Wendy: het geluk van dé girl next door

19 maart 2015, 06:00

“Negativiteit genoeg in de wereld. Hoogste tijd voor een ander geluid!” Met die oproep plukt Wendy van Dijk háár geluk. Een jaar lang, via wendyonline.nl, social media én een magazine. Gemaakt door Wind Publishing – Carolien Vader, Femmetje de Wind en crew: “Met Wendy als onze absolute gids.”

Wendy, dé girl next door, de Hollandse meid die met beide benen stevig op de grond staat. Had haar downs en nu haar ups. En wil daarom haar geluk en optimisme met iedereen delen.

Achterban en aandacht

Wendy van Dijk is jarig. Zo’n feestelijk feit blijft natuurlijk niet onopgemerkt, blijkt die 22ste januari uit de bezoekersaantallen voor wendyonline.nl. As we speak staat de teller op ruim 12.000. En de dag is nog niet om. Carolien Vader, hoofdredacteur online, scrolt tevreden door de statistieken. Wendy’s verjaardagspost – 44 jaar jong, 44 cadeaus te verloten onder 44 fans – is goed gedeeld: “Het bericht heeft op Facebook al 18.000 mensen bereikt, bijna twee keer onze achterban. Op dat engagement sturen we: items viral krijgen is onze topsport. Ik ben blij met elke reactie. Onze achterban bepaalt het succes van de distributie”.

Ruim een maand na de grootse lancering van de campagne nadert wendyonline.nl de 500.000 bezoekers en het eerste miljoen pageviews. Het premièrenummer van het magazine Wendy – oplage 172.000 – is bijna uitverkocht. Femmetje de Wind, uitgever en hoofdredacteur print: “Bij veel verkooppunten zijn de schappen leeg, elders is het blad nog wel te koop. Je kunt de distributie nooit exact afstemmen op de vraag. We hebben 70.000 exemplaren met contentpartner Staatsloterij verspreid via Bruna. De rest is via de reguliere kanalen verkocht.”

Carolien: “Onze focus ligt op de losse verkoop, online en social media. We bouwen nu aan onze aanwezigheid, aan onze relatie met een vaste achterban, vooral online: Facebook, Instagram, Pinterest, Spotify, Twitter. Daar moet de traffic vandaan komen, de doelgroep moet over ons struikelen”.

Femmetje: “Wendy’s zoektocht is een campagne van een jaar. Je kunt je wel abonneren op het magazine, maar de urgentie is niet zo sterk als er nog maar drie nummers volgen. Echter, gezien het succes is de kans best groot dat we doorgaan volgend jaar. De urgentie creëren we door voortdurend relevante en aantrekkelijke content te delen en te laten ervaren. Dan pas kun je ook roepen ‘Koop ons blad!’ We zijn nog maar net begonnen hè.”

Positief en optimistisch

Wat Wendy onderscheidt, is haar persoonlijke, positieve geluid bij al het negatieve nieuws dat kijkers en lezers dagelijks bereikt. Carolien: “Wendy is dé girl next door, de Hollandse meid die met beide benen stevig op de grond staat. Wendy heeft het allemaal zelf ervaren, de downs en nu de ups. Ze wil haar geluk en optimisme delen. Haar positiviteit is authentiek en dat spreekt heel veel mensen aan. Ik denk dat we de tijdgeest mee hebben. Dat goede gevoel willen wij als uitgeverij neerzetten, op zoveel mogelijk lees- en consumptiemomenten.”

Femmetje: “Met het magazine als ene uiterste en Instagram als het andere, is Wendy overal. Verder zijn we gestart met de opnames voor een hele reeks video’s, om de zoektocht naar geluk verder vorm te geven: yoga-sessies, mooie gesprekken met Arold Langeveld, Wendy’s mental coach. Dan spreek je niet meer van een magazine, of een online platform, dat zijn dan twee onderdelen van een groter geheel: een campagne of een beweging.”

Knuffelcoaches en levensgoeroes

Het magazine verschijnt vier keer dit jaar. Dat is anders bouwen aan herkenning dan wanneer een blad elke week op de mat ligt en lezers wachten op hun favoriete rubrieken. Femmetje: “Door de veel langere periode tussen twee nummers moeten we met veel grotere brokken informatie komen. Daarom is het blad verdeeld in vier hoofdstukken – de vier inhoudelijke pijlers: liefde en vriendschap, vrijheid en ambitie, mooi en gezond, geven en ontvangen. Die indeling geeft context aan de content en maakt dat lezers verhalen na een rondje bladeren op een ander moment gaan lezen.”

