Viral Friday Week 07/2007

16 februari 2007, 15:15

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Google’s Master Plan

Vorig jaar woedde er al een heftige discussie over Google en de waarborging van privacy na de uitzendingen van Zembla, De Leugen Regeert en Tegenlicht. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) stelde zelfs een onderzoek in naar de diensten van Google in relatie tot privacy. Nu Google steeds machtiger wordt op het internet vragen twee Duitse studenten Ozan Hilici en Jürgen Mayer (voor hun Bachelor thesis), in de korte documentaire “Has Google a Master Plan?” zich af wat de zoekmachine gigant precies van plan is met al die hardware en data die het verzameld via allerlei gratis diensten.

Streakers Love Story

Wat is Valentijnsdag, zonder een mooi en bijzonder liefdesverhaal? Scott Russell uit Australië en Emma Schroeder uit de Verenigde Staten zijn allebei professionele streakers, die een aantal mooie evenementen op hun naam hebben staan. Een lezeres, Susan Baker uit Canada, van zowel Russel’s als Emma’s weblog besloot om de twee nudisten dichter bij elkaar te brengen en zette de website Believe in Destiny op, om zo genoeg geld in te zamelen om een ontmoeting tussen de twee streakers op te zetten. Wat resulteerde in een zeer bijzondere en unieke ontmoeting, tussen de twee tortelduifjes.

Swatch Voodoo

Horlogemaker Swatch heeft voor Valentijnsdag de hulp ingeroepen van Eddy G Lazaro, specialist in “Love Voodoo”. Op de website van Voodoo Eddy en op zijn YouTube pagina zijn verscheidene video’s te vinden van Eddy’s “Lessons in Love”. De Swatch voodoo watch is te verkrijgen in een speciale box incl. voodoo pop. Kan je niet wachten op de speciale voodoo pop, dan kun je op de actiesite Feel my Love al allerlei trucs uitproberen.

Skydiver

De Britse krant The Daily Mail berichtte afgelopen dinsdag 13 februari exclusief over de Nieuwzeelandse parachutist Michael Holmes die met een vaart van 128 kilometer per uur naar beneden suisde zonder dat zijn parachute openging. De 25-jarige Michael Holmes overleefde de val van 3600 meter, omdat hij op een struikenbos viel. Zijn vreselijke avontuur boven Lake Tapou kon worden vastgelegd omdat niet alleen Holmes een camera in zijn helm had gemonteerd, maar ook zijn springmaatje Jonathan King.

Op de video is te zien hoe Michael Holmes tijdens zijn vrije val in zijn parachute verstrikt raakt en als een lappenpop heen en weer wordt geslingerd. Holmes kwam er vanaf met slechts een gebroken enkel en een geperforeerde long. Al snel verschenen de videobeelden ook op YouTube, maar de eigenaar van de nieuwsvideo “Associated Newspapers Limited” verzocht de populaire video uitwisselingsdienst al snel alle illegale kopieën te verwijderen.

Flea Market Montgomery

Sammy Stephens is directeur en verkoper van Flea Market Montgomery in de Amerikaanse staat Alabama. De Amerikaanse zakenman besloot geen dure reclameguru’s in te huren, maar zelf een spotje op te nemen. Het resultaat: de reclame rap! De commercial is bijzonder effectief en succesvol. Zijn bekendheid nam een vlucht toen Ellen DeGeneres hem uitnodigde in haar show. Sammy Stephens heeft als antwoord op het succes (o.a. half miljoen YouTube views) een remix en blue screen challenge wedstrijd georganiseerd.

Pepsi Pinball

Het weblog Young Marketing schreef vorige maand al dat Pepsi-Cola consumenten vanaf februari totaal anders gaat benaderen dan ooit te voren, citerend uit het uitgegeven persbericht. Inmiddels zijn de eerste tekenen zichtbaar: snelle kreten (‘it’s a salute to the spirit of youth and discovery’), moderne ontwerpen (de blikjes wisselen regelmatig van uiterlijk) plus co-creatieve ‘experiences’ (consumenten kunnen een billboard voor Times Square ontwerpen). En uiteraard ook een nieuwe commercial “Pepsi Pinball”, muzikaal ondersteund door de ‘Ça plane pour moi’-cover van The Presidents of the United States of America.

Tattoo a Friend

De Nationale Telefoongids (Gouden Gids) speelt in op Valentijnsdag met de website http://www.tattooafriend.nl. In de viral is Dennis Overweg, beter bekend als Dikke Dennis, te zien die 2 klanten tatoeëert met een hart met liefdespijl. Door jouw naam en die van je geliefde in te vullen, kan de viral verder gepersonaliseerd worden.

TurboTax Vanilla Ice

Vanilla Ice, wiens echte naam Robert Van Winkle luidt , werd in 1990 wereldberoemd met zijn hit “Ice Ice Baby” die onder meer in Nederland een nummer 1 positie behaalde. Na zijn succesvolle debuutsingle werd het stil rondom Vanilla Ice. Tot vorige week, voor de YouTube wedstrijd “The Tax Rap” van het Amerikaanse bedrijf Turbotax is de rapper Vanilla Ice host en boegbeeld. In de introvideo moedigt hij internetters aan hun “Tax Rap” clip in te sturen, om zo kans te maken op de hoofdprijs van $25.000.

Mercedes Benz E-Klasse

Kan een viral na 7 maanden weer viraal worden? Het antwoord daarop is ja, maar het is wel een zeldzaam fenomeen! Marco zag het al eerder bij het filmpje van Double A Paper, waar een jaar na dato plotseling weer veel interesse voor was. Ook de viral van Mercedes Benz met de slogan “Beauty is nothing without Brains” is de laatste weken weer volop in de aandacht met o.a. tientallen nieuwe YouTube uploads en blogpostings. In de video is een blonde meid in een bibliotheek te zien, die graag wat fastfood wil bestellen.

Manchester United

Voetbalclub Manchester United, sinds vorig jaar in handen van de Amerikaanse miljardair Malcom Glazer, is een virale campagne gestart ter promotie van de seizoenkaarten. Op de site “Season Ticket Feeling” worden de fans aangemoedigd de video te downloaden en op verscheidene plekken op internet te verspreiden. Tevens is het mogelijk om op de campagne site eigen home/fan video’s te plaatsen. Ook zullen traditionele mailings worden ingezet, om de fans te bereiken en te betrekken bij de campagne. De prijs van een seizoenskaart bij Manchester United varieert tussen de £437 en £703 pond. De beslissing van de club uit Manchester voor viral marketing, volgt op de gewijzigde strategie van Coca Cola die ook deze vorm van adverteren opnam in haar marketing plan.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!