Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

   01 oktober 2012    @EdwinRes    13528 x bekeken

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Ik zie bijna nooit advertenties direct. Om even mijn mediagebruik te uiten: ik zit veel achter een computer, behoorlijk veel op mijn smartphone en heb op zijn tijd ook nog mijn tablet aanstaan. Heel veel uren mediaconsumptie dus. De TV staat bijna niet aan bij mij. Ik kijk tv-programma's bijna alleen via internet op uitzending gemist (gekste naam ooit) op de tijden dat het mij uitkomt. Advertenties die op online video verschijnen vul ik nog op met naar andere schermen (smartphone, tablet) kijken. Dat lijkt erg, maar misschien ben ik gewoon de tegenwoordige consument die zelf in de driver seat wil zitten. Hoe moeten de marketeers daar nu mee omgaan? 

Online heb Ik een ad blocker aanstaan in mijn Chrome-browser, net zoals 10 miljoen anderen (de Firefox-variant heeft 14 miljoen installs). Dat betekent dat ik nergens meer advertenties zie. Heerlijk rustig. En ik lees mijn (business) artikelen en columns meestal geheel geschoond via Pocket op mijn mobiel of tablet. Dus ook daar heb ik nergens last van irritante advententies. Dan krijg je dus Nu.nl te zien in bovenstaande vorm. 

Afkopen

En het liefste kocht ik ook alle advertenties op Twitter en Facebook af, als ik dat zou kunnen, zoals dat bij Spotify mogelijk is met de verschillende prijsmodellen. App.net is daar een eerste voorbeeld van. Dat mist nu alleen nog massa in de huidige vorm. Het is een totaal onafhankelijk platform waar jij betaalt en bepaalt, een eerste beweging richting een vendor relationship management-systeem.

Anderen zijn nog niet zo proactief, dat besef ik. Dat bevestigen deze cijfers van IAB en Deloitte ook, puur omdat er een flinke shift in bestede aandacht is van traditionele media naar online media. Maar de groei van 14,3% in advertising blijft volgens mij flink achter bij de groei in bestede aandacht op het medium. Wil je mijn aandacht hebben, dan moet je creatief zijn, origineel of er gewoon simpelweg veel energie in stoppen en goed onderzoek doen.

Waardevolle content

Dus media: geef mij een betaaloptie (zoals bijv. Cleeng - disclaimer: mijn broer is mede-oprichter) of verschillende pricing-modellen zodat ik onafhankelijke waardevolle content kan blijven krijgen.

Dus marketeers en communicatiemensen: geef mij waardevolle content waar ik echt iets mee kan.

  • Bezorg mij een ‘lach’ en ik stuur het door naar mijn netwerk met positieve note.
  • Bezorg mij een 'wow' bij jullie inspirerende voorbeelden en je triggert een koopintentie bij mij.
  • Bezorg mij een 'mhh' door relevante onderzoeken en je stuurt mijn gedachtengang.
  • Bezorg mij een 'aha' door trainingen, webinars en leid mij naar jouw superieure product.
  • Bezorg mij een '.....' bij een goed verhaal en ik vertel het door.
  • Bezorg mij  een ‘okay’ door een product of dienst door een invloedrijk persoon er over te laten praten (wel netjes natuurlijk, pdf).

Allemaal manieren op mijn aandacht te krijgen, positief, verrassend en blijvend. Robert Stephens, founder of Geek Squad, beschreef het fenomeen adverteren het beste:

“Advertising is the tax you pay for being unremarkable.”

De consument zit in de driver seat, die bepaalt wat hij of zij tot zich krijgt en die krijgt daar steeds betere tools voor om langs de advertenties te sturen. Grijp dus de aandacht op een positieve manier! Welke bewegingen zien jullie in die richting? Kennen jullie andere tools voor consumenten? Of bedrijven die helemaal niet meer adverteren op de oude manier?

Gepost in: Online PR & Branding

Over de auteur

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

, Social Inc

Brabbelt over het algemeen wat in de ruimte, lijkt vaak te gaan over sport (triathlon, hardlopen), economische meuk en vind het interessant om te zien wat er gebeurt met netwerken en allerlei innovatieve tooltjes die het leven plezierig maken. Working @SocialInc / Triathlon / Investing / Micro Credit / Networks / Economics / Innovation / Marketing / Karma

11 Reacties

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Christian

Goed en leuk artikel Edwin, helemaal mee eens dat er meer waardevolle content moet worden aangeboden.

Er zijn recent een aantal initiatieven ontstaan voor het consumeren van content (voornamelijk artikelen meen ik) die op het model van Spotify zijn gebaseerd. Dus voor een vast bedrag per maand kun je zelf kiezen wat je consumeert. Denk jij dat dit de toekomst gaat hebben?

En hoe denk jij dat nieuwe uitgevers van bijvoorbeeld nieuwssites nog aan hun waardevolle content kunnen verdienen? Door abonnementen zoals WSJ doet? Of door bijvoorbeeld advertorials? Ik ben benieuwd :).

geplaatst op 01-10-2012 om 14:05 uur

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Gianluigi Cuccureddu, Damarque

Binnen B2B zie ik wel een verschuiving naar "media publishing" denken en een content marketing DNA. Het worden van een betrouwbare bron met een grote mate van top of mindness door het uitgeven van relevante content.

geplaatst op 01-10-2012 om 14:35 uur

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Edwin Vlems

Heel herkenbaar Edwin (hee ik heet ook Edwin). Toevallig heb ik ook net een artikel over content marketing op Marketingfacts geplaatst.
http://www.marketingfacts.nl/berichten/contentmarketing-de-kracht-van-een-verkoopfilm/

Marketing wordt veel leuker nu we mensen niet meer lastig hoeven te vallen!

geplaatst op 01-10-2012 om 20:29 uur

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Edwin Res, Social Inc

@christian Vooral unieke content en interactie is waardevol, dit zie je zeker terug bij WSJ, FT en heleboel andere data bedrijven. Die nieuwssites kunnen allerlei andere kasstromen creeren vanuit de aandacht die zij hebben; door events, niche uitgaven en supergebruikers.
Zoals ik al vaker heb geschreven: ik betaal met liefde mijn abonnement op de Wired voor op de iPad omdat ik dat echt als kwaliteit ervaar.
Advertiorals zullen mijn inziens ook groter gedeelte gaan opslokken van de redactie ruimte als er besloten wordt dat adverteerders een geldstroom moeten blijven opleveren. Dat zie je nu toch al meer en meer. (En dus moet de consument dat ook steeds kritischer gaan benaderen; bijna elk tv programma op de commerciële zit er al vol mee. )

@EdwinVlems Gelezen! Leuk stuk

geplaatst op 01-10-2012 om 21:30 uur

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Christian

@Edwin Res (al die Edwin's haha) helemaal mee eens, dan ben ik ook bereid om te betalen. Maar voor een platform dat al een grote schare lezers heeft is het lijkt mij gemakkelijker om over te stappen naar betaald, of dat je een tussenvorm doet zoals een aantal artikelen gratis lezen en de rest achter een paywall.

De 'curation' voor consumenten wordt inderdaad belangrijker, aangezien er ook steeds meer content komt.

geplaatst op 02-10-2012 om 09:32 uur

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Christian

Hehe ik heb eindelijk gevonden wat ik zocht. Dit is wellicht een goed voorbeeld van een Spotify achtig model voor uitgevers, http://www.elinea.nl & http://www.gelderlander.nl/nieuws/algemeen/binnenland/11690342/Iedereen-een-krant-op-maat.ece

geplaatst op 02-10-2012 om 10:03 uur

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Remy Bergsma, Emailblog.eu

Klein taaldingetje: "meeste gekke naam ever!" >> "gekste naam ooit!" :)

Verder ben ik het deels eens met het artikel, echter is het wel zo dat er genoeg waardevolle content is online: je moet er alleen wat meer moeite voor doen om het te vinden :)

geplaatst op 02-10-2012 om 10:35 uur

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Edwin Res, Social Inc

@Christian Die richting op bedoel ik inderdaad.
Met Zite, Scoop.it en in enige mate Twitter heb je dat soort curation tools

@Remy Bedankt! Je hebt gelijk, stonden meer fouten in vrees ik; dat wordt hopelijk zo verwerkt.

Er is heel veel waardevolle content online waarmee je 24/7 kan vermaken, maar unieke content; grondige analyse, live events, interactie mogelijkheden, of waar jij als eerste toegang tot hebt kan zeker worden uitgebuit mijn inziens

geplaatst op 02-10-2012 om 11:03 uur

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Stephan ten Kate, Ten Kate Textiel & Stephan ten Kate

Goed en leuk artikel!

Ben wel benieuwd of Marketingfacts zou bestaand als er geen advertenties zouden zijn ;-)

geplaatst op 02-10-2012 om 11:44 uur

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Jeroen

Is ad blocker een blijvertje? Of zie je dat in de toekomst toch anders gaan worden, bijv a la DRM bij muziek?
Waarom werkt ad blocker niet bij twitter en Facebook?

Waar kan ik mij abonneren op jouw blogs? Is dat de rss feed bij jouw naam op deze site?

geplaatst op 09-10-2012 om 18:25 uur

Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

Edwin Res, Social Inc

@jeroen Check mijn profiel voor al mijn social identities.
Connect waar je wilt :)

In mijn ogen wel, het zal altijd een 'rat race' blijven maar waarbij adverteerders nieuwe methode vinden en de "ad blockers" deze zullen proberen te voorkomen.

Het gaat mij ook meer om de beweging; check bvb de Redbull activiteiten vandaag: 770.000 mensen kijken naar een stream waarop niks gebeurt, http://www.youtube.com/watch?v=vkJ5ItzEq3M&feature=player_embedded#!

geplaatst op 09-10-2012 om 18:37 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.