Viral Friday Week 05/2008

31 januari 2008, 23:52

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Bird Poops Into Reporter’s Mouth


Een verslaggever van de Amerkaanse zender ABC ondervindt in zijn reportage aan den lijve de overlast van Canadese bruine vinken in de buurt van Detroit. In een kort moment dat de reporter omhoog kijkt wordt hij door de vinken getrakteerd op vogelpoep in zijn mond. De grappige nieuwsblooper behaalde in één week tijd meer dan 1 miljoen views op YouTube. Wereldwijd wordt ook druk naar het virale filmpje gegoogled blijkt uit de Google Hot Trends chart, een combinatie van Google Zeitgeist en Google Trends, van 30 januari 2008. De zoekterm ‘reporter bird shit‘ prijkt op de 13e plek in de dagelijkse lijst van snelst stijgende zoekvragen. De vogelpoep blooper is in scène gezet en is een viral video voor de frisdrank Frumondah, zo is te zien in het Making Of filmpje van Bob Odenkirk op de videosite Superdeluxe.com. (Bron: TransWorldNews, Huffington Post)

Google Maps Gone Wrong


De komedie groep The Vacationeers uit Los Angeles hebben een hilarische video gemaakt, omtrent de Street View feature van Google Maps. De Google-dienst met zeer gedetailleerde panoramafoto’s op straatniveau van diverse Amerikaanse steden, kreeg direct na de introductie de nodige kritiek te verwerken. Verscheidene mensen voelden zich in hun privacy aangetast. Eind 2007 maakte het internetbedrijf uit Mountview bekend de Europese versie anoniem te maken, en overweegt hetzelfde te doen voor de Amerikaanse versie. Altijd vereeuwigt blijven de leukste stadsfoto’s, die nieuwsblog Wired verzamelde. De virale hit belandde op diverse blogs, o.a. Retecool, Vkmag, Laughingsquad, Google Blogoscooped, Neotorama en Kontraband. Op de ‘sociale nieuwssite’ Digg werd ook flink gestemd op het filmpje van The Vacationeers. De viral video met titel “Google Maps” is in totaal meer dan 1 miljoen keer bekeken op Break en YouTube.

Slap Corey

Slap Corey
Het grafische ontwerp en webdesign bureau Vivo Group uit Brisbane bedacht voor het Australische biermerk Brewtopia het spelletje “Slap Corey“. De 16-jarige Corey Delaney Worthington uit Melbourne werd op slag wereldberoemd door het iets te uitbundige feestje dat hij gegeven had voor al zijn MySpace en MSN vrienden, terwijl zijn ouders op vakantie waren. De brouwer wijdde een speciale pagina aan het feestbeest. Kort na de lancering op 18 januari hadden meer dan 320.000 internetters Corey een belerend tikje gegeven. Het aantal bezoekers is in twee weken tijd verder opgelopen tot bijna 900.000. YouTube Australia geniet momenteel van een ware Coreymania. 7 van de top 20 video’s zijn gerelateerd aan de fuivende tiener, waaronder ook de tribute video van Scott Dooley: The Naughty Corey Song. (Bron: The Daily)

Fuck Planet Earth


Max Goldberg, in 2001 oprichter van de parodie cult site YTMND, maakte een parodie op de elfdelige reeks Planet Earth van de BBC. Het filmpje dat te vinden is op verscheidene videosites als YouTube, Break en Will Ferrell’s Funny or Die scoort met meer dan 800.000 views in korte tijd bijzonder goed.

Fifa Street 3


Vorige week donderdag onthulde gamesontwikkelaar en -uitgever Electronic Arts een zevental screenshots van Fifa Street 3. Ook in het nieuwste deel van deze populaire serie draait het om het maken van de meest gruwelijke tricks met ’s werelds beste voetb

allers. Wieden + Kennedy Amsterdam ontwikkelde de Fifa Street 3 viral met Mexicaanse straatvoetballers. GoViral verzorgde de seeding. In één week tijd werd de viral video op Dailymotion, Break en YouTube zo’n half miljoen keer bekeken. Het spel Fifa Street 3 ligt vanaf 22 februari in de schappen. (Bron: Nu.nl)

