Viral Friday Week 48/2007

29 november 2007, 23:25

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Mascha Vang vs Solarium


Het Deense model en lustobject Mascha Vang gaat uit de kleren in een nieuw reclamefilmpje voor de Deense Kankerstichting, die onder andere te zien is op YouTube. “Mensen moeten weten hoe gevaarlijk het is om naar het solarium te gaan. Zelf ben ik ook wel eens geweest, maar de laatste paar jaar niet meer”, zei Mascha onlangs tegen het Deense roddelblad Ekstra Bladet. De campagne tegen solaria wordt gevoerd onder de slogan “Wit is het nieuwe bruin”. De verborgen opname van Mascha’s ongelukkige ontmoeting met een zonnebank is op diverse videosharing sites binnen een week zo’n 2 miljoen keer bekeken. Lees meer op myspace.com/sluksolariet.

Toom Baumarkt: Selbstbauidee


De Duitse bouwmarkten Hornbach, Obi en Toom Baumarkt beconcureren elkaar flink op internet met amateur-achtige virale filmpjes. Bouwketen Hornbach was er vroeg bij met Ron Hammer ongeveer een jaar geleden. Twee weken geleden volgde bouwmarkt OBI.de met de hamer jongleur viral. En ook keten Toom Baumarkt kiest voor een humoristische guerrilla campagne op internet. In het bovenstaande filmpje is een overenthousiaste Duitse doe-het-zelver te zien, die met de materialen van Toom Baumarkt zijn eigen verkeersdrempel in elkaar knutselt. De Duitse doe-het-zelf keten looft namelijk 5000 euro uit voor beste doe-het-zelf idee. Populaire internetsites als Digg, Gizmodo, TechEBlog en Dutch Cowboys konden de Duitse humor wel waarderen.

KPN: Goeiemoggel


“Goeiemoggel, 5 kilo inktvip en ik word knetterbek van al die sproetjes. Het nieuwste reclamespotje voor makkelijk mobiel e-mailen is er één in de serie opvallend en vele mensen doen het spotje binnen de kortste keren na. Op menig werkplek wordt er al gegroet met ‘Goeiemoggel’ en gegrapt over de afdeling sproetjes of transploft” aldus Editie NL in de uitzending van woensdag 21 december jongstleden. Reclameweek riep het TV spotje van 40 seconden, gemaakt door reclamebureau N=5, eergisteren uit tot virale tophit met meer dan 300.000 YouTube views. Bas van Druijten van ReclameWeek schreef er een uitgebreid artikel over hier op Marketingfacts. (Bron: Adfoblog, Marketingfacts)

2 Guys 1 Cup


Een maand geleden schreven we over het fenomeen “2 Girls 1 Cup“, een ranzig filmpje dat op internet circuleert en de nodige videoreacties uitlokte. Eén maand later is het “2 Girls 1 Cup” virus nog lang niet uitgeraast. Het aantal videoreacties op YouTube is toegenomen tot maar liefst 5000! En diverse parodieën scoren goed zoals de 2 Girls 1 Cup Song van Jon Lajoie, 2 girls 1 cup van Kermit de Kikker, 2 Girls 1 Puc van Illegal Advertising, 1 Guy 1 Jar door internet celebrity Perez Hilton en de meest bekeken parodie 2 Guys 1 Cup, met in de hoofdrollen John Mayer en Sherrod Small, haalde bijna 1 miljoen views.

Nokia Ncool: MC Farmer


Een virale marketing campagne voor Nokia’s Ncool is met 900.000 views in de eerste week bijzonder succesvol! De viral, bedacht door het onafhankelijke bureau Eight Partnership, heeft zich razendsnel verspreid naar diverse grote videoportals in China, waaronder 56.com, sina.co

m en YouTube China. De viral vond ook zijn weg naar het Chinese TV netwerk Jiangsu. Op de Ncool website kunnen internetters meningen, links en foto’s uitwisselen. Of er een officieel MC Farmer album of samenwerking met andere rap artiesten komt, is nog niet bekend. (Bron: Marketing-Interactive.com)

Sandee Westgate’s Live Free or Die Hard DVD Review


De Amerikaanse site TunaFlix met informatie en recensies over films heeft pornoster en Playboy model Sandee Westgate bereid gevonden om een aantal DVD’s te reviewen in een sexy outfit. Ze reviewde eerder Oceans 13, Spider-Man 3 en Meet The Robinsons. Haar nieuwste review van Live Free or Die Hard is met 950.000 views in 3 dagen tot nu toe haar meest succesvolle video.

Tay Zonday: Cherry Chocolate Rain


Tay Zonday, bekend van de gigantische internethit Chocolate Rain, is gestrikt door frisdrankfabrikant Dr Pepper om het nieuwe drankje Cherry Chocolate te promoten, samen met rapper Mista Johnson. Het professionele bedrijfsfilmpje werd geproduceerd door True Entertainment en verspreid zich snel op invloedrijke blogs en internetsites. Of Tay zijn originele video met 11,5 miljoen views weet te overtreffen blijft afwachten.

The Dark Knight (4)

The Dark Night
Na deel 1, deel 2 en twee weken geleden deel 3 zijn we inmiddels aanbeland bij deel 4 van de virale marketing campagne rondom “Batman: The Dark Knight”, die 18 juli 2008 zal verschijnen. Na de sites Ibelieveinharrydent.com, IBelieveInHarveyDentToo.com, Rent-A-Clown, WhySoSerious.com en Rorysdeathkiss.com heeft de Amerikaanse filmmaatschappij weer een reeks nieuwe sites gelanceerd: WeAreTheAnswer.org, RememberingGina.org, GothamNationalBank.com, TheGothamTimes.com en TheHaHaHaTimes.com. (Bron: MTV)

MDA Senior Management Rap


Dat overheidsinstanties niet saai en oubollig hoeven te zijn, bewijst Media Development Authority uit Singapore. Topmannen van middelbare leeftijd in pak van het instituut rappen erop los in het viereneenhalve minuut durende spotje, over hun verantwoordelijkheden (uiteenlopend van beoordelen van films en games tot financiering van animatie projecten). Het spotje met het catchy refrein “Yes yes y’all. We don’t stop. Get creative, can do, rock on!” is meer dan 100.000 keer bekeken. Recent kreeg MDA de nodige kritiek te verwerken vanwege de ban op blockbuster game Mass Effect. Later werd deze ban overigens weer opgeheven. Een spoof op de MDA video staat inmiddels ook online. (Bron: News.com.au)

Fernet Stock


Fernet Stock werd opgericht in 1884, in de tijd van de dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije. Vanaf 1927 werd het Tsjechische bitterdrankje Fernet Stock, gemaakt in Plze?-Božkov, snel populair in de rest van Europa. In bovenstaand spotje klaagt de vrouw over allerlei dingen, waarop de man haar handig oprolt alsof ze een luchtbed is. De voiceover vertelt met een woordspeling in het Tsjechisch, dat de man zich eens lekker met een biertje onder zijn vrienden moet begeven en de vrouw wel eens een keer afgeblazen kan worden. (Bron: Reclamewereld)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!