Voetbalnegativisme

26 december 2009, 11:25

Er gaat bijna geen dag voorbij of er is -ijs en wederdienende (!)- voetbal op tv. Voetbal is by far de belangrijkste content op televisie en heeft ook in Nederland een ongekende fanbase die miljoenen kijkcontacten per week opleveren. Steeds vaker erger ik en mijn vele medekijkers zich aan sportverslaggevers die voetbal op televisie ‘objectief’ willen benaderen. Het is mij om het even of het om uitzendingen van PSV, Ajax, Heerenveen of Twente gaat, de tendens is dat het gilde der verslaggevers zichzelf voorhoudt dat ze over product voetbal vooral kritisch moeten declameren. En dat is opmerkelijk want omroepen RTL, SBS, NOS, Sport1 en zelfs Eredivisie Live betalen miljoenen om voetbalbeelden te mogen doorverkopen aan de Nederlandse voetballiefhebber die zich steeds vaker enorm ergert aan de negatieve soms zelfs hautaine verslaggeving rondom wedstrijden van hun -let wel- favoriete team.

Nog erger wordt als je werkeloze (sabbatical ja-ja) trainers tijdens voor-, tussen- en nabeschouwingen hun mening -al dan niet met invalide hulpmiddelen- laat geven over het vertoonde spel, de gekozen tactiek en nog erger de gedragingen van hun collega trainers op het veld. Tenenkrommend respectloos en bovenal klantenontbindend. Uitzendgemachtigden moeten zich realiseren dat het gros van de voetballiefhebbers, al dan niet fors betalend, naar wedstrijden van hun favoriete club kijken en niet zitten te wachten op een over-objectieve dus feitelijk subjectieve kijk van de reporter ter plaatse.

Voetbal is een commercieel televisieproduct dat gewoon ‘verkocht’ moet worden aan de kijker. Zelfs de NOS kan het zich niet permitteren om 18 miljoen euro per seizoen te betalen voor anderhalf uur samenvattingen per week en dat overdreven kritisch te benaderen. Dat voetbalcontent mag leunen op een hoge ‘must see’ factor voorkomt dat men in grote getale afhaakt maar… in heel veel gevallen wordt het televisiegeluid uitgezet ter faveure van de wat minder negatieve en vooral dynamische berichtgeving via de radio. Het is kenmerkend voor de Nederlande journalistiek dergelijke overdreven kritische geluiden terwijl de stadions in Nederland te klein zijn voor de nog steeds aanwassende bezoekersaantallen, er gemiddeld steeds meer naar voetbal gekeken wordt en voetbalzender Eredivisie Live al ruim 350.000 betalende abonnees mag tellen. De waarde van het Nederlandse voetbal behoort tot de top 10 in de wereld, voetbal leeft als nooit te voren en dat allemaal ondanks de -glas half leeg- benadering van het sportjournaille.

Het blijft toch echt heel vreemd dat rechtenhouders en partneromroepen zo met hun investeringen omgaan want om maar eens vergelijking aan te halen; een omroeper van SBS of RTL gaat in de pauze van een film toch ook niet zeggen dat het eigenlijk gewoon ruk is en dat hoofdrolspeler George Clooney er helemaal niets van bakt? Anyway, laten we in ieder geval vaststellen dat we niet tot de top behoren maar op ‘ons’ niveau, gelet op de grote belangstelling, nog een boeiend potje meeblazen.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

11 Reacties

    jan

    Voetbal is by far de meest waardeloze content op televisie


    26 december 2009 om 14:27
    Ron

    Voetbal wordt nu eenmaal verslagen door volstrekt onafhankelijke en integere journalisten. Dus als je niet kunt voetballen, dan hoor je dat natuurlijk van de pers. Misschien komt het ook omdat de clubs niks ondernemen via hun eigen platform om voetbal wat meer cachet te geven. Maar, ja, wat weet ik nou van voetbal……


    27 december 2009 om 09:58
    Marruc

    Vanuit de “voetballerij” zelf is het negativisme geen goede reclame, echter de Nederlandse afnemer van de voetbal content vertoont nu eenmaal zelf dit gedrag (cultuuraspect, zagen & klagen ?) Wat dat betreft sluiten de makers van dergelijke televisie, radio en bladen prima aan bij hun doelgroep en luisteren ze goed naar hen ‘wensen’. Prima Marketing en Verkoop dus.


