Weekoverzicht Webanalisten.nl (9): Drie Google Analytics Tips

26 augustus 2008, 07:00

Webanalisten zoeken websiteWekelijks wordt in een artikel hier op Marketingfacts.nl een samenvatting gegeven van het belangrijkste nieuws van Webanalisten.nl. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week drie zeer praktische Google Analytics tips:

  • Tip 1: Meet welke formulierelementen ingevuld worden
  • Tip 2: Meet de volledige funnel (dus ook het offline proces)
  • Tip 3: Meet het resultaat van je interne zoekmachine

Drie zeer praktische Google Analytics tips

Google Analytics wordt veel gebruikt onder webanalisten. Het is daarom ook niet gek dat er veel over deze tool geschreven wordt. Deze week verschenen er drie tips/hacks om Google Analytics nog beter te gebruiken:

Tip 1: Meet welke formulierelementen ingevuld worden

Het meten van verschillende formulierstappen zit standaard in Google Analytics, het meten van het gebruik van de velden op een formulierstap niet. Het gebruik van de velden kan zeer nuttige input zijn om je formulieren op stapniveau te optimaliseren. Je krijgt inzicht in welke velden vaak worden overgeslagen en welke velden altijd worden ingevuld (de verplichte velden). Ook kan je varieren met formuliervelden en het resultaat daarvan in Google Analytics doormeten. Zeer interessant! Lees hoe je deze informatie kan toevoegen aan Google Analytics.

Tip 2: Meet de volledige funnel (dus ook het offline proces)

Google Analytics geeft goed inzicht in de processen op de website. Het totale proces begint en eindigt alleen niet altijd op de website. Er zijn talloze voorbeelden waarbij er na een aanvraag op de site er nog offline iets verstuurd moet worden. Het slagen van dit versturen is een onderdeel dat niet in Google Analytics gemeten wordt. Dit is wel gewenst wanneer je een compleet beeld van het proces wilt krijgen. André Scholten legt uit hoe je offline conversies kunt meten met Google Analytics.

Tip 3: Meet het resultaat van je interne zoekmachine

De interne zoekmachine heeft vaak een eigen tool waarin alle zoekacties geregistreerd worden. Daar is niks mis mee, alleen zou je deze informatie graag willen koppelen aan de meetdata van Google Analytics. Dit is mogelijk door een paar kleine aanpassingen in de code. Simone Rodewijk beschrijft in drie stappen hoe je het resultaat van je interne zoekmachine kunt meten in Google Analytics.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Michel

    Het eerste wat me bij de eerste tip te binnen schoot was… maar die informatie kan je toch ook uit de database halen? Ik zit na te denken bij welke voorbeelden je niet met een database werkt (bij een formulier met meerde stappen)… Iemand?


    26 augustus 2008 om 10:20
    Klachtenservice

    @Michel Ja maar dan kun je het dus niet combineren met andere gegevens. Het is natuurlijk juist interessant om te weten welke mensen bepaalde gegevens niet invullen.


    26 augustus 2008 om 14:18
    Thijs

    En daarbij is het handig om deze info in één systeem te kunnen aflezen. Gegevens zonder samenhang en context zeggen minder.

    @klachtenservice, goed initiatief man die website van je 🙂


    26 augustus 2008 om 19:28
    Martijn van Well

    Even offtopic, die klachtenservice.com pagina spreekt me wel aan mede vanwege een akkefietje dat ik heb met Alice (alleen als ik er aan denk raak ik al weer van de kook :)).

    Maaruh, op de pagina staat; Klachtenservice.com is het laatst bijgewerkt op 20 december 2007.

    Dat komt dan weer niet heel erg actueel over.


    27 augustus 2008 om 11:56
    Klachtenservice

    @Thijs, thanks – ik hoop dat we de aantallen kunnen halen om het écht interessant te maken. Suggesties zijn altijd welkom!

    @Martijn, ja dat klopt niet helemaal. Wordt wel vaker bijgewerkt, maar we zijn dat tekstje vergeten. Is nu aangepast! En inderdaad, dat soort akkefietjes is precies waar de site voor bedoeld is (en uit ontstaan is). We zijn benieuwd welke providers hier nu wél goed mee omgaan…


    28 augustus 2008 om 07:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!