Viral Friday Week 09/2009

27 februari 2009, 09:15

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

The Crisis of Credit Visualized


Voor zijn afstudeerproject aan het Art Center College of Design in Pasadena (Californië) maakte Jonathan Jarvis bovenstaande video’s over de kredietcrisis. Het doel van de video: een complexe situatie als de kredietcrisis op een simpele, snelle manier uitleggen. En dat is hem goed gelukt! In anderhalve week werd de video ruim 700.000 keer bekeken op YouTube en Vimeo. (Bron: Marketingfacts)

The Crevasse: Making of 3D Street Art


Niet alleen Julian Beever is een 3D krijtvirtuoos, ook de Duitser Edgar Müller gebruikt de straat als zijn canvas. Speciaal voor het Festival of World Cultures transformeerde hij een stuk pier van Dún Laoghaire in een enorme ijstijd setting. Hoe de “tekening” tot stand kwam zie je in de time-lapse video “The Crevasse: Making of 3D Street Art”, die ruim 520.000 keer bekeken is in slechts 12 dagen.

Beate Uhse Child Lock


Ter promotie van de “parental control” functie van Beate Uhse’s erotiek kanaal creëerde het Duitse reclamebureau kempertrautmann uit Hamburg de commercial Child Lock. Gebruikmakend van de Rorschach test, toont de video de dissociatie tussen volwassen ogen en die van een kind. Eerder maakte het bureau de award-winnende commercial “Parental Controls for TV Viewing“, geïnspireerd door de YouTube hit “Ao mestre, com Carinho“. (Bron: Crystal XP)

Bboy Joker


Patrick Boivin uit Montreal is een Frans Canadese autodidact director. Na de annotatie video’s La Linea interactive (200.000 views) en YouTube Street Fighter (5.000.000 views) is Bboy Joker zijn derde YouTube annotatie video. Bboy Joker is een interactieve breakdance competitie in stop-motion tussen Batman & Joker. In het YouTube filmpje is het de bedoeling de moves van de tegenstander te herhalen. In twee weken tijd is de interactieve video ruim 250.000 keer bekeken. (Bron: Indie Game Developer’s Podcast)

Loewe: Extremely Realistic Sound


De Duitse elektronica fabrikant Loewe AG, opgericht in 1923 door de broers Dr. Siegmund en David Ludwig Loewe, staat bekend om haar stijlvolle high-tech entertainment producten, waaronder televisies, dvd-spelers, videorecorders, audio-systemen en luidsprekers. In een humoristische commercial, gemaakt door Scholz & Friends Berlin, ontdekt een dirigent dat hij, ondanks al zijn inspanningen, geen controle kan krijgen over het volume en balans van het zangkoor, bestaande uit sopranen, alten, tenoren en bassen. In anderhalve week tijd werd het filmpje ruim 180.000 keer bekeken op YouTube. (Bron: Reclamewereld, The Inspiration Room)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!