Wat voor effect hebben debatten op het imago van een lijsttrekker?

4 september 2012, 07:30

De laatste tijd zijn de lijsttrekkers van de grote partijen veel in het nieuws. Veel berichten gingen over wat de lijsttrekkers gezegd hadden, of dit nu wel of niet waar was en of ze er stemmen mee zouden winnen of verliezen. Met het Carré-debat in het vooruitzicht gaan we eens kijken naar hun imago en de mogelijke reputatieschade die eerdere debatten veroorzaakt kunnen hebben.

Het actuele imago van de lijsttrekkers is te meten door gebruik te maken van een online sentimentanalyse op Twitter. In verband met de accuraatheid van een automatische analyse moeten hiervoor wel voldoende berichten zijn gevonden over een bepaald onderwerp. In dit geval zit dat met 362.571 berichten over lijsttrekkers wel snor.

Sentiment en activiteit rondom lijsttrekkers verkiezingen 2012

Klik op de grafiek voor een grote weergave.

Logischerwijze wordt tijdens de debatten duidelijk meer over hen getwitterd dan daarbuiten. Tijdens de laatste twee debatten zijn er hierdoor duidelijk trends waarneembaar. Vooral de piek bij Samsom (meest positief) en de twee dalen bij Rutte (meest negatief) in de onderstaande grafiek vallen op. Die groene piek en het eerste gele dal vallen samen met het Premiersdebat van RTL, terwijl het tweede dal samenvalt met het debat bij Knevel en Van den Brink. Samsom (de groene lijn) deed het volgens de Twitteraars erg goed in het eerste debat, terwijl Rutte tijdens beide debatten negatieve reacties opwekte.

Blijvende invloed op imago

Na het eerste debat trok het sentiment rondom de vier debaters een dag later weer bij naar het neutrale niveau van eerder deze maand. Het tweede debat zorgde weer voor duidelijke veranderingen in het sentiment, ondanks dat er veel minder over de lijsttrekkers gesproken werd dan tijdens het eerdere debat. Ook na dit debat ging het sentiment weer richting neutraal. Ten slotte trok gisteren het sentiment van de lijsttrekkers weer naar neutraal, met uitzondering van dat van Samsom (PvdA). Verassend genoeg lijkt hij via de debatten een grotere achterban gecreëerd te hebben. Mensen blijven positief over hem spreken. Het lijkt erop dat hij met de debatten zijn reputatie blijvend heeft weten te verbeteren.

Imago vs. stemgedrag

Betekent dat dan dat Samsom onze nieuwe premier wordt? Laten we voor een antwoord daarop kijken naar de activiteit rondom de partijen. De onderstaande grafiek maakt duidelijk dat het onmogelijk is om op dit moment een winnaar voor 12 september te voorspellen: er is geen partij overduidelijk favoriet bij de Twitteraars.

Klik op de grafiek voor een grote weergave.

De meest stabiele partij lijkt de D66 te zijn. Hoewel maar weinig mensen het over de D66 hebben, is men over het algemeen wel positief. Naar de verkiezingen toe zijn er steeds meer mensen positief over deze partij, dus een lichte stijging in het aantal zetels lijkt in het verschiet. Op grond van deze data voorspel ik ook een daling in het aantal zetels voor de PVV. Als de trend zich doorzet, lijkt het sentiment onder de twitteraars namelijk lager uit te komen dan bij de vorige verkiezingen.

Het volume van berichten over de partijen is veel groter dan over de lijsttrekkers. Een vergelijking tussen het imago van de partij en hun lijsttrekkers wijst uit dat het sentiment rondom een partij een samenhang toont met het imago van de lijsttrekker, maar geen sterke. Hoe de Nederlander denkt over de lijsttrekker geeft een richting aan hoe het sentiment rondom de partij is, maar het hangt niet direct samen. Het lijkt erop dat een positieve verandering in het sentiment van de lijsttrekker wel zorgt voor een iets beter sentiment rondom de partij. Als morgen een andere lijsttrekker het goed doet in het debat, kunnen we kijken of het verband dan hetzelfde is.

De verkiezingen blijken een goed voorbeeld van het online meten van offline campagnes, ook al is het op dit moment op basis van Twitter-berichten nog niet overduidelijk wie de verkiezingen gaan winnen. Gelukkig is er de populariteitscheck, die ons actueel kan laten zien hoe het staat met de populariteit van de partijen en partijleiders richting de verkiezingen.

Heb je een andere mening, een vraag of wil je iets toevoegen aan deze blog? Schroom niet om hieronder je commentaar te plaatsen.

Maartje Verbakel is marketingmanager bij Coosto. Ze is onder andere geïnteresseerd in social media marketing en de kansen en mogelijkheden die social media monitoring en webcare bieden voor merken, instellingen, politieke partijen, goede doelen en consumenten. Gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met digitale media.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!