Welke klanten zijn eeuwig trouw?

24 november 2003, 06:15

Om Customer Relationship Management zo effectief mogelijk in te zetten is het belangrijk te weten met wat voor klanten je van doen hebt: weglopers of blijvers. Amerikaanse onderzoekers ontwikkelden een model om deze groepen van elkaar te onderscheiden.

Het is een bekende marketingwet: investeren in het behouden van bestaande, trouwe klanten levert veel meer op dan steeds weer nieuwe klanten proberen te trekken. Maar hoe weet je welke consumenten je trouw zullen blijven? Marketingprofessoren Werner J. Reinartz en V. Kumar ontdekten een aantal karakteristieken van langetermijnklanten die een goede basis bieden voor een gericht CRM-beleid. Zo bleek dat trouwe klanten gerichter inkopen en meer crossbuyinggedrag vertonen, het gekochte vaker terugbrengen (!), vaker in het bezit zijn van een vasteklantenkaart, over het algemeen wonen in minder dichtbevolkte gebieden en een hoger inkomen hebben.

Ook werd duidelijk dat mailings wel degelijk hun vruchten afwerpen: wie vaak post ontvangt van een bedrijf is meer geneigd tot ?eeuwige? trouw dan wie weinig mailings krijgt. Al deze kenmerken gaan zowel in de b-to-c-markt op als in de b-to-b-markt.

Bron:

Reinartz, Werner and V. Kumar (2003), The Impact of Customer Relationship Characteristics on Profitable Lifetime Duration, Journal of Marketing, Vol 67(1), 77-99.

Zie ook:

Reinartz, Werner and V. Kumar (2001), The Impact of Customer Relationship Characteristics on Profitable Lifetime Duration (working paper, presentation).

Via:

http://www.marketing-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!