Wanneer barst de iPod bubble?

13 oktober 2005, 20:03

Met de introductie van de iPod Video lijkt de iPod-hype naar een climax te gaan. Tot mijn verbazing besteedden alleen al in Nederland allerlei gedrukte (FD op de voorpagina!) en digitale media, maar ook TV- en Radio-journaals massaal aandacht aan deze nieuwe iPod. Maar what’s the revolution? Samsung, iRiver, Archos en nog meer MP3-speler fabrikanten boden al video op hun spelers.

Nu ben ik zelf een tevreden iPod gebruiker, en bewonder ik Apple vanwege de briljante manier waarop ze momenteel buzz en traditionele media weten te gebruiken, maar ik vraag me af hoe lang de hype nog duurt.

Er lijken inmiddels wat scheurtjes in het iPod fundament te komen: Planet meldde vandaag dat Apple-watchers niet enthousiast zijn over de (toegevoegde waarde van de) iPod Video. De iPod is qua features en value for money inmiddels al lang ingehaald door concurrenten. Daarnaast beginnen zowel giganten als Sony en Philips komend kwartaal met een serieus offensief op het gebied van MP3-spelers. Als belangrijkste fundament onder het iPods succes blijft dan ‘het merk’ over. De vraag is echter of dit nog lang overeind blijft nu de iPod zo mainstream en overal zichtbaar is geworden.

Hoe lang is het nog ‘cool’ om een iPod te hebben? Ik ben benieuw.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Ton

    Sterker nog: ’t is 1 grote hype. ’t Enige wat je op je iPod Video aan beelden kunt zetten zijn door Apple beschikbaar gestelde beelden/films/tv-series. & Dat is niet veel. Desperate Housewives, dat is beschikbaar. Straks zijn er Desperate iPod-Video-eigenaars die niets met hun machientje kunnen aanvangen, behalve dan dat ze vlogs kunnen bekijken.

    Archos, die jij al noemde, biedt al meer dan 1½ jaar de mogelijkheid om willekeurig welk beeldmateriaal op je speler te bekijken. Die kan je bovendien aansluiten op je tv. Zelfs die mogelijkheid heeft deze iPod niet.


    13 oktober 2005 om 20:56
    dvdooren

    @ Ton:

    Klein correctie. Op de iPod kun je video’s afspelen naar keuze. Met Quicktime kun je video’s zelf maken die je op de iPod kunt afspelen met de move to pod functie. Andere formaten kan ie ook aan (zie onder).

    De iPod kun je via de dock aansluiten op je TV om vevolgens foto’s en video’s van je iPod op je TV te zien. Wel even de specs checken:

    Dit mag erop: “H.264 video: up to 768 Kbps, 320 x 240, 30 frames per sec., Baseline Profile up to Level 1.3 with AAC-LC up to 160 Kbps, 48 Khz, stereo audio in .m4v, .mp4 and .mov file formats

    MPEG-4 video: up to 2.5 mbps, 480 x 480, 30 frames per sec., Simple Profile with AAC-LC up to 160 Kbps, 48 Khz, stereo audio in .m4v, .mp4 and .mov file formats.

    QuickTime 7.0.3 heeft overigens een speciale “Movie to iPod (320×240)” setting in het Export venster. Handig… maakt ‘ie er een .m4v bestand van.”


    14 oktober 2005 om 04:35
    AderKa

    @Ton: Ook de iPod kun je op de TV aansluiten en H.264 en MPEG4 bestanden kun je zelf maken.


    14 oktober 2005 om 04:36
    MartijnvanOsch

    De iPod-bubble kan niet barsten omdat er geen bubble is. Er zou sprake van een bubble zijn als de iPod eigenlijk een heel slecht product was. Maar het concept en de uitwerking van de iPod is gewoon steengoed. De vraag ‘Wanneer barst de iPod bubble?’ is dan ook zinloos. Een steengoed product in combinatie met de juiste marketing-inspanningen is gewoon ‘gedoemd’ een succes te worden en media-aandacht te krijgen.


    14 oktober 2005 om 05:22
    Zeke

    Mijn iRiver H340 speelt al anderhalf jaar lang kleurenvideo en foto af en ik kan je verzekeren dat ik die optie toch wel een stuk of drie keer heb gebruikt. En dan is dat schermpje nog groter dan dat van een iPod ook…

    Toen ik het ding kocht was het één van de opties (naast het veel betere geluid i.v.m. iPod) die ik erg gaaf vond maar in de praktijk is het totale onzin.

    Welke malloot gaat er nu zijn ogen verneuken op zo’n klein beeldscherm?


    14 oktober 2005 om 05:43
    Michael Vromans

    Het lijkt mij ook nogal cru om over een bubble te spreken. Daarnaast: of er nou wel of niet een bubble is, de iPod is voorlopig nog niet uitgegroeid, en al zeker niet in Nederland. Voor de ‘jong, snel, wild’ generatie en mensen die het via vakgebieden allemaal vroeg meemaken is het inmiddels oud nieuws, maar de groep 30-60 die er niet zo mee bezig was ontdekt het nu allemaal.

    Kijk naar de digitale camera als voorbeeld. Bijkomstigheid is dat ‘iPod’ een term lijkt te worden als ‘MP3 speler’ voor mensen die er niet bovenop zitten.

    Mijn vader is nu aan het kijken naar de geschikte iPod voor hem zodat hij zakelijk en prive van alles in 1x bij zich kan hebben… En voor hem is t allemaal nieuw. Terwijl hij wel al jaren weet van mp3 spelers.

