WebAds vecht voor bestaansbehoud?

2 juli 2005, 06:32

WebAds vecht voor bestaansbehoud?Vanmorgen van verschillende lezers de tip gekregen om eens te kijken naar de frontpage van Fok! Wat blijkt, in navolging van weblogs als Geenstijl, Retecool en Jaggle heeft nu ook Fok! de header verkocht voor advertentiedoeleinden. Naast het feit dat niet alle lezers gelukkig zijn met deze nieuwe advertentievorm, is het opmerkelijk dat WebAds, het bureau dat de advertenties voor Fok! verzorgt, nu opeens wel afwijkende advertentieformats toelaat.

Wie in het verleden wel eens bij WebAds informeerde naar de mogelijkheden van customized advertentieformats kreeg nul op rekest. Gewoon standaardformats, dat was makkelijk en daar konden ze de meeste winst op behalen. Nu ze recentelijk door het Telegraaf-concern aan de kant zijn gezet, lijken ze hun strategie toch te wijzigen. Ze zullen ook wel moeten want wie zich in deze tijd nog beperkt tot standaard advertentieformats en zich niet richt op de mogelijkheden van customized formats, kan binnenkort zijn boeltje pakken vrees ik.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    Roy Huiskes – chapter42

    IK heb overigens niet echt het gevoel dat dit erg customized is… zo’n dik zwart block in je layout, zodat je de content niet meer ziet op 800×600. Hier zouden ze beter even naar Geenstijl.nl kunnen kijken waar dit veel beter is opgelost.

    En dan heb ik het nog niet eens over het niet bestaande marketingplan en businessmodel van fok…


    2 juli 2005 om 06:41
    media

    Het is inderdaad nog een lelijke en storende implementatie van een afwijkend format ook. Ze moeten dan ook nog een hoop leren bij WebAds.


    2 juli 2005 om 06:45
    Deef

    En geen hond die er op klikt.


    2 juli 2005 om 08:14
    Roy Huiskes – chapter42

    ik zie hem niet eens, alleen een zwart block 😉


    2 juli 2005 om 08:20
    hoxha

    We begonnen eigenlijk in 2003 al met een subtiele sponsored header. Nog voor Gawker enzo er de blits mee maakten, maar who’s counting… Grappig om te zien dat webads er achteraan sukkelt -nadat GeenStijl volgens webads rustig genegeerd kon worden, om het heel erg lief uit te drukken- en iets probeert te doen waar wij toch echt wat handenarbeid, geld en veel energie in steken.


    2 juli 2005 om 08:53
    Boudewijn Janssen

    En geen hond die er op klikt.

    Je kunt er niet eens op klikken (tenminste niet met IE) dus lijkt alleen een branding banner.


    2 juli 2005 om 09:01
    Roy Huiskes – chapter42

    Hoxha, wil je me vertellen dat jullie toen gesponsord werden door prada? 😀


    2 juli 2005 om 09:16
    Karelk

    Met stijgende verbazing -en ontzetting- lees ik de forumdiscussie in fok. Ik kan iedereen aanraden de discussie heel goed te lezen. Laat dit een wijze les zijn voor wie ‘custom’ wil adverteren op community sites. Wat we aan webads/fok te danken hebben is: een hele groep jonge gebruikers die elkaar op Adblockers wijzen, en deze installeren as we speak. De adverteerder wordt met de grond gelijk gemaakt en uitgescholden.

    Elk grijntje sympathie voor de film is verdwenen. Daarnaast imagoschade voor Fok zelf, dat al in 1e reactie zakkenvullerij verweten wordt. laat staan de schade aan het brand Marvel. Dit gaat een klassieke case worden van hoe het beslist NIET moet!

    @hoxha: energie, geld en handwerk wordt blijkbaar gewaardeerd door de bezoekers gezien de Fokdiscussie. Dat is geen geringe verdienste.


    2 juli 2005 om 10:27
    Eric

    @Karelk, nu moet je natuurlijk ook niet overdrijven. De mensen die in dat forum berichten plaatsen zijn vast bezoekers van FOK! die erg betrokken zijn bij de site. Het gaat misschien om een handjevol.

    FOK! trekt dagelijks (honderd)duizenden bezoekers, dus het lijkt me een kwestie van afwegen. Heb je liever 100 (= laten we zeggen 0.02%) ontevreden bezoekers of inkomsten om je site draaiende te houden?


    2 juli 2005 om 10:33
    Kasper Katje

    …volgens webads rustig genegeerd kon worden, om het heel erg lief uit te drukken

    De arrogantie straalde er inderdaad vanaf bij Webads: of simpelweg te beroerd om te reageren of kortaf a la ‘we hebben al genoeg en hebben jullie zeker niet nodig’. Zelfs als potentiële adverteerder kwam er geen reactie.

    Ik heb recent geen contact meer opgenomen maar het zou me niets verbazen als er nu ineens toch een lichte interesse zou zijn.


    2 juli 2005 om 10:45
    wilph

    Hier geldt het zelfde. Toen we met een plan voor 100.000 euri aankwamen waren ze zeer geinteresseerd. Toen het plan niet doorging en we later contact met ze op probeerden te nemen om verdere mogelijkheden te bespreken werden onze (diverse) mailtjes doodgewoon genegeerd….


    2 juli 2005 om 17:12
    June

    Ik was in contact met WebAds net voor dat ze met de Telegraaf in zee gingen. Toen werd mij verteld dat ze geen andere sites toevoegen aan hun netwerk en dat ze zich nu gaan concentreren op alleen maar de grote jongens… de Telegraaf in dit geval.

    Ik heb ze toen der tijd benaderd om de mogelijkheden van video ads door te nemen, maar dat was niet standaard dus mijn emails werden al gauw niet meer beantwoord. Eerste klas arrogantie.


    2 juli 2005 om 17:53
    Kasper Katje

    Op de targeting na ben ik wel over Adremedy te spreken. Toch geregeld leuke campagnes en nette vergoedingen (CPC en CPM).


    2 juli 2005 om 21:23
    Stefan

    AdRemedy kan werkelijk helemaal niks. Behalve toezeggingen doen en dat vervolgens vergeten. Ik heb ’t bijna anderhalve maand de kans gegeven en de inkomsten waren echt fooitjes. Daarna wegens wanprestatie de stekker eruit getrokken.

    Ontving daarna nog een uiterst onbeschofte mail waarin de site zou worden zwartgemaakt bij diverse reclamebureaus. Kan niet anders stellen dan dat dit incompetente en onbeschofte leugenaars zijn.


    3 juli 2005 om 09:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!