Subaru DC Mountain Lab 1.5


DC Shoes, sinds 2004 eigendom van Quiksilver, is een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in het fabriceren van skateschoenen en snowboardschoenen. Het is opgericht in 1993 door Ken Block en Damon Way, de oudere broer van professioneel skateboarder Danny Way. Ken Block, fanatiek snowboarder en Subaru Rally Team USA rijder, reisde met zijn auto naar Nieuw Zeeland af om een aantal dagen te filmen met het DC snowboardteam voor de nieuwste DC video Mountain Lab 1.5. Het leverde spectaculaire beelden op! (Bron: Wikipedia, Dutchsnow.nl)

Chickipedia vs Wikipedia


Break.com (opgericht in 1998 door Keith Richman) is een humor website, die zich voornamelijk richt op mannen tussen de 18 en 35 jaar met voornamlijk comedy videos, flash games en plaatjes als content. In de afgelopen weken heeft het Californische bedrijf een drietal nieuwe sites gelanceerd: HolyTaco.com (Maxim meets Perez Hilton), CagePotato.com (Martial arts) en Chickipedia.com (Wiki of hot women). Ter promotie van de vrouwelijke encyclopedie, die reeds zo’n 100.000 keer bekeken is, bedacht het bedrijf een grappige variant op de bekende Get A Mac spotjes. Break Media heeft een maandelijkse bereik van 35 miljoen (voornamelijk mannelijke) gebruikers. (Bron: Mediaweek)

Star Trek

Star Trek

Twee weken geleden (1-18-08) ging in de Verenigde Staten de nieuwste film van J.J. Abrams eindelijk in première: Cloverfield. Met een mysterieuze viral marketing campagne hield de man achter series als Alias en Lost, fans maandenlang in spanning. Af en toe werd er nieuwe informatie ‘gelekt’ middels teaser websites. Met een openingsweekend van $46 miljoen dollar scoorde de film hoog in de Amerikaanse Box Office charts en blijkt de virale campagne erg effectief te zijn geweest. Niet alleen zaten er Cloverfield fans bij de première in de zaal, maar ook Star Trek fans. Bioscoopbezoekers werden namelijk getrakteerd op de eerste officiële teaser-trailer van J.J. Abrams nieuwste project: Star Trek XI.

De elfde Star Trek film, die de voorgeschiedenis behandelt is te zien vanaf 25 december 2008 in de bioscoop met rollen voor onder andere Chris Pine, Leonard Nimoy, Zoe Saldana, Eric Bana, Winona Ryder, Simon Pegg en Karl Urban. Ook voor deze film is J.J. Abrams een virale marketing campagne gestart. Op de officiële site van de sci-fi film blinkt een kleine rode stip, die leidt naar de ‘geheime’ site ncc-1701.com, waar 4 wazige webcam beelden waar te nemen zijn van de scheepswerf van het ruimteschip USS Enterprise NCC-1701. Fans met veel geduld zien na lang wachten een niet eerder vertoond beeld op de offline camera. (Bron: Empire Online, Filmtotaal, Federation)

KitKat: Ultimate break


Het mondiaal opererend reclamebureau JWT heeft een baanbrekende campagne gemaakt voor de 35-jarige KitKat-chocoladereep van de Zwitserse fabrikant Nestlé. ‘Out of This World’ is de titel van de crossmediale campagne die een tv-commercial, website, games en events omvat. De door JWT Paris gecreëerde campagne draait om twee verschillende fases. Deel één van de “Ultimate Break” draait rondom de 25-jarige Remy in een Pixar-stijl geanimeerd filmpje. Fase twee loopt van maart tot de aanvang van de zomer en heeft als thema het ruimte reizen en zal ingevuld worden met de KitKat Ultimate Break Tour, vergezeld van een prijzenpot ter waarde van 400.000 euro. (Bron: Reclameweek)

My Baby Rocks


Van 13 t/m 17 februari vindt in de Amsterdam RAI de Negenmaandenbeurs plaats, het grootste en leukste evenement op het gebied van zwangerschap en baby’s. De populaire gelegenheidsband No1Babyband zal helaas niet optreden tijdens de Negenmaandenbeurs, aangezien alle bandleden zijn geveld door de waterpokken. De bandleden Bella, Baby Doe, Emilio, Faith, Lucas, Mauricio, Yinhei, Tal, Noa, Asta, Liam, Intan, Jonathan en Tyler van MyBabyRocks nemen verdienstelijk hun plaats in. (Bron: Marketingfacts)< p>

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!