Viral Friday Week 48/2008

28 november 2008, 09:02

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Elf Yourself 2008

Elf Yourself 2008

Na het megasucces van vorig jaar brengt OfficeMax, de Amerikaanse leverancier van kantoorartikelen, deze feestdagen wederom het populaire Elf Yourself tot leven. In 2007 bezochten een recordaantal internetters de website ElfYourself.com: 193 miljoen bezoekers in 6 weken. Dit jaar gaat OfficeMax in samenwerking met JibJab op jacht naar nieuw succes met de grappige kerstgroet met nog uitgebreidere mogelijkheden: keuze uit meer dansen (disco, country en charleston), meer elfjes (max. 5), embedden op sociale netwerken, tegen betaling downloaden.

Volgens de traffic indicatoren van Alexa en Google Trends ziet het er naar uit, dat Elf Yourself wederom de kersthit van dit jaar gaat worden.

Nokia N96: Bruce Lee Ping Pong


Nokia introduceert haar nieuwste telefoon uit de N96 lijn met klasse. De telefoon is compleet in Bruce Lee stijl. De telefoon heeft de foto van Bruce Lee op de achterkant, vergezeld door zijn handtekening. Op de foto zijn vooraf verschillende zeldzame foto’s en ander multimedia materiaal van de martial art legende. Bij het pakket worden ook enkele accesoires verpakt, zoals een Bruce Lee pop en een sleutelhanger in de vorm van een nunjaku.

Verschillende YouTube gebruikers hebben de video geupload en zijn samen goed voor meer dan 1 miljoen views in minder dan 10 dagen. Er is nog een virale video in dezelfde campagne, waarin Bruce Lee met zijn nunjaku lucifers aansteekt.

World of Warcraft: Ozzy Osbourne


Na Mr T, William Shatner, Vic Mignogna, Jean-Claude Van Damme, Verne Troyer (Mini-me) promoten nu ook Ozzy Osbourne en Soprano ster Steve van Sandt de nr. 1 online game World of Warcraft (vaak afgekort tot WoW) met wereldwijd 11 miljoen gebruikers. De commercial met de voormalige Black Sabbath zanger is bijzonder populair met ruim 1,5 miljoen views sinds 20 november. Met de feestdagen voor de deur hoopt Blizzard Entertainment met de commercials het spel een extra verkoop impuls te geven. Eerder in Viral Friday: “Toyota: World of Warcraft“.

Heineken: Know The Signs


Op 17 november heeft Heineken officieel haar eerste wereldwijde campagne over ‘verantwoord alcoholgebruik’, getiteld ‘Enjoy Heineken Responsibly‘ gelanceerd. Doel van de campagne is het creëren van grotere bewustwording onder Heineken drinkers. Onderzoek in verschillende landen door Heineken brengt aan het licht dat men tijdens een avondje uit, weleens dreigt te veranderen in zijn of haar oncharmante alter ego, wanneer zij net een glaasje teveel op hebben. De alter ego’s die bij het onderzoek het meest naar voren kwamen zijn: de Huilebalk, de Vechtjas, de Slaapkop, de Exhibitionist en de Handtastelijke.

De trailer video van de campagne is ruim 200.000 keer bekeken, behaalde onder andere een ‘featured’ positie op de Amerikaanse humorsite eBaum’s World en postings op de invloedrijke blogs Neatorama, Flabber, Alcohole.ru en Spotanatomy. Ook heeft Heineken een applicatie ontwikkeld voor diverse sociale netwerken: Facebook, MySpace, Netlog, en Hyves om je vrienden een subtiele hint sturen over de types waarin zij veranderen na een glaasje te veel.

Singing Lips


In deze video voor het karaoke spel Lips voor de Xbox360 loopt een paar lippen zingend het nummer “Take On Me” over straat. Het nummer “Take On Me” had al eerder een viraal succes in de Viral Friday met de letterlijke vertaling versie. De video is een viraal succes en heeft in 11 dagen op YouTube alleen al 400.000 views gegenereerd. (Bron: AdvertFan)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!