Viral Friday Week 51/2008

19 december 2008, 07:27

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Iraqi Journalist Throws Shoes at Bush


De Amerikaanse president George Bush heeft afgelopen zondag tijdens zijn afscheidsbezoek aan Bagdad een paar schoenen naar zijn hoofd geworpen gekregen van de Iraakse journalist Montasser al-Zaidi, met de begeleidende woorden “Dit is je afscheidskus, jij hond!”. Bush bukte en beide schoenen misten hun doel. Bush grapte dat de schoenen maat 44 hadden en ging vervolgens over tot het beantwoorden van vragen van journalisten.

Het filmpje wordt op internet massaal bekeken en doorgestuurd. De teller staat inmiddels op 12 miljoen views! En Bush is voorlopig nog niet af van schoenengooiers! Op internet zijn diverse spelletjes verschenen, waarbij gamers schoenen naar de president kunnen gooien, o.a. The Bush Game, Flying Babush, Bash A Bush. De game Sock and Awe van de Brit Alex Tew, bekend van The Million Dollar Homepage, is het populairst. Ruim 46 miljoen virtuele schoenen zijn op de site naar Bush gegooid! Alex heeft de game inmiddels verkocht op eBay voor £5,215. Ook circuleren er op diverse blogs allerlei grappige gif-animaties van het schoen-incident. (Bron: Nu.nl, NOS, Telegraaf)

Shanghai Lady Drives Off With Tow Truck


Ter promotie van de Chevrolet Captiva, een crossover SUV ontwikkeld door het GM Daewoo Design Center, heeft de automaker een ludieke video gelanceerd. In het filmpje is te zien hoe een Chinese automobiliste op ingenieuze wijze weet te voorkomen dat haar Chevrolet Captiva weggesleept wordt. De video, die sinds 7 december circuleert op internet, is ruim 2 miljoen keer bekeken op onder andere YouTube, Break en LiveLeak.

Cute Animal Christmas Song


The Viral Factory uit Londen heeft in opdracht van BBC Learning een sfeervolle kerstviral ontwikkeld met als doel het publiek te stimuleren iets te doen voor de natuur deze kerst in plaats van op de bank te blijven hangen. De gedachte achter de BBC Learning’s Breathing Places campagne is dat als iedereen een klein steentje bijdraagt, dit een groot effect kan hebben op hun directe omgeving en de dieren in deze leefomgeving.

De video is een hit. “Cute Animal Christmas Song” haalde de voorpagina van YouTube en is ruim anderhalf miljoen keer bekeken op YouTube, sinds begin december. (Bron: Coloribus)

Beware of the Doghouse


Discount retailer J.C Penney heeft een ludieke campagne gelanceerd voor de feestdagen, getiteld “Beware of the Doghouse“. Ter ondersteuning van de campagne is een viereneenhalve minuuut-durend filmpje ontwikkeld, die verhaalt over de benarde situatie van mannen, die de verkeerde cadeaus kopen voor hun geliefdes.

De video is op ruim 350 blogs beland en zo’n 1,2 miljoen keer bekeken. Quinton Crenshaw, een woordvoerder van J.C. Penney, laat aan lifestyle magazine Wired weten dat de resultaten de verwachtingen al ver hebben overtroffen. “It’s taken on a life of its own” aldus Quinton Crenshaw. (Bron: Wired)

Girls Of Fleggaard (NSFW)


Fleggaard, een Deens warenhuis, heeft een commercial gelanceerd met honderden topless skydivende vrouwen ter promotie van wasmachines. Het opvallende filmpje zorgt voor de nodige buzz en bezoekers naar de Fleggaard site, waar het bijna 3 minuten-durende filmpje te bewonderen is. Op menig videosharingsite o.a. YouTube wordt het filmpje verwijderd, vanwege ‘nudity’. Op de Duitse videosite Sevenload is de video nog niet verbannen. “Girls Of Fleggaard” is daar ruim 750.000 keer bekeken.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!