Waarom Yahoo! gaat winnen van Google

12 november 2005, 18:15

Remi heeft het hier op Marketingfacts al vaker aangegeven: Yahoo! doet het op diverse aspecten beter dan Google of MSN. Ik denk dat hij gelijk heeft en dat Yahoo! uiteindelijk als grote winnaar uit de bus gaat komen. Lees het recente artikel van Erick Schonfeld in Business 2.0 en het zal je duidelijk worden waarom:

(…) the Flickr purchase helped ignite a larger strategy. Thanks to a new generation of managers like Butterfield and Fake, Yahoo is starting to see how user-generated content, or “social media,” is a key weapon in its war against Google. That upstart in neighboring Mountain View may have a better reputation for search, it may dominate online advertising, and it may always win when it comes to machines and math. But Yahoo has 191 million registered users. What would happen if it could form deep, lasting, Flickr-like bonds with them—and get them to apply tags not just to photos, but to the entire Web? (…)

Bron: The Flickrization of Yahoo

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    k

    User generated content kent ook z’n gebreken. Men kent tags toe aan de content maar in hoeverre zijn die tags de meest juiste?

    Er zou moeten controle op zijn want doe ik een search op neem nu Elvis dan krijg ik liefst geen katten of honden te zien.

    Bepaalde content zou dus moeten kunnen gerangschikt worden naar waarde. Als het over foto’s gaat van flickr zie ik dat moeilijk haalbaar, toch zeker als de community groeit.

    Of tenzij misschien …. is het mogelijk dat derden tags toekennen aan foto’s die dus niet van hen zijn?


    12 november 2005 om 20:16
    Arnout Veenman

    Of Yahoo! gaat winnen van Google is nog maar de vraag, maar een goede kans lijken ze zeker te maken. Yahoo doet het enorm goed met de vele gebruikers met een Yahoo! identiteit. Google heeft dit nog amper al zijn ze dit telkens meer aan het introduceren. Het wisselen van zoekmachine geen issue, maar je identiteit die je binnen een systeem hebt opgebouwd laat je niet zomaar los. De vraag is dus in hoeverre het Google gaat lukken om gebruikers een bindende identiteit te laten creëren en misschien is Microsoft met de Live dienstverlening (MSN) wel lachende derde.


    12 november 2005 om 21:37
    Paul de Beer

    Programmeurs van Google kunnen een trend vangen in een algoritme, maar het is een stuk moelijker om nieuwe trends te initieren. In die zin zal Yahoo altijd een stap voor Google blijven uitlopen. Aan de andere kant: bij Microsoft beheersen ze de kunst om (zeer) laat in te stappen en toch als winnaar uit de bus te rollen, vanwege hun enorme marketingcapaciteit. Flickr is een geweldig systeem, maar of het gaat bijdragen aan de eindoverwinning van Yahoo betwijfel ik, daarvoor is Flickr niet uniek genoeg (te weinig patenten), Google heeft tijd, geld en kennis genoeg om alsnog sterke een positie te verwerven, MSN zal bij voortdurend succes zeker ook van de partij zijn, dus wat mij betreft is het nog een volledig open race.


    13 november 2005 om 08:06
    Roy van Veen

    Onzin natuurlijk om je conclusie dat Yahoo uiteindelijk als winnaar uit de bus gaat komen te baseren op één succesproduct dat ze hebben gekocht. Het punt dat hier gemist wordt is dat Yahoo visie mist, links en rechts wild is gaan inkopen en nooit in staat is geweest om een eenheid van diensten te maken. Terwijl ze altijd een serieuze speler op internet zijn geweest, met redelijk diepe zakken, hebben ze nooit een leidende positie kunnen veroveren zoals Google (zoeken), Apple (ipod), Altavisate (pre-GOOG zoeken), Microsoft (Office) dat wel gelukt is. En om dat een indruk te kijken van de toekomst is een blik in het verleden voldoende.

