Viral Friday Week 46/2007

16 november 2007, 03:27

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Free Rice

Free Rice
Het woordspelletje Freerice.com kreeg afgelopen week volop media-aandacht van zowel de online- en offline pers. Nu.nl, Planet, NOS, AD en ook de BBC schreven over de site, waar men digitale rijstkorrels kan inzamelen voor arme mensen. Het spelletje vraagt deelnemers om de betekenis van woorden te raden. Voor elk goed antwoord, doneert het spel tien rijstkorrels aan het WereldVoedsel Programma van de VN (WFP). FreeRice is begin oktober online gegaan en heeft na een maand bijna twee miljard rijstkorrels verzameld. Freerice is een initiatief van de Amerikaan John Breen, een pionier op het gebied van online fondsenwerving.

OBI Hamer Jongleur


De virale video van bouwmarkt OBI.de is een enorme hit in Duitsland met meer dan 4 miljoen views in drie weken tijd. In de video, bedacht door DSG Dialog Solutions uit Hamburg, is te zien hoe een jongleur met 3 hamers een spijker in een balk boven hem slaat. De Duitstalige viral doet het ook internationaal goed. Naast een vermelding op de voorpagina van digg vorige maand, is de video ook te vinden op diverse internationale videoportals, zoals MetaCafe, Break en MySpaceTV. Enne … een een spoof kon natuurlijk niet lang uitblijven.

24: The Unaired 1994 Pilot


Het succes van CollegeHumor.com is nog lang niet ten einde. De humorsite, opgericht door de twee highschool studenten Josh Abramson en Ricky Van Veen uit Baltimore (Maryland), scoort zeer goed met hun CollegeHumor Originals. Eerder verscheen “Internet Commenter Business Meeting” in augustus al in de Viral Friday. Andere virale successen haalde de site met de Street Fighter: The Later Years” en Prank War series. De humorsite is samen met Defunker, BustedTees, en Vimeo onderdeel van Connected Ventures, die de zeer populaire Lip Dub viral maakten.

Socalled: You Are Never Alone


Socalled: is de artiestennaam van Josh Dolgin, een Joodse jongeman uit Montreal. Hij is muzikant, fotograaf, goochelaar en schrijver. Socalled is nogal veelzijdig! Hij speelt piano en accordeon, zingt en rapt, en is arrangeur en producer. Voor de track “You Are Never Alone”, te vinden op het album ‘Ghettoblaster’, maakte hij deze verbluffende video. Zijn eerste! Binnen een week werd de video van Josh 1 miljoen keer bekeken op YouTube! (Bron: Concertzender, Imageyenation, Dutchcowboys)

HP: Jerry Seinfeld


Michel Gondry en Prinses Fiona zijn slechts enkele van de vele sterren die mee hebben gedaan aan de “The Computer is Personal Again” campagne van HP. In het nieuwste spotje van de computermaker is Jerry Seinfeld te zien, bekend van de veel bekroonde en nog altijd zeer populaire sitcom Seinfeld. De stand-up komiek, momenteel te zien in Bee Movie, zorgde afgelopen week voor de nodige buzz, door een scene te maken bij Larry King op CNN. De HP commercial met Jerry Seinfeld is op

YouTube inmiddels meer dan een half miljoen keer bekeken.

Philips: amBX Pranksters


Ter promotie van de amBX-ervaringstechnologie voor gaming van elektronicaconcern Philips, maakte het bedrijf uit de lichtstad dit hilarische ‘Japanse’ spotje, waarbij Japanse tieners worden opgeschrikt door sumo worstelaars die door de muur beuken.

Volkswagen Drive In

Volkswagen Drivein
Volkswagen is zestig jaar geworden! Reden voor een feestje, zo vond de Duitse autobouwer. Het liet mediabureau ACHTUNG! de interactieve campagne “Volkswagen Drive In: het geluid van 60 jaar Volkswagen” maken. Bedoeling van het interactieve spel is om de herkenbare klanken uit de jaren ’50, ’60, ’70, ’80, ’90 en 2000 te koppelen aan de corresponderende Volkswagen-modellen. Heb je er meer dan 10 goed dan maak je kans op een iPod Nano of iPod Touch. Middels de campagne wil Volkswagen aan de hand van muziek die iedereen kent, haar rijke historie van modellen nog een keer onder de aandacht brengen. De campagne, enkel gemaakt in de Nederlandse taal, kreeg ook opmerkelijk veel belangstelling van Duitse, Franse en Israelische marketing blogs. (Bron: Marketingfacts, Reclameweek)

Led Zeppelin: The Mothership

Zeppelise the net
Ter promotie van de lancering van Led Zeppelin’s nieuwste album “The Mothership”, helpen rockfans de Engelse rockband mee om het internet te “Zeppelisen”, daarbij gebruikmakend van de cult-site NetDisaster.com. Internetters kunnen een internetadres naar keuze invoeren en vervolgens met een enkele button click zien, hoe Zeppelin’s de site overnemen en vernietigen op het nummer “Immigrant Song“. Chris Quigley van Rubber Republic laat op Viralmonitor weten, dat er inmiddels meer dan 100.000 sites zijn geZeppelised. Populaire ‘Zeppelise’ sites zijn Google, Facebook en de website van de minister president. De internet stunt wordt ondersteund door het campagne blog Thezep.net, opgezet door Rhino UK en beheert door Led Zeppelin fan Ian Ochiltree.

Orangina: Naturally Juicy


Reclamebureau Y&R maakte dit muzikale en verfrissende filmpje voor het Franse frisdrankmerk Orangina. Zie ook de bijbehorende minisite Naturellementpulpeuse. (Bron: Reclamewereld, Youngmarketing)

Victoria Bitter Orchestra


Het Australische bier Victoria Bitter van Foster’s schakelde het Melbourne Symphony Orchestra in, om de ’theme song’ te spelen met als instrument … VB flesjes. De VB Stubby Symphony microsite biedt downloads, a remix competitie en de mogelijkheid om je eigen VB Stubby liedje te maken.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!