Wat is het effect van Talpa op de televisiemarkt?

9 april 2005, 05:16

Dit jaar zal Talpa haar nieuwe televisiestation starten en is Nederland opnieuw een commerci?le zender rijker. Nu al is bekend dat de zender hongerig jaagt op grote sterren en kijkcijferkanonnen, zodat verwacht mag worden dat er kijkdichtheid weglekt van de ene naar de andere zender. De kijktijd zal misschien iets toenemen, maar niet veel. Wat gebeurt er dan wel met de televisiemarkt op het moment dat Talpa van start gaat?

Peter Wiegman van Het Media Loket heeft een analyse gemaakt waarbij zijn conclusies min of meer pleiten voor het BBC-model in de UK.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    at

    Onvoledige analyse. Er komt niet 1 Talpa zender maar 2 en 4 digitale kanalen. De kijktijd en de bestedingen zijn het afgelopen jaar wel gestegen maar dat is altijd in Olympische en Ek of Wk jaren. Dat schaarstse model gaat alleen op bij vergelijkbare bestedingtrends maar de adverteerder besteed bruto steeds meer aan non-spot, founding en andere media.


    10 april 2005 om 10:15
    loket

    @at: ‘k ben benieuwd naar de volledige analyse . . .


    10 april 2005 om 11:15
    at

    @het media loket. daar betalen partijen als Talpa geld voor. 🙂


    11 april 2005 om 05:51
    loket

    @at: dat is een beetje kort door de bocht. je levert commentaar op een uitgebreid stuk door middel van een paar losse flodders en laat het verder daarbij. ‘k had een professionelere houding verwacht van venturo.


    11 april 2005 om 05:58
    loket

    het doel van de loketanalyse is om een aantal parameters te laten zien waarop de (commerciele) tv-markt drijft. en die markt is op dit moment verre van gezond. het stuk op venturo beschrijft politieke voors en tegens over de toekomst van o.a. het derde net en het omroepbestel als geheel. de politiek is uiteraard niet verantwoordelijk voor de vitaliteit van de tv-markt, maar beslissingen aangaande het omroepbestel kunnen wel verstrekkende gevolgen hebben voor die markt.

    oveirgens vermoed ik dat de kijker best extra geld over heeft voor publieke zenders zonder reclame.


    11 april 2005 om 06:46
    at

    @medialoket: de vraag is of dat nodig is. Een kwestie van het bestel geleidelijk anders inrichten. De (record)winsten van SBS en RTL (voor het eerst in de laatste 4 jaar!) geven niet aan dat de Tv markt ongezond is dunkt mij. Reclame en medibureaus bevinden zich in het ongezonde deel van de bedrijfskolom, dat wel. Verbreding van het aanbod leidt tot fragmentatie voor de advertentie boodschap, dat wel maar biedt een uiteindelijk wel een beter gedifferentieerd zicht op de gedragingen en wensen van de consument.


    11 april 2005 om 07:06
    loket

    het ongezonde zit ‘m niet in de winsten van de zenders, maar in het feit dat ten tijde van overvolle blokken de netto prijs nog steeds daalt. dat is economisch gezien een vreemd verschijnsel. op lange termijn zelfs fnuikend. de mediabureaus zijn daar voor een deel debet aan en zitten nu zelf met de gebakken peren. de uitgeknepen tarieven maken dat de zenders steeds minder een inkomstenbron zijn voor de bureaus. zij moeten bij de adverteerder aankloppen met additionele diensten.

    bij de zenders is onder druk van de aandeelhouders flink gesneden in allerhande posten en kosten. dat zie je terug op de buis. op zich niks mis mee, maar de vraag is of de adverteerder er blij mee is.


    11 april 2005 om 07:17
    cor

    Ik zie er geen toekomst in in Talpa meer Reclame rotzooi.

    Meer Herhalingen A-team/NightRider.Sport Je moet wat minder Reclame brengen tussen de programma’s.

    Reclame elke 2 uur En laat wat zien op tv

    6:00/18:00 NICKELODION.

    18:00/3:00 TALPA.TV.

    Minder Reclame TALPA TV&Radio.

    OOh ja Minder Reclame Op Radio 538 Zal Beter wezen.

    Dank U. Cor Verbeek.

    NOS IS BETER. OP ZONDAG AVOND.


    28 juni 2005 om 22:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!