Viral Friday Week 06/2007

8 februari 2007, 23:32

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Web 2.0 … The Machine is Us/ing Us

De video waarin Michael Wesch, assistent-professor Culturele Antropologie aan de Kansas State University, binnen 5 minuten perfect uitlegt wat we nu eigenlijk onder web 2.0 verstaan is met zo’n 3000 blogpostings zonder twijfel het meest virale filmpje van afgelopen week! Om het nog meer Web 2.0 cachet te geven heeft Michael Wesch de video ook geplaatst op Mojiti, waar je jouw eigen commentaar/ondertiteling kan toevoegen binnen de video!

Ferry den Dopper, werkzaam als Interaction Designer bij TamTam, verwoord de strekking van de video in begrijpelijk Nederlands als volgt: “Naast de technologische ontwikkelingen staat ook vooral de mens centraal. Het Web verbindt niet langer alleen informatie. Het Web (2.0) verbindt mensen … mensen die delen, uitwisselen en samenwerken. Wij zijn het Web.” Tevens verwijst hij naar een interessant artikel in Tijdschrift voor Marketing, dat hij een jaar geleden schreef met dezelfde strekking, getiteld “Internet verandert, online marketing ook?” (PDF, 50kB). Het artikel bespreekt het fenomeen Web 2.0 en stipt de mogelijkheden, de juridische gevolgen en de gevolgen voor marketeers en gebruikers aan.

Superbowl

De Superbowl, het belangrijkste sportevenement ter wereld gemeten naar omzet, zorgde deze week ook op Marketingfacts voor een lichte Superbowl fever. Zo leverde dat van Marco, Ronald en Carl de nodige Superbowl artikelen op. Ook collega blogs schreven voor en na het sportevenement over de commercials. Molblog schreef over de (homo)kritiek op het Snickers spotje en Reclamewereld.blog.nl meldde dat General Motors zijn commercial van de buis had gehaald, vanwege het mogelijk aanzetten tot zelfmoord. De best gewaardeerde (2,6 miljoen kostende) Superbowl spotjes waren die van Doritos (zie video), Budweiser, Coca Cola, Garmin en Blockbuster.

Speciaal voor de Superbowl creëerde YouTube een aparte sectie, SuperVote, waar gebruikers direct na de uitzending van de kampioenschapswedstrijd hun stem konden uitbrengen op hun favoriete spotje. De Superbowl van afgelopen zondag was het derde best bekeken televisieprogramma aller tijden in de Verenigde Staten. Meer dan 93 miljoen Amerikanen zagen hoe de Indianapolis Colts de Chicago Bears versloegen met 29-17.

Boston Aqua Teen Bomb Scare

Marco schreef precies een week geleden over de virale marketingstunt van ‘Aqua Teen Hunger Force‘ van Cartoon Network, die ervoor zorgde de hele stad Boston plat kwam te liggen. Gevreesd werd voor een terreuraanslag met explosieven, maar de pakketjes bleken jarentachtig-graphics met lichtjes te zijn. Het duo (Peter Berdovsky en Sean Stevens) verantwoordelijk voor de stunt en beide werkzaam bij het reclambureau Interference Inc. werden al snel in hechtenis genomen. Later werd bekend, dat ze instemden met het betalen van een schadevergoeding van 2 miljoen dollar voor o.a. politie inzet!

In bovenstaande video is te zien hoe Peter Berdovsky en Sean Stevens voor eerst ‘en public’ de pers toespreken. Van hun advocaat hadden ze expliciet te horen gekregen, dat ze met geen woord mochten reppen over de zaak. In plaats daarvan sprak het duo continu over hun haar.

Quiksilver: Dynamite surfing

Het surfmerk QuikSilver lanceerde deze week een wel zéér ‘explosieve’ viral video, ontwikkeld door Saatchi Denemarken, getiteld: Dynamite surfing. In de video is te zien hoe een aantal surfers voor de QuikSilver guerrilla campagne een zwaar explosief in een Deense rivier gooien. Deze ‘bom’ brengt zoveel golven teweeg, dat een reis naar surfmekka Tarifa in Spanje hiermee overbodig is geworden.

Guinness hands

De nieuwste viral en minisite van brouwer Guinness, werd niet op de officiële site bekend gemaakt, maar op het Guinness blog. Het is volgens The Financial Times voor het eerst dat het Engelse biermerk user generated content inzet. Op de actiesite Guinnesshands.com kan de gebruiker een eigen film produceren, door video fragmenten en muziek met elkaar te mixen. Er is keuze uit 26 verschillende handanimaties en 11 muziekfragmenten. Animatiekoning Michael Schlingmann geeft in bovenstaande commercial al een prachtig voorbeeld, wat er allemaal mogelijk is. “Good things come to those who wait”.

VW Phaeton

Reclamebureau Grabarz & Partner maakte voor de Volkswagen Phaeton deze zeer bijzondere commercial, getiteld “What hands can do”.

Herbal Essences: Dump Cupid

Herbal Essences, onderdeel van Procter & Gamble, heeft voor komende Valentijnsdag een zeer agressieve campagne gelanceerd met E-cards, MySpace profielen voor Dump Cupid en Herbal Essences. Ook op YouTube is het merk goed vertegenwoordigd met o.a. Video Cards en virale video’s van cupido als rapper, paaldanser en Mismatcher. Veel vrouwen blogs, zoals The House Wife, All Womens Talk en Fashion Tribes, hebben de campagne inmiddels opgepikt.

VW Gangster Koekkoek klok

DDB Berlin maakte deze hilarische en geniale viral voor Volkswagen Parts. Wie Anders …

Virgin Money

Een klassieke ballerina transformeert in een sexy vamp, naarmate je meer op de YES-button klikt. Glue London is verantwoordelijk voor de nieuwe online campagne “Fresh Footwork” van de Britse financiële dienstverlener Virgin Money.

How to Shower: Men vs Women

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!