Week 49/2013 Viral Friday: Turkish Airlines, Amazon & Nike

6 december 2013, 14:02

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van Turkish Airlines, Amazon & Nike. Heb je een tip? Stuur 'm op!

1. Kobe vs. Messi: The Selfie Shootout

Turkish airlines laat twee van s' werelds grootste sporthelden Messi en Kobe Bryant in een Selfie Shootout tegen elkaar strijden. Populariteit en views gegarandeerd met deze sterren in de hoofdrol, eerder maakte de Turkse vliegtuigmaatschappij al gebruik van alle Barcelona spelers in hun commercial. Turkish Airlines laat met deze Selfie Shootout verschillende bestemmingen zien waar Messi en Kobe in de alle luxe en comfort van de Turkish Airlines naar toe vliegen. Al meer dan 25 miljoen mensen bekeken deze hit op YouTube.

Amazon Prime Air

Dat Amazon waarschijnlijk het meest innovatieve bedrijf ter wereld is, werd deze week weer bewezen met het nieuws dat ze drones gaan inzetten voor de bezorging van de producten. Binnen 5 dagen zagen al meer dan 12 miljoen mensen deze spectaculaire aankondiging.

Just Do It – PLAY RUSSIAN

Deze week kwam Nike met een nieuwe “Just Do It” campagne voor Rusland. In het filmpje staat de zware Russische winter centraal. Met atleten als ijshockeyspeler Alexander Ovechkin en skateboarder Egor Kaldikov, laten ze zien dat elke vorm van sport altijd te doen is. Ook met temperaturen ver onder de nul: Play Russian. De video is in één week tijd al 2.2 miljoen keer bekeken.

Pro Infirmis – Because who is perfect?

Pro Infirmis een organisatie uit Switzerland heeft deze week het grote publiek bereikt met een sympathieke campagne gericht op de gelijke behandeling van valide en minder valide mensen. De video die doet denken aan Dove Real Beauty sketches is dan ook terecht meer dan 1,6 miljoen keer bekeken binnen 4 dagen.

Nike Football: Dare to be Brasilian

Niemand speelt voetbal zoals Brazilië. In dit 90 seconden durende filmpje laat Nike zien hoe dit land deze sport heeft omgetoverd tot ware kunst. In deze “Dare To Be Brasilian” video volg je het spel vanuit het oogpunt van onder andere Neymar, Luiz en Silva. In vijf dagen is de video al meer dan anderhalf miljoen keer bekeken.

Rudi de Groot
Content Marketeer bij SDIM

Creatief en innovatief met een grote passie voor content- en socialmedia-marketing.

Categorie

2 Reacties

    Dirk

    Altijd een top rubriek, waarvoor dank! Maar had eigenlijk wel de Ditzo campagne hier verwacht. Al is het maar t.b.v. extra views en dus meer donaties (Ook al gaat het de 1 miljoen makkelijk halen ;-))


    6 december 2013 om 14:11
    rudidegroot

    @Dirk

    dank voor je compliment en feedback. Uiteraard hebben wij als Nederlandse Rubriek Ditzo gevolgd. Top idee! Alleen helaas heeft de video het niet gered qua views. We kunnen geen onderscheid maken want dat zou niet eerlijk zijn tegenover andere merken als onafhankelijke rubriek.

    Goed weekend!


    6 december 2013 om 15:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!