Waarom werkt online social networking niet?

18 juni 2005, 07:55

Door Dave Pollard (hij is goed!) gewezen op een artikel van Molly Wood waarin 5 redenen worden gegeven waarom online social networks als Friendster, Orkut en LinkedIn niet werken.

Ik moet toegeven, na een korte periode op LinkedIn en OpenBC, lijkt het alsof ‘mijn social network generatie’ inmiddels alweer is vertrokken. En alhoewel ik het niet eens ben met alle argumenten van Wood, moet ik haar deels gelijk geven in de eerste en wat mij betreft belangrijkste reden waarom het niet werkt: er is niets te doen op die online social networks. Vreemd eigenlijk dat de online social networks die ik ken, het afgelopen jaar op dit punt niet of nauwelijks zijn verbeterd. Of heb ik wat gemist?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    Eric Klaassen

    Een niet-zakelijk online community die het wel slim doet is Hyves. Je ziet constant wat er gewijzigd is sinds je laatste log-in, bijvoorbeeld in de vorm van “buzzing hyves”.

    Daarnaast zie je wat de nieuwe vriendjes van mensen in je netwerk zijn, dit nodigt uit tot het uitbreiden van je eigen netwerk.

    Tenslotte zit er een soort datingfunctionaliteit in, waarmee je kunt aangeven dat je een “crush” op iemand hebt. Als je wilt weten wie er een “crush” op jou heeft, kun je betalen voor hints…


    18 juni 2005 om 07:08
    Barry

    @Eric, al die dingen die je noemt, zitten ook in Orkut. Inclusief de “crush” functie, die Orkut als 1e introduceerde.


    18 juni 2005 om 08:00
    Eric Klaassen

    Je hebt gelijk, wat Orkut betreft snap ik alleen niet waar het geld vandaan komt.

    Hyves heeft een slimmer business model. Ze richten zich alleen op “fun” en op een jongere doelgroep.

    Vervolgens komt het geld binnen door SMS’jes te versturen via de Hyves site.

    Een simpele analyse om te zien wat voor soort mensen er op Hyves zitten kun je uitvoeren door te kijken naar de grootste Hyves:

    Amsterdam, Hockey, Rotterdam, Desperate Housewives, The O.C., Happy Singles en Groningen, MTV.

    (Kun je op Orkut trouwens ook commentaar geven op foto’s en cijfers geven?)


    18 juni 2005 om 08:07
    Barry

    @Eric: Orkut heeft precies ook die “hyves”, alleen heten ze daar iets anders. Verder: je wist waarschijnlijk niet dat Orkut onderdeel is van Google. 100% zelfs. Dus die vraag over geld, is daarmee beantwoord.

    Misschien moet je een keer een kijkje nemen op orkut.


    18 juni 2005 om 08:24
    Eric Klaassen

    Ik zit al op Orkut hoor, ik zal je eens opzoeken 😉


    18 juni 2005 om 08:45
    Eric Klaassen

    … ik had ongeveer een jaar niet ingelogd maar er is amper wat veranderd. Geen sms functies, geen interessante groepen, geen nieuwe vriendjes.


    18 juni 2005 om 08:50
    EJ

    Wel Anders en Marco, we wachten met spanning op jullie voorstellen voor verbetering en alternatieven!


    18 juni 2005 om 11:33
    media

    ‘Simpel’, model omdraaien en niet starten met typische social networkcomponenten maar met bijv. een thematische weblog of forum. Van daaruit social softwarecomponenten toevoegen (en dan alleen die componenten waar op dat moment behoefte aan is).


    18 juni 2005 om 11:37
    Anders

    Er wordt hier al enige maanden geschetst en geconcept. Wellicht dus dat mijn eigen voorstellen in de toekomst worden geopenbaard 🙂


    18 juni 2005 om 13:36
    EJ

    Indrukwekkend. De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn.


    18 juni 2005 om 16:33
    Lengte207

    De ideale combinatie is een kwalitatief weblog, gecombineerd met de profiel/contact functionaliteit van de goede chat/dating community, furl/flicker functionaliteit. Marco / Anders er ligt een mooie uitdaging voor jullie.


    19 juni 2005 om 19:45
    Bas

    Zelf heb ik nooit geloofd in de social networks op vrienden gebied. Want wat hebben die te bieden, behalve dating? Weinig lijkt me zo. Of je moet rond thema’s iets doen, star wars, batman, etc. Maar goed. Ben geen B2C’er.

    Wel geloof ik nog steeds in de business networks. Het is gewoon verrekte handig, om mensen met elkaar in contact te brengen, om in contact te komen, etc. Je kan met sollicitaties even checken of iemand in je relatie kring iemand bij dat bedrijf kent, je ziet dat mensen van baan veranderen, etc.

    OpenBC is op zich wel goed bezig, hoewel de forum te dood zijn, wat wel jammer is. De meetings an sich ben ik ook niet zo mega voor, hoewel die in Rotterdam wel weer leuk aangekleed is met o.a. een Ideabroker event. Ik zie er wel toekomst in, zeker als een soort online adresbook. Een plaxo zonder een chrashende outlook.

    Verder merk ik dat we nu aan de tweede generatie business networking begonnen zijn, aangezien mijn collega’s me nu ineens mega linkedin invites sturen (en aangezien ik alleen nog OpenBC gebruik negeer ik die). Maar dat is meestal de indicatie dat de tweede groep, na de early adopters, er aan komt.


    20 juni 2005 om 16:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!