- en merkstrategie

Co-founder van Synergie in 1995. Synergie is een strategisch adviesbureau dat organisaties helpt een merk te worden en blijven. Wij ontwikkelen marktstrategieën vanuit organisatie en ondersteunen bij het doorleven. Identiteit is altijd ons uitgangspunt omdat organisaties met gedeelde ambities hun categorie verslaan. Het bureau maakt onderdeel uit van Central Park - Group for Growth. Joris is mede-oprichter van Central Park, waarvan ook Mantion - bureau voor ondernemingsstrategie en -cultuur, Brand Republic (reclamebureau in Utrecht en Alkmaar) en Pure Activatie onderdeel zijn. In zijn vrije tijd is hij actief met De Nederlandse Wijnwinkel: de eerste online winkel met alleen Nederlandse wijnen. Voormalig voorzitter van Pragma en Nima Communicatie. Voorzitter van het MEC, voorzitter van Creative Connection en juryvoorzitter van CCB. Spreker en publicist, onder andere voor MEC in 10 Minuten op MarketingFacts en MarketingTribune.

Categorie
Tags

4 Reacties

    ingmar123987

    Interessant hoe er over voetbalclubs als ‘bedrijf’ zijnde word gepraat. Blijkbaar een business en heeft een duidelijke doelstelling met Utrecht. Ambitieus, maar dat kost jaren wat hij wil, denk ik.

    Wat goed dat je, Joris, met Wilco aan het praten bent geweest.

    Ik vond het MEC Merkendebat 2012 ook interessant op de De Dagen. Veel goede dingen gehoord over merken en wat belangrijk is om je merk op te bouwen.

    Ik ben een 3de-jaars student Communication & Media Design en ik ben mij voornamelijk aan het verkennen in het vakgebied en ik doe veel informatie op, zoals op de beurs en lees ik veel blogs, zoals Marketingfacts.

    Ik kan veel leren van jullie.


    1 mei 2012 om 14:29
    ingmar123987

    @Denis Doeland:

    Thanks for sharing! 🙂


    3 mei 2012 om 12:13
    martyn

    Hoe draai je het “merk” FC Utrecht zijn nek om?

    Dat de clubleiding van FC Utrecht – onder leiding van dhr. Van Schaik – heeft besloten om Kali te laten spelen (en zelf de keuze bij hem heeft gelaten) nadat hij een medespeler tijdens een training een gebroken kaak heeft geslagen is in mijn beleving een fraai voorbeeld van merkpositionering.

    Intern zou er na het “incident” stevig zijn gesproken en Kali zou een sanctie zijn opgelegd (lees: geldboete). Maar werkelijke consequenties, bijvoorbeeld een schorsing voor X-wedstrijden, is kennelijk geen onderdeel van het “merk” FC Utrecht.

    Als men nagaat wat er zich allemaal in het amateurvoetbal binnen en buiten het veld afspeelt dan valt een dergelijke beslissing niet uit te leggen.

    Wanneer FC Utrecht zich werkelijk voorbeeld wil stellen voor de stad en zelfs haar provincie dan zou de directie zich bewust moeten worden van haar verantwoordelijkheid en rol als C-merk.

    Want in mijn beleving is FC Utrecht reeds gedegradeerd!


    1 februari 2015 om 20:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!