    27 december 2009 om 14:01
    Ruud

    Marruc, je overschat de markt en vooral de voetbalconsument. Wat men tijdens wedstrijden op tv meent te moeten zeggen staat in geen verhouding tot het positievere geluid via radio en tv media.


    27 december 2009 om 17:34
    Tom

    Interessante blog! Werk zelf in de voetballerij en ben het deels eens met de schrijver. Hoewel het wel zo is dat men met de Eredivisie CV een interessant en ook (in potentie) zeer sterk merk neer zet. Slimme zet om het voetbal in NL met alle clubs gezamenlijk te gaan verkopen en de eigen tv-zender/internetsite gaat vrij ver met het toepassen van de mogelijkheden in de digitale wereld.

    De nieuwe videoplayer van Eredisivie Live biedt (net als de tour applicatie van de NOS deze zomer) een verrijkte wedstrijdbeleving, dmv realtime statistieken, gerelateerde video’s direct beschikbaar, minute-to-minute verslagen e.d.

    Met andere woorden, men is op media-gebied in NL wel goed bezig, door voetbal meer te pushen. Vond dat Talpa het destijds ook heel aardig deed met bijv. standaard supportersinterviews en meer aandacht voor de (positieve) randzaken, want voetbal is meer dan alleen die wedstrijdjes. Maar inhoudelijk is het inderdaad niet verstandig om je de kern van je product op regelmatige basis af te kraken, hoewel de onkunde met De Gijp en z’n aftrapmomentjes natuurlijk ook een soort van vermaak is.

    Persoonlijk denk ik dat voetbal inmiddels veel breder kan worden getrokken als momenteel gebeurd, zie bijvoorbeeld Galatasaray, wat meer een soort van gemeenschap is met scholen/zwembaden/verschillende sportclubs en waar aan alle kanten geld wordt verdiend aan fans, zonder daarbij te commercieel te worden. Voorbeeld voor menig ander club!


    27 december 2009 om 19:17
    venturo

    Ha Tom, het gaat goed met Twente dit jaar! Ik wil graag een nuance aanbrengen, ik heb namelijk weinig moeite met dat gekeuvel in Voetbal International en Studio Voetbal. Ik heb meer moeite met negatief commentaar tijdens live wedstrijden en in mindere mate langs samenvattingen.


    27 december 2009 om 20:47
    Sander Sprong

    Volgens mij bekijk je het van de verkeerde kant. Het klagen en het objectief bekijken ( wat ook discutabel is) is juist een reden dat bijvoorbeeld studio voetbal en voetbal inside uitermate populaire programma’s zijn. Nederlanders houden van klagen en loven alleen de uitmuntende prestaties (of bij gebrek aan sterren). Het genuanceerd brengen van meningen is geen mooie televisie en heeft dus geen enkele aantrekkingskracht op de kijkers. Het (overdreven) positief brengen van de wedstrijden zou een oplossing kunnen zijn. Kijkend naar de meer zuidelijke landen, maar ik ben bang dat ook averechts gaat werken.

    Maar ik ben van mening dat een meningloze verslaggever nog minder interessant is om naar te kijken


    28 december 2009 om 11:02
    Remco de Vries

    Ik heb weinig moeite met programma’s als Voetbal International, maar ik kan me helemaal stuk ergeren aan commentatoren tijdens een wedstrijd. Negatief, subjectief en ronduit irritant.


    28 december 2009 om 13:13
    Ralph

    In principe denk ik niet dat je het product voetbal kapot maakt met negatieve belichting van het onderwerp, maar het kan wel je eigen merk als programma (of zender) schaden denk ik. Voetballiefhebbers zullen niet opeens negatief naar voetbal als sport gaan kijken, maar kunnen zich wel gaan ergeren aan een commentator, presentator of programma. Ik heb bijvoorbeeld een afkeer tegen het commentaar van bijvoorbeeld Leo Driessen, die in mijn ogen iets te vaak zijn (negatieve) mening geeft.


    28 december 2009 om 19:34
    Remco de Vries

    Evert ten Apel, vreselijk.

    Een commentator die zich verbeeld hoogleraar te zijn. Praat op een manier alsof wij (de kijker) allemaal idioten zijn en hij er zelf totaal geen zin in heeft.


    29 december 2009 om 09:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!