    Zeker zolang Apple iedere keer interessante nieuwe applicaties ervoor weet te verzinnen is het leven van de iPod naar mijn idee nog maar net begonnen.


    14 oktober 2005 om 05:46
    venturo

    Het is natuurlijk in de eerste plaats gewoon hele goede branding. Apple weet de sentimenten van zijn kerngroep goed te bespelen. De prosumer in die kerngroep is zéér ontvankelijk voor boodschappen en producten van het vooral slimme merk en praat daar graag over…


    14 oktober 2005 om 06:20
    punkey

    Precies wat Albert en Carl zeggen: Het apparaat is simpelweg makkelijker in gebruik, kleiner, handzamer dan bv een Archos. Zo’n ding hang je niet om je nek of stop je in je binnenzak. Simpelweg te groot. Het gemak van copieren etc. Klopt helemaal. Dat maakt het een “beter” apparaat dan de rest. Technische specs zijn daar niet in belangrijk.

    Vergeet ook niet dat Steve Jobs in zijn keynote een paar videologs heeft laten zijn. Die gasten (waaronder rocketboom) gaan nu loos en zijn erg blij met de extra aandacht. Exact de prosumer waar Albert het over heeft.

    Authenticiteit, zingeving en tastbaarheid. Drie elementen waarmee een merk de juiste kerngroep of scene voor zich kan winnen.


    14 oktober 2005 om 07:42
    Reinier

    De algehele usability van het apparaat spreekt mensen aan, dat zal nu toch wel onderhand duidelijk zijn? Een voorbeeld van de net uitgebrachte afstandsbediening: Waar andere fabrikanten een media-afstandbediening vol stoppen met 80 knoppen, volstaat Apple met 6 knoppen. Puur en alleen omdat zij wel nadenken over gebruikersgemak, communicatie tussen mens en machine.

    Daarnaast staat het merk voor iets. Een onmogelijk in woorden te vatten concept, maar het druipt van elk apparaat af.

    Welke bubble?


    14 oktober 2005 om 08:18
    Fred Zelders

    Ik ben er van overtiugd dat het een succes wordt.

    Reden: de usability enerzijds en de user experience anderzijds.

    Helemaal eens met Frank Meeuwsen.

    Ik ben dan ook helemaal ‘om’.


    14 oktober 2005 om 09:08
    venturo

    Reinier, inderdaad wij (www.tss.nl) hebben een remote controle met vier knoppen maar is niet zo sexy als de iControle….


    14 oktober 2005 om 09:15
    Henk Rijks

    Hype? Bubble? Strategisch gezien is het een briljante move van Apple op de video iPod uit te brengen. Apple heeft op die manier in een klap de piketpalen in de grond geramd als het gaat om de distributie van online video. Binnenkort kan geen TV- of filmmaatschappij meer om Apple heen, net zo min als de platenmaatschappijen (ouderwets woord, trouwens) dat nog kunnen als het gaat om online muziek distributie. Het is juist de combinatie van hardware (iPod) + distributie (internet) + afrekenen (itunes+ store) die het lastig maakt voor partijen als Sony of iRiver om hetzelfde trucje te herhalen. Dat de nieuwe iPod eigenlijk een onding is, weten ze bij Apple natuurlijk ook wel, maar daar gaat het dus niet om. Je krijgt de video erbij voor dezelfde prijs. En vergeet niet: de allereerste generatie iPod was ook een soort beta-product (5Gb, veel knoppen, Mac-only).


    18 oktober 2005 om 11:02
    Daniel Struis

    Ik heb zelf sinds kort een ipod video en hij is echt super!

    ik heb nog niet echt nadelen gevonden

    en zoals elke ipod user gebruik ik software om er ook andere dingen op te zetten die niet helemaal legaal zijn

    hoe cool is het dat je elke nieuwe film die je hebt gedownload zo op je tv kunt kijken! wat nou dvds kopen als je met je ipod alles kunt .. en ook super handig als je dagelijks een lange treinrit moet maken

    kortom voor mij is hij perfect en zie er totaal geen nadeel aan

    wat mij betreft is die hype/bubble nog lang niet over of gebarsten


    18 december 2005 om 04:01
    Daniel Struis

    Kleine toevoeging

    beeldscherm is groot genoeg .. als je het niet kunt zien zou ik eens overwegen om naar de opticien te gaan en te kijken of je ogen nog wel kloppen ..

    ik heb totaal geen probleem met de grote en mijn ogen zijn normaal


    18 december 2005 om 04:04
    Zeemo

    Ik heb ook de 30GB IPOD Video.

    Als je vergelijkt met de andere speleres komt deze toch wel een stuk beter over dan de rest!!

    Ik converteer DVD’s naar MP4 en AVI’s naar MP4 in een handomdraai en speel dus alle soorten video af op mijn IPOD. Fantastisch!

    Ook de User Interface van de Apple is gewoon geweldig.

    Ik heb een Philips geprobeerd en de nieuwe Sony 20GB speler. Maar die hebben allemaal flut schermpjes en knopjes en ongemakkelij gebruik.


    12 januari 2006 om 09:03
    Daniel Struis

    dat is waar .. die anderen zijn redelijk flut

    en wat waarschijnlijk erg mensen weten en dat is ook omdat het nog niet officieel is, apple komt met een nieuwe ipod die alle extenties af zou moeten spelen en ook alle groote’s … maar ja das afwachten, misschien is het wel een verzonnen iets

    ik hoop het wel iig ..


    13 januari 2006 om 16:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!