Viral Friday Week 08/2007

22 februari 2007, 23:11

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

SP: Hou Jan niet voor jezelf

Tijdens Gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar maakte de SP als één van de eerste politieke partijen gebruik van “viral marketing”. In de eerste SP viral “Stuur Jan op Pad” draaide alles om een persoonlijke brief, die Marijnissen zelf kwam bezorgen. De viral was een regelrecht succes en werd zo’n 500.000x bekeken. In de tweede virale movie “Help Jan ff“, tijdens de landelijke verkiezingen in november voegde de SP er een nieuw element aan toe: SMS. Ook deze campagne werd zeer enthousiast ontvangen met 100.000 deelnemers in 1,5 week. Met de aankomende Provinciale Statenverkiezingen op 7 maart en uitgerekend op de dag van de beëdiging van het nieuwe kabinet komt de SP met een nieuwe viral “Hou Jan niet voor jezelf” (Productie door Snoepfilms). Bekijk ook de set foto’s. Wederom prachtig gedaan, echter een veel gehoorde kreet op verscheidene weblogs is dat het “meer van hetzelfde” is. De viral kan dus niet echt vernieuwend worden genoemd.

L.A.S.E.R. Tag

Op uitnodiging van Rijksbouwmeester Mels Crouwel was de Amerikaanse kunstgroep Graffiti Research Lab van 7 tot 10 februari te gast in Nederland voor een spectaculair kunstproject voor de kunstbeurs Art Rotterdam. Het GLR had het KPN-gebouw aan de kop van zuid in Rotterdam bij de Erasmusbrug uitgekozen om met behulp van hun laser-tag-techniek op een 37 bij 32 meter groot scherm hun graffiti animaties en laser projecties te tonen.

Gates vs Jobs

Current TV, opgericht door oud-presidentskandidaat Al Gore en advocaat Joel Hyatt, maakte deze leuke parodie op de bekende Mac vs PC spotjes. In de hoofdrollen zien we Microsoft oprichter Bill Gates en Apple topman Steve Jobs. Ontmoetingen tussen Gates en Jobs zijn zeer zeldzaam. Webwereld schreef onlangs dat de twee topmannen elkaar in mei van dit jaar in Carlsbad (Californië) voor het eerst samen op het podium zullen zien tijdens de All Things Digital conference. Overigens lopen de “Get a Mac” spotjes in Engeland nog niet echt soepel, getuige het artikel “Get a Mac” ads doing more harm than good in UK.

Hammer & Coop

Begin februari is in Amerika op een subtiele manier de nieuwe Mini Cooper-campagne gelanceerd door het vertonen van een trailer-achtige commercial in de bioscoop. Een ieder die zich destijds afvroeg wat dit te betekenen had, kon zaterdag 17 februari op speciale website terecht van de nieuwe Mini R56, genaamd ‘Hammer & Coop’. Op deze site worden bezoekers door middel van korte filmpjes meegenomen in een story waar het automerk centraal staat. Aangezien er meerdere ‘personages’ in het script zijn verwerkt en de auto niet op gekunstelde wijze de hoofdrol opeist, levert dit een meer dan vermakelijk resultaat op.

De samen met BSSP ontwikkelde campagne is alleen online te volgen en bestaat uit zes korte filmpjes die tezamen één geheel vormen. Twee episodes (deze en deze) zijn inmiddels al uitgezonden en bevatten nogal wat komische verwijzingen naar bekende series uit de ’70- en ’80-er jaren, waaronder ‘The Six Million Dollar Man’, ‘Knight Rider’ en ‘Starsky & Hutch’. (Bron: Adformatie)

Pirelli

Actrice Uma Thurman en een Lamborghini Gallardo Spyder zijn de twee sterren in ‘Mission Zero’, een korte Pirelli-film geregisseerd door Kathryn Bigelow. De titel verwijst naar het Pirelli PZero-rubber waarop de gele Gallardo staat. In de film worden Thurman en haar Lamborghini tijdens een rit door Los Angeles door mysterieuze huurmoordenaars bedreigd. Het resultaat is tien minuten film vol explosies en achtervolgingen.

Uma Thurman is vooral bekend uit de Quentin Tarantino-films Pulp Fiction en Kill Bill 1 & 2. ‘Mission Zero’ is de tweede korte film van Pirelli: vorig jaar kwam het Italiaanse bandenmerk al met ‘The Call‘, met hoofdrollen voor acteur John Malkovich en supermodel Naomi Campbell. Net als die eerste film is het spektakelstuk met Thurman en haar Lamborghini te zien op de speciale website die Pirelli voor het filmproject heeft gemaakt. (Bron: Autoweek)

Human Skateboarding

Het Canadese sneakermerk Sneaux roept fans op filmpjes of foto’s te maken van menselijke skateboards en deze usergenerated content naar Sneaux te sturen. Met Jackass’ Steve-O als boegbeeld voor de campagne, trekt dat de nodige publiciteit en kan je imago (bijna) niet méér stuk. De campagneleus “Do attempt this at home. Then share with the world” is een leuke variant op de gebruikelijke waarschuwing: “Do not try this at home.” (Bron: Young Marketing)

Gmail Theatre

Erik berichtte afgelopen dinsdag al over Google’s nieuwe Gmail promotiecampagne op YouTube. De lancering van de campagne komt kort, nadat bekend werd dat Google haar populaire mailprogramma voor iedereen openstelde. Op YouTube zijn in totaal vijf videofilmpjes van het Gmail Theatre geplaatst die de verschillende functionaliteiten van Gmail tonen zonder ook maar een screenshot van Gmail zelf te laten zien.

Qashqai car games

Met een uitgebreide digitale campagne drie maanden voorafgaand aan de marktintroductie van het nieuwe model Qashqai richt de Japanse autofabrikant Nissan zich met voornamelijk virals/commercials op trendy mannen in de leeftijd van 25-35 jaar. De campagne wil een online debat in gang zetten over de voor- en nadelen van een niet-bestaande, alternatieve undergroundsport om zo bekendheid te geven aan het merk Qashqai.

De wereld van ‘Qashqai car games’ draait om waanzinnige autostunts over hellingen zoals die ook wel door skateboarders en parkour free-runners worden gebruikt. Elk aspect van deze extreme sport wordt online tot leven gebracht, inclusief de ontstaansgeschiedenis, regels, fansites en profielen van teams en coureurs. Vorig jaar was al een viral te zien van een Nissan in een half-pipe.

Charley Bassey

Zanger Charley Bassey, bekend van het nummer “This is MyHyve”, is bezig met een ware comeback! Afgelopen week bereikte hij met meer dan 10.000 votes de nummer 1 positie van het pas gelanceerde MSN Reporter, de digg kloon van Microsoft, en de MSN homepage. De Top 3 artikelen van MSN Reporter worden automatich doorgeplaatst naar de MSN’s voorpagina, wat voor de nodige exposure zorgt. Ook internationaal gaat het erg voortvarend met het nummer “This is MySpace“. Houd z’n Hyve pagina en/of MySpace profiel in de gaten voor komende ontwikkelingen …

Snickers: Don’t Stop

Reclamebureau Impact BBDO in de Verenigde Arabische Emiraten maakte voor Snickers (onderdeel van Masterfoods) deze schitterende commercial met payoff “Don’t stop”, waarin rode en groene verkeerslicht mannetjes elkaar te lijf gaan.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!