Week 14/2012 Viral Friday: Google Maps 8-bit, The YouTube Collection en Google’s Glasses

6 april 2012, 13:01

Viral Friday Week 14 / 2012

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met SocialMedia8, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week campagnes van Google Maps, YouTube en Google's Glasses. Heb je een tip? Stuur 'm op!

Google Maps 8-bit

Voor het uithalen van een 1 april grap wordt iedereen opeens heel creatief, en zo ook Google. Met deze video hebben ze de Google Maps 8-bits voor Nintendo geïntroduceerd. Met dit spelletje kan je de wereldkaart rondgaan met je Nintendo-spel. Google heeft zelfs alle clichés beschreven, zoals het uitblazen van virussen uit je cassette, zodat het allemaal wat vertrouwder over zou komen. Vervolgens werden de kijkers naar de proefversie verwezen. Binnen 1 week heeft Google bijna 5.000.000 kijkers in de maling kunnen nemen. Jou kunnen ze niet meer foolen, toch?

The YouTube Collection: The Magic of YouTube in Your Hands

De YouTube belevenis maar dan offline, dat is het idee achter de viral die vorige week uitgebracht werd door YouTube zelf. The YouTube Collection werd gemaakt als een 1 april grap. YouTube komt zogenaamd met een innovatie: alle filmpjes op dvd. Dit brengt de nodige logistieke problemen met zich mee. De video staat sinds 30 maart online en heeft al meer dan 2,5 miljoen views.

Google's Glasses

Dit filmpje lijkt ook te mooi om waar te zijn. Sinds de mens Google kan heugen weten we dat er constant wordt geïnnoveerd op gebied van technologie. Hoe zou het in echt zijn als iedereen de Google-bril op had? Je wordt wakker, je doet je bril op en al het denkwerk wordt eigenlijk door je bril gedaan. Het plannen van afspraken met vrienden, het bekijken van je agenda tot je status uploaden door middel van het praten tegen je bril. Als iedereen dit in het openbaar zou doen, zou dit kunnen uitlopen tot één grote psychische mindgame. Iedereen die tegen elkaar praat, het is nu nog vreemd om dit voor te stellen. Volg dit project hier verder. Heb jij ook ideeën? Deel ze met het team. Sinds de lancering van deze video op 4 april hebben al meer dan 6.5 miljoen mensen deze video al bekeken.

Assassin's Creed voor Kinect

En het is weer een 1 april grap. Op het eerste gezicht lijkt dit een officiële aankondiging van Kinect voor het razend populaire videospel Assassin's Creed. Je kan nu als een echte 'member' van het Assassin's team meevechten met echte bewegingen. Met je blote handen kan je de tegenstander neerhalen en je kan met je hele lichaam mooie ontwijk manoeuvres uitvoeren. Klinkt als de droom van iedere Assassin's Creed liefhebber. Er zitten eigenlijk alleen maar voordelen aan dit spel want naast het genieten van de game kan je ook nog eens in vorm blijven. Het mooie van deze video is, is dat het door fans (@HawkandGamble) is gemaakt. HawkandGamble is op geen manier verbonden met Kinect, Wii of Assassin's Creed en heeft alles van de financiering tot de montage zelf geregisseerd. Sinds de lancering van deze video op 31 maart zijn er al meer dan 3 miljoen views gegenereerd. De echte fans moeten nog even wachten, want het is nog maar de vraag of er ooit een Kinect versie van Assassin's Creed uitkomt.

DirecTV

Na de reclame voor Southwest Patty Melt Carl's Jr Hardee's voor hun hamburger is Kate Upton terug in een nieuwe virale winner. De formule voor dit filmpje was heel eenvoudig: zet de blonde stoot in een bikini en geef haar slechts zeven woorden monoloog. In slechts 5 dagen werd de video meer dan 380.000 keer bekeken. Dit laat zien dat sexy vrouwen blijven werken in virale filmpjes.

Steven Bissesar
Jr. Social Media Specialist bij SocialMedia8

Jazz pianist & student Reclame, Marketing en Communicatie Management | Amsterdam

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!