    Neem Yahoo Mail, al sinds de vorige eeuw een zeer complete dienst (meerdere accounts, aliassen, offline backups adresboeken, agenda, etc) met een geweldige (gekochte) scheduling engine die in 2000 al synchte met het PDA platform dat toen markleider was: PalmOS. Al je mail/contacts/afspraken dus online, in je zak (PDA) en op je desktop (PIM/Outlook/whatever). Met andere woorden: toen had Yahoo al online diensten die de desktop voor het grootste deel irrelevant maakten. Maar ze begrepen het niet. Yahoo heeft nooit de visie gehad om mail en IM te combineren met Groups tot een online Groupware applicatie, terwijl ze de tools gewoon hadden. Zwaar gemiste kans die je niet zomaar even goed gaat maken door op de flickr-is-web20-dus-geweldig-trein te springen.

    Natuurlijk hebben ze veel abonnees (zelfs veel mensen die voor diensten betalen … doe ik ook), maar die vorm je niet zo maar om tot een eenheid als je daar in de essentie de visie niet voor hebt gehad. Dat is hun grote probleem. En die visie koop je niet door met Flickr twee mensen in huis te halen die het misschien wel zien.

    Als je visie mist, dan moet je diepe zakken hebben om een ‘erop en erover’ benadering te hanteren. Microsoft deed dat bijvoorbeeld met hun office pakket. Ze kochten applicaties (frontpage, powerpoint, outlook/exchange) en maakten daar een serieuze moneymaker van. Maar dat heeft serieus geld gekost. Dat het niet altijd werkt, bewijst MS met haar xbox: rol in de marge en 4 miljard operationeel verlies.

    Yahoo is niet op voorhand een verliezer hoor en ik schat ze een betere positie in dan MS, al was het maar omdat Yahoo zijn geld altijd met services heeft verdiend en MS niet zomaar om kan schakelen (aandeelhouders, waarde, etc.). Maar Google is in zijn visievorming heel ver en zit op schaakborden waar Yahoo en MS op dit moment niet eens aan denken.

    Als ik de ontwikkelingen bij Google zie, de snelheid waarmee concepten tot beta worden gemaakt en de sobere maar doelbewuste benadering van het concept alle-online-content-is-van-ons-en-wij-zijn-heel-erg-lief, dan denk ik dat het Google tijdperk nog in haar kinderschoenen staat en dat de IPO voor de zoekmachine, om Churchill te citeren, eerder het end-of-the-beginning is geweest dan een bevestiging van status of een verzekering van cash voor oprichters.


    13 november 2005 om 11:16
    henkjan

    @ Roy: Heldere analyse. Heb je log toegevoegd aan mn feedreader.


    13 november 2005 om 11:35
    finzend

    @k: als je bij Flickr een contactpersoon van iemand bent dan is het mogelijk om tags toe te kennen aan foto’s van hem/haar!

    En wat betreft de search/functie zijn er nu gelcusterde resulaten waardoor je snel kan kiezen welke Elvis je wilt zien…

    @roy: de rol van xbox is mi niet in de marge, maar voor de rest deel ik in grote lijnen je mening. Google heeft uiteraard een erg scherpe visie en we kunnen daar nog heel veel van verwachten.

    Toch kan Flickr voor Yahoo de stap omhoog zijn, net zoals de zoekfunctie dat voor Google was… Denk dat Flickr nog met een flink aantal uitbreidingen gaat komen en daardoor nog vele gebruikers aan zich kan binden.


    13 november 2005 om 14:02
    media

    Dank voor de updates heren, scherpe analyses!

    Roy, nog een korte opmerking, het betreffende artikel gaat niet alleen over Flickr want ik ben het met je eens dat ze alleen daarmee de wereld niet gaan veroveren. Het gaat, zoals Remi ook aangeeft, om de diverse iniatieven die op dit moment lopen bij yahoo! Of ze het ook succesvol in de markt weten te zetten en daarmee marktleider worden is nog maar de vraag. Ik heb er wel vertrouwen in.


    13 november 2005 om 21:38
    Ikbenik

    JA DIE KANKER YAHOO! KOMT HELETIJD KAN NIET EENS MEER GOOGLEN


    21 augustus 2017 om 08:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!