We keken iets meer televisie in 2005

2 januari 2006, 05:00

Het aantal uren dat we in 2005 naar televisie keken is gestegen; Nederlanders van 6 jaar en ouder zaten gemiddeld 3 uur en 15 minuten per dag voor de televisie, 3 minuten meer dan in 2004. Dit is opvallend omdat 2005 geen grote sportevenementen kende die veel kijkers trekken zoals een EK, WK en Olympische Spelen.

Hoe belangrijk sportprogramma?s zijn, blijkt ook uit het overzicht van de meest bekeken programma?s. Deze wordt aangevoerd door WK kwalificatie, vriendschappelijke en Champions League wedstrijden. De top 3 programma?s van de toplijst zonder sport zijn ?Boer zoekt vrouw?, het ?Journaal? van 20 u (20 maart) en ?Spoorloos?.

image

KDH = percentage van de doelgroep dat gemiddeld naar programma of zender keek

MADL = percentage kijkers naar programma of zender, gepercenteerd op totale kijkerspubliek

Marktaandelen.

In vergelijking met 2004 daalde het marktaandeel in de avond van de Publieke Omroep van 38.5% naar 35.1% en van RTL Nederland van 26.4% naar 26.0%. De SBS zenders stegen in de avond van 20.3% naar 21.1%. Evenals in 2004 had Nederland 2 het hoogste marktaandeel over de gehele dag (15.1% in 2005, 18.4% in 2004), in de avond is dat RTL4 in 2005 (16.0%). Vanaf de start heeft Talpa een marktaandeel van 7.8% in de avond gerealiseerd in de doelgroep 6 jaar en ouder.

Oud & Nieuw.

Youp van ‘t Hek is met zijn oudejaarsconference is overigens de grote winnaar van de kijkcijfers tijdens de jaarwisseling. Ruim 2,5 miljoen televisiekijkers volgden zaterdagavond zijn show. Naar de herhaling tegen 02.00 uur zondagochtend keken nog eens 716.000 mensen. De Oudejaarsloterij op RTL4 kwam op een tweede plaats met een kleine 2,3 miljoen kijkers.

Het talentjachtprogramma Idols, ook RTL4, had gedurende de uitzending van de finale een kijkpubliek van ruim 1,6 miljoen, maar naar de uitslag keken beduidend meer mensen: bijna 2,26 miljoen.

Bron: Stichting Kijkonderzoek

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    LJRuster

    Zijn we dan ook meer reclame gaan bekijken?


    2 januari 2006 om 07:38
    webwolff

    Bedenk bij dit soort cijfers altijd : de meeste kijkers zijn mensen van boven de 50. En aangezien Nederland in rap tempo vergrijst, zal Mister TV nog wel een tijdje groeien.

    De lol zit hem (voor mij) aan de onderkant : daar gaat internet/MSN/e.d. ten koste van TV-kijken.

    Een nieuwe generatie met nieuw medium-gedrag in opkomst. En aangezien de adverteerders in de jeugd (tot 45 jaar…) het meest geinteresseerd is, ben ik benieuwd of we ook op reclame gebied een slag gaan maken.


    2 januari 2006 om 08:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!