Carolien: “Online brengen we unieke content. Een paar items dubbelen met het blad, maar daar voegen we altijd iets aan toe. In het blad een fotoshoot en een gesprek van Wendy met Estelle Cruijff, op de site een filmpje waarop ze, bij die fotoshoot, met z’n tweeën dansen. Op Spotify de playlists van haar bruiloft, naast 16 pagina’s met foto’s van de huwelijkshappening op Ibiza. Zo zijn we het enige blad met muziek bij de beelden.”

“Je kunt op online ook terecht voor tips en adviezen bij jouw zoektocht naar geluk. Bijvoorbeeld uit columns van knuffelcoaches en levensgoeroes die zich en masse bij ons hebben aangemeld. We besteden veel aandacht aan onderwerpen als vitaliteit, gezondheid, goed voor jezelf zorgen en daardoor lekker in je vel zitten: heel erg Wendy. En daarnaast plaatsen we curated content, zoals een mooie TED-talk, een interview van Oprah, een item met Eckhart Tolle. Alles met het doel ieders zoektocht naar geluk verder vorm te helpen geven.”

Geven en delen

Carolien: “Wendy is onze absoluut briljante gids in de zoektocht naar geluk. Positief en erg hands-on. Heel betrokken bij alles wat we doen, vanaf de eerste brainstorm tot het moment van publiceren. Ze deelt haar dagboek van de week, haar persoonlijke boodschappen en filmpjes. Ze stuurt ons dagelijks berichtjes met tips en ideeën, suggesties voor te plaatsen foto’s. Dat gaat over en weer. Als Wendy iets niet oké vindt, gaat het er ook niet op of in. Je moet niet aankomen met zweverig of té lief. Dat is goed geborgd bij haar”.

Femmetje: “In het eerste nummer van het magazine zit een pagina waar Wendy haar eerste trouwjurk weggeeft. Nooit gedragen, iedereen weet waarom. Ze vindt dat daar een blozende, gelukkige bruid in moet. Natuurlijk zoeken we de winnares op, want zij mag gezien worden in die jurk, op de mooiste dag van haar leven.” Carolien: “Ook online geven we maandelijks lekkere hebbedingen weg. Volgers kunnen daar iemand voor nomineren: zulke acties voeden het engagement.”

Wendy's Angels

Wendy’s Angels

Als het aankomt op ‘geven en delen’, zijn Wendy’s Angels een absolute eyecatcher. Drie mooie vrouwen – door Wendy persoonlijk geselecteerd – die wekelijks droomwensen waar maken. Carolien: “Het is een native-advertisingconcept dat we samen met partner Staatsloterij hebben ontwikkeld. Maatwerk, zoals we dat hier in huis kunnen leveren. Lekker actiegericht, geen woorden maar daden. Uit de grote hoeveelheid reacties hebben we een eerste selectie gemaakt: grote wensen, waar we met de Angels en een cameraploeg op locatie een mooi item maken, kleine wensen die wat makkelijker te produceren zijn en waar we in een blog aandacht aan gaan besteden. Bij al dit ‘geven en delen’ zijn bartering deals voor ons belangrijk. Ons aandeel daarin is het creëren van meer van deze mooie native concepten.”

Bladzijdes en bites

Twee werelden: het goed gevulde magazine, waarin een lezer zich lekker kan verliezen en het spektakel online, waar lezers via social media binnen komen vallen: touch and go, scannen en snacken. Alles gecreëerd en tegelijk gelanceerd vanonder het ene dak van Wind Publishing. Femmetje: “We zijn eigenlijk gewoon een doorgeefluik. (Lachend) Ik zie de kop boven dit verhaal alweer verschijnen!”

Carolien: “Ik zie een mooie analogie met de Febo. Wij leggen de lekkere happen achter de luikjes. Wie trek heeft, neemt iets van haar gading bij de zoektocht naar geluk.” Femmetje: “Offline is al het lekkers op en werken we al aan een nieuwe voorraad (het volgende nummer), online blijven we voortdurend bakken en vakjes vullen, met vertrouwde en nieuwe lekkernijen.”

Phileas Fox
directeur bij Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!