Websurfers op zoek naar oorlogsnieuws

30 maart 2003, 18:22

Internationale nieuwssites hebben de laatste dagen over bezoek niet te klagen gehad. Internetgebruikers zijn voortdurend op zoek naar nieuwe feiten over de oorlog in Irak. De populariteit van de online nieuwsdiensten zou ten koste gaan van het bezoek aan commerci?le websites.

Dat schrijft de nieuwssite PC World. Webportaal MSNBC.com heeft de gebruikers deze week gemeld dat het gepersonaliseerde nieuws op een aparte pagina is geplaatst in verband met het (te) grote aantal bezoekers. De Amerikaanse statistieken-leverancier ComScore stelde vast dat het verkeer naar MSNBC afgelopen maandag met 114 procent toenam ten opzichte van een gewone dag aan het begin van de week.

MSNBC is overigens lang niet de grootste stijger onder de grote nieuwssites. De online pagina’s van de Arabische tv-zender Al-Jazeera boekten maandag een bezoekerswinst van maar liefst 679 procent. Het verkeer vanuit de VS naar Al-Jazeera steeg volgens PC World zelfs met 2230 procent. De site is de afgelopen dagen echter verschillende malen belaagd door computervandalen.

Het bezoekersaantal van Time.com ging afgelopen maandag met 228 procent omhoog, terwijl Reuters.com die dag 383 procent steeg ten opzichte van een normale maandag. Laatstgenoemde nieuwsdienst plaatste een extra webserver om de grote vraag naar nieuws aan te kunnen. De bezoeken aan Britse BBC-site stegen met 41 procent.

Ook de website van De Telegraaf zag het bezoek sinds het uitbreken van de oorlog behoorlijk toenemen. Als ook hier de maandag als meetpunt wordt genomen, bedroeg de toename van het aantal bezoekers plusminus 40 procent. In de dagen daarvoor was de stijging zelfs nog hoger.

ComScore stelde vast dat het verkeer naar de veilingsite eBay vorige week met 3 procent is afgenomen. Amazon.com had 7 procent minder bezoekers. Reissites zijn zelfs nog harder getroffen; het Amerikaanse Expedia liet een min 22 procent noteren.

Bron:

http://www.telegraaf.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!