Viral Friday Week 44/2008

31 oktober 2008, 09:05

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Wassup 2008


De Whassup gasten zijn terug!! Maar deze keer promoten ze géén Budweiser bier, maar Barack Obama! Charles Stone III zorgde acht jaar geleden voor een ware hype in Amerika met de Budweiser commercials, waarin vier vrienden veelvuldig de catchphrase “Whassup?” gebruiken, een verbastering van “What’s up?”. De spraakmakende spotjes begonnen al snel een eigen leven te leiden online, en zorgde voor een hele reeks opvolgers en persiflages.

In de remake “Wassup 2008“, die ruim 3 miljoen keer bekeken is, belt één van de Whassup personages, die gelegerd is in Irak, zijn maatjes na 8 jaar weer op met de beroemde catchphrase “Whassup?”. Met het verlies van huis en werk, instorting van de aandelenmarkt, de aanhoudende oorlog in Irak, en orkanen in het zuiden van de VS, blijkt het de 4 vrienden niet al te best te vergaan. Gelukkig is er hoop … (Bron: The Inspiration Room, Wall Street Journal)

Obama vs McCain Dance Off!


De strijd om het Amerikaanse presidentschap zal niet in debatten en commercials beslecht worden, maar op de dansvloer! Dat is de stellige overtuiging van David Morgasen en Yaroslav Kemnits. Het duo creëerde voor de Amerikaanse site MiniMovie.com een dance-off tussen de Amerikaanse presidentskandidaten John McCain en Barack Obama. Ook Sarah Palin, de Republikeinse kandidaat voor het vice-presidentschap, mengt zich in de dance battle. Het hilarische werd afgelopen weken zo’n 2 miljoen keer bekeken MiniMovie.com en YouTube en werd o.a. geëmbed op de site van Libération.fr en The Huffington Post.

5 More Friends: Don’t Vote!


Vier weken geleden riepen een reeks Hollywoodsterren onder aanvoering van Leonardo DiCaprio het Amerikaanse volk op naar de stembus te gaan op 4 november. In een vijf minuten durende filmpje, getiteld ‘Don’t vote‘, werd in eerste instantie het advies “Alsjeblieft, stem gewoon niet” gegeven. Later beargumenteerden de sterren waarom het wél zo belangrijk is om te stemmen.

In samenwerking met Google, YouTube, Declare Yourself, MySpace en DiCaprio’s Appian Way is er nieuw spotje gemaakt speciaal voor de Amerikaanse jeugd. Dit keer zijn in het PSA (Public Service Announcement) spotje o.a. Borat, Tom Cruise, Cameron Diaz, Snoop Dogg, Harrison Ford, Julia Roberts, Ben Stiller, Will Smith, Steven Spielberg, Justin Timberlake, Shia LeBeouf, Tobey Maguire, Colin Farrell, Ryan Reynolds en Scarlett Johansson te zien. In 48 uur is het YouTube al zo’n 750.000 keer bekeken! (Bron: Reclamewereld)

AC/DC ASCII Music Video in Excel


Het nieuwste album van AC/DC blijkt een groot succes. De Australische rockgroep prijkt met “Black Ice” in 29 landen op nummer 1. In de Verenigde Staten staat de groep zelfs voor het eerst op de eerste plaats in de hitlijsten. Ter ere van het jongste album, die acht jaar na hun laatste album “Stiff upperlip” verschijnt, creëerde Phil Clandillon en Steve Milbourne van Sony/BMG in Londen een wereldprimeur: een videoclip in Microsoft Excel. Het duo kwam tot dit ongewone formaat, om de strenge corporate firewalls te omzeilen. En wie kan er nou geen Excel spreadsheet ontvangen? Ruim 500.000 internetters hebben de videoclip met de titel ‘AC/DC Rock N Roll Train – ASCII music video in Excel‘ gezien, sinds de muziekvideo op 23 oktober voor het eerst op YouTube verscheen

Het Engelse dagblad The Guardian kwam afgelopen maandag met een bijzondere ontdekking omtrent de band: Gaat het slecht met de economie, dan is AC/DC bezig met een hoogtepunt. (Bron: Wired, Fem Business, Het Laatste Nieuws)

Paris For President


Afgelopen zondag ging op de Amerikaanse site Swagho

usemedia.com de nieuwste muziekvideo van Paris Hilton in première, getiteld “Paris For President”. In de video wordt de 24-jarige hotelerfgename omringd door geheimagenten in maatpakken en dartelt ze wellustig rond in een zilverkleurig badpak, terwijl ze verzen zingt als ‘je leider in bikini’. Op YouTube is de muziekvideo “Paris For President” ruim 300.000 keer bekeken.

In eerdere video’s reageerde de socialite op John McCain’s spotje Celeb, waarin ze zich kandidaat stelde voor het presidentschap en riep ze advies in van Martin Sheen, die jarenlang de president van de Verenigde Staten speelde in de tv-serie The West Wing. (Bron: Het Laatste Nieuws)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!