Webinars op een na meest effectieve tool voor marketeers

10 februari 2017, 07:00

Download ‘Het Grote Webinar Handboek’

Webinars stijgen al jaren in populariteit als marketinginstrument. In 2013 publiceerden we een ebook waarin de belangrijkste vragen omtrent webinars beantwoord werden, anno 2017 is dit ebook volledig herzien. Want webinars zijn populairder dan ooit en we zien inmiddels ook andere toepassingen voor webinars, zoals interne communicatie. In de nieuwe versie zijn de meest recente cijfers opgenomen, worden de nieuwste ontwikkelingen besproken en tonen we je nieuwe verhalen uit de praktijk.

Webinars in cijfers

Het gebruik van contentmarketing in de b2b-marketingstrategie neemt volgens onderzoek van het Content Marketing Institute verder toe. 66 procent van de b2b-marketeers in de VS zet webinars in als vorm van contentmarketing, een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Hiermee staan webinars op een elfde plek van meest gebruikte contentmarketingtactieken, social media staan op nummer 1.

Webinars staan echter op de tweede plaats als je de gebruikte tactieken rangschikt op effectiviteit. Liefst 66 procent van de marketeers gelooft dat webinars effectief zijn. Social media komen daarentegen niet eens naar voren in deze top-10!

Op basis van de mogelijkheden die webinars te bieden hebben, is goed te begrijpen waarom ze zo effectief worden bevonden. Een boodschap overbrengen met beeld, geluid én interactie zorgt er namelijk voor dat de doelgroep zo’n 80 procent van je boodschap onthoudt. Uit onderzoek van Forrester blijkt ook dat er 75 procent meer kans is dat mensen een video bekijken dan dat ze een document, e-mail of rapport lezen. Een webinar heeft dus impact.

Leads genereren

Een van de belangrijkste redenen dat webinars zo effectief zijn, is dat een webinar altijd een grote hoeveelheid informatie van de gebruikers oplevert. Door het gebruik van een registratieformulier vooraf, chat, polls en call-to-actions tijdens het webinar en een enquête aan het einde, vergaar je als marketeer relatief snel veel informatie over je kijkers en potentiële leads.

Liefst 97 procent van de deelnemers aan een webinar is namelijk bereid contactgegevens achter te laten. Hiervan wil 20 procent ook nog eens uitweiden over aankoopplannen. Dat is informatie waarop je kunt inspelen. Al die data geven een uitstekend inzicht in de wensen en behoeften van de klant.

Daarnaast kun je elke inschrijving voor je webinar ook toevoegen aan je database. Door verdere informatie van een deelnemer in het webinar te vragen, verrijk je je database op een laagdrempelige manier met nog meer gegevens.

Een ander voordeel van webinars is de toegewijde aandacht van deelnemers. Onderzoek uit 2016 laat namelijk zien dat deelnemers gemiddeld 57 minuten blijven kijken naar een webinar. In 2010 was de gemiddelde kijkduur nog 38 minuten. Hiermee is het gemiddelde in 5 jaar tijd met 19 minuten toegenomen, een stijging van liefst 50 procent.

Een verklaring voor die langdurige aandacht is dat webinars een combinatie van video, audio en interactie zijn. Met name die interactie zorgt voor de engagement. Met welk ander medium kun je een uur lang je verhaal aan je doelgroep voorleggen én volledige aandacht daarvoor krijgen?

Tools en kosten

Aangezien een webinar een volledig online event is, kun je op een laagdrempelige manier mensen over de hele wereld bereiken. Op het gebied van tools heb je daarbij de keuze tussen twee varianten: een eenvoudige (out-of-the-box) of een professionele oplossing.

De eenvoudige varianten zijn relatief goedkoop en online aan te schaffen. Specifieke prijzen variëren per aanbieder – veelal internationale partijen, zoals GotoWebinar (bekend van GotoMeeting), WebEx en Adobe Connect. Voor het onbeperkt uitzenden van webinars worden licentiekosten gerekend die variëren tussen de 750 en 6.000 euro per jaar. Qua prijs zit het verschil bij eenvoudige webinaroplossingen voornamelijk in het aantal deelnemers dat bij een webinar aanwezig kan zijn.

Met een dergelijk softwarepakket, een webcam en headset kun je al een webinar geven. Daarbij betaal je alleen voor de licentie per gebruiker (de partij die de webcast verzorgt) en het aantal kijkers. Na het downloaden van de software moet je als gebruiker alles zelf regelen, zoals de techniek en uitvoer. Het voordeel van deze eenvoudige variant is dat de prijs relatief laag is. De kwaliteit van het beeld en audio laat echter regelmatig te wensen over en er zijn minder mogelijkheden tot branding en interactiviteit.

Bij de professionele variant wordt geen gebruikgemaakt van webcams of headsets, maar van professionele camera’s en geluidsapparatuur. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden tot branding, interactiviteit en beveiliging. De kosten zijn afhankelijk van wat je als gebruiker zelf doet. Bij een zogenaamde full-servicevariant, waarbij de webcastleverancier de webcast grotendeels verzorgt, kun je rekenen op een prijs van 3.750 euro per webinar. Bij een doe-het-zelf-oplossing waarbij je alleen een licentie afneemt, kun je rekenen op een kostenpost van minimaal 11.700 per jaar. Je kunt dan wel onbeperkt webinars uitzenden.

Het Grote Webinar Handboek

Heb je interesse om webinars in te zetten voor jouw organisatie? Dan geeft het ebook: Het Grote Webinar Handboek je uitstekend inzicht in de inzet van webinars als effectieve marketing- en communicatietool.

Alle relevante informatie omtrent webinars is verzameld in dit ebook. Daarin staat bovenstaande informatie verder uitgewerkt. Bovendien geven we je tips & tricks hoe je succesvol een webinar organiseert, een checklist voor de planning, techniek, uitvoering en het naderhand afhandelen van het webinar.

Je kunt het ebook ‘Het Grote Webinar Handboek’ hier downloaden. Wij hopen dat het je op weg helpt!

Deel je ervaringen

Ook na een grondige update is het handboek nooit echt af. Met behulp van jouw kennis en ervaringen willen we er voor zorgen dat het handboek actueel blijft en vooral ook inzichten deelt van Nederlandse webinar gebruikers. Mail ons daarom je ervaringen, maar ook eventuele vragen die je hebt (info@webinar.nl). In een volgende editie van Het Grote Webinar Handboek kunnen we deze dan meenemen.

Als ondernemer ben ik al meer dan 10 jaar betrokken bij snel groeiende internetbedrijven. Vooral gericht op Online Video. Live en On Demand. De wereld van online video verandert snel. Het is waanzinnig om te zien op welke manier online video markten verandert en de manier waarop we met elkaar communiceren: webinar, webcast, online seminar, interactieve video, gepersonaliseerde video etc. En het leuke is: we staan pas aan het begin van heel veel verandering! De komst van Smartphones in combinatie met 4G en een generatie die opgegroeid is met internet en video... Ik ben momenteel actief met meerdere bedrijven gericht op online video: Company Webcast BV (bekend van webinar.nl / webcast.nl / weblecture.nl) en Online Video Solutions BV (bekend van onlinevideo.nl en interactievevideo.nl).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!