Welke superheld zou jij willen zijn?

18 maart 2013, 12:29

Slimme sollicitatievragen

In een recente blogpost hier op Marketingfacts liet ik weten dat employer branding altijd nodig is, ook in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt, wanneer kandidaten rijen dik op de stoep staan. En wanneer jouw merk goed in de markt staat, wil je natuurlijk ook de juiste marketeers vinden. Professionals die bij jouw employer brand aansluiten. In de VS stellen sommige bedrijven de gekste vragen. Welke sollicitatievragen stel jij?

Op LinkedIn gaat een blog rond met 31 'Killer' Interview Questions, geschreven door Aaron Hurst. Het is een samenvatting van reacties van lezers op een eerdere blog van de auteur. In de VS durven ze de gekste dingen aan de argeloze sollicitanten te vragen. Ondanks dat al decennia geleden wetenschappelijk bewezen is dat de validiteit van dergelijke ongestructureerde sollicitatiegesprekken vrijwel nihil is, zullen ze op zijn minst smeuïge antwoorden opleveren. Welke superheld zou jij willen zijn en waarom?

De raarste vragen

Deze soms hilarische vragen (“If you were a kitchen appliance what would you be?”) doen mij denken aan de inktvlekken uit de Rorschachtest. Deze psychologische test (geïntroduceerd in 1921) zegt aan de hand van interpretaties van inktvlekken de diepere persoonlijke karaktertrekken en impulsen van de testpersoon te kunnen uitleggen. Ik kan het niet helpen, maar ik zie altijd een platgereden kikker in die vlekken. Wat zou dat over mij zeggen?

Benieuwd naar wat wij in het calvinistische Nederland zoal aan kandidaten durven te vragen, heb ik een rondje gemaakt langs vakgenoten. Hieronder een bloemlezing.

Hoe wil je graag dat mensen jou zien?

  • Is er iets dat niemand van je weet maar dat ik eigenlijk wél zou moeten weten?
  • Wat is jouw ideale baan als je denkt in onbegrensde mogelijkheden?
  • Welke eigenschap is bepalend geweest voor je succes?
  • Wat is het spannendste dat je ooit in je leven gedaan hebt?
  • Wat zou een werkgever over tien jaar nog steeds van jou hebben onthouden?
  • Wat voor cools heb jij gedaan waar je trots op bent?
  • Welke collega zou je graag meenemen naar deze baan en waarom?
  • Naast wie zou je graag een keer in het vliegtuig willen zitten?
  • Voor welke collega had je de grootste allergie?
  • Hoe wil je graag dat mensen jou zien?

Dit zijn slechts enkele van de mogelijke sollicitatievragen jou gesteld kunnen worden. Wie weet vragen wij binnenkort ook wel naar jouw superheld, of mag je ons in twee woorden vertellen wat wij doen als bedrijf. Denk er eens over na!

Welke vraag stel jij als (potentiële) werkgever? Een van bovenstaande? Of welke gebruik je juist absoluut niet? En welke vragen vind jij als sollicitant uitermate lastig of interessant?

Credits afbeelding Rorschachtest: Wikimedia.org; afbeelding Superman: stck.xchng

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Pol

    Het zou een mooie ontwikkeling zijn als er alleen ‘werk-relevante’ vragen worden gesteld tijdens een sollicitatiegesprek. Vragen die in dit stuk worden beschreven als ‘hilarisch’ of ‘psycholgisch’ zijn onzinnig en zeggen meer over een werkgever dan over de motivatie van een werknemer om ergens te komen werken.


    18 maart 2013 om 15:07
    Hazel

    Wat ik nou zo jammer vind is dat ook dit artikel uitdraagt dat alleen potentiële werkgevers de vragen stellen. Om één of andere reden staat de ‘superheld-vraag’ vaak centraal in artikelen over solliciteren. Maar wat ik nou eens een goed artikel zou vinden, is welke gekke/goede/bijzondere vragen werkgevers krijgen. Welke vraag moet je als sollicitant vooral stellen?

    Er zijn nog altijd bedrijven die bijna van hun stoel vallen als er een sollicitant tegenover hen zit dat kritische vragen durft te stellen. Wanneer leren we nou eens dat het bij sollicitatiegesprekken moet gaan om twee-richtingenverkeer. De vraag is namelijk ook of de ideale kandidaat de werkgever nog wel wil na zo’n gesprek!


    19 maart 2013 om 11:46
    Leon

    Ik zou het super vinden als mij dit soort vragen zouden worden gesteld. Naast het feit dat ik denk dat het een goede ijsbreker zou kunnen zijn, zou ik het heel prettig vinden om apartere vragen te krijgen die mij vertellen dat het bedrijf/de werkgever zichzelf vooral niet te serieus neemt. Daarbij geeft het ook een kans om te laten zien of je creatief kunt denken.

    Vooral doen dus naast de serieuze vragen!


    19 maart 2013 om 12:53
    bramkoster

    @Hazel: goeie! De voor de hand liggende vraag is nu natuurlijk: welke (rare/slimme) vraag vind jij dat sollicitanten moeten stellen?


    19 maart 2013 om 13:10
    Noelle

    Vreemd dat een werkgever je alles mag vragen en een antwoord verwacht, terwijl ik nog nooit antwoord heb gekregen op vragen als: hoe hoog is het ziekteverzuim, wanneer heb je zelf iemand voor het laatst bedankt met een kaartje, bloemetje, mailtje of zelfs gewoon mondeling, wat maakt jou een goede leidinggevende, waarom zou ik met jou samen willen werken. Etc etc


    20 maart 2013 om 17:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!