Voor nop in het nieuws

26 augustus 2003, 16:59

Sommige reclame is gratis. Gebruik uw vak- en marktkennis om de nieuwshonger van de media te stillen en volop gratis publiciteit te genereren. Pas wel op: profileer u niet als verkoper van uw product, maar als kennisdrager in de markt. Zibb beschrijft vier wegen naar gratis publiciteit.

1. Breng nieuws

Iedere journalist is hongerig naar nieuws. Meld een grote order, uitbreidingsplannen of andere mijlpalen via een persbericht. Het moet wel nieuws zijn, want niemand zit te wachten op ‘me too mededelingen’. Als er net iets is gepubliceerd over stroopwafels, dan moet u niet aankomen met de mededeling dat u ze ook zo lekker bakt.

Stuur het persbericht gericht uit. Dus geen persbericht over appels naar het vakblad voor veehouderij. Richt u liever op de vakpers en op regionale en plaatselijke media. Journalisten van landelijke kranten en omroepen gebruiken hen weer als bronnen voor hun nieuws. Adressen vindt u op kranten.pagina.nl en vakbladen.pagina.nl. Bel van tevoren de krant op en vraag naar de deadline. De volgende dag belt u twee uur voor die deadline met uw nieuws. De kans is beslist groter dat het wordt meegenomen.

2. Straal autoriteit uit

Journalisten hebben behoefte aan bronnen. U bent toch specialist? Maak het kenbaar. Bel de redactie en meld wat u kunt bijdragen aan de inhoud van het blad of stuur een persbericht. Journalisten van vakbladen zijn vaak op beurzen en bijeenkomsten rechtstreeks te benaderen. Nodig de pers bij een open dag of ander evenement altijd uit. Zeg nooit: ‘Ons bedrijf weet hier veel meer van’. Beter is: ‘Ik ken deze branche goed en kan achtergrondinformatie geven.’ Of: ‘Als je tijd hebt, wil ik je graag eens bijpraten over dit soort producten’.

3. Benader de regionale omroepen

Regionale omroepen hebben een enorme nieuwshonger. Het is overal last minute-werk en er is voortdurend behoefte aan beeld en geluid. Doe hier uw voordeel mee en laat u uitnodigen. Dit werkt alleen als u werkelijk iets te melden heeft dat meer is dan reclame voor uw eigen bedrijf. Bel de redactie ongeveer twee uur voor een uitzending op en meld uw nieuws: ‘Wij hebben berekend dat er 12 procent werktijd verloren gaat door vastlopende pc’s. En dat in deze tijd van inzakkende arbeidsproductiviteit.’ Als ze happen, zeg dan dat u bereid bent in de auto te springen om een en ander in de uitzending toe te lichten.

4. Meld uzelf aan als spreker

Een goede spreker wordt altijd gewaardeerd. Begin plaatselijk bij de lokale businessclub en probeer een onderwerp op de agenda te krijgen waar u uw kennis in kwijt kunt. Zorg voor veel feitelijk materiaal en het liefst voor nieuws. Praat niet over uw bedrijf of product, maar over het issue. Zorg wel voor een samenvatting waarop uw persoons- en bedrijfsnamen zijn vermeld. Meestal zit er wel iemand in de zaal die uw naam ergens anders laat vallen. Voor u het weet zit u in het regionale of zelfs landelijke circuit.

Bron:

http://www.zibb.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!