Viral Friday Week 42/2009

16 oktober 2009, 08:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Good-bye Twitter


Miley Cyrus, een Amerikaanse zangeres/actrice, is gestopt met Tweeten. Daar is op zich niets ergs aan zo lijkt het, maar de afgelopen week was #mileycomeback een hot topic op Twitter. Cyrus voelde toch weer behoefte aan aandacht en plaatste vorige week vrijdag een video op YouTube waarin zij tekst en uitleg geeft. De video werd in een week tijd meer dan 3,8 miljoen keer bekeken en is daarmee een erg goede viral voor het merk Miley Cyrus.

T-Pain Obama Auto-Tune


Jimmy Kimmel, de welbekende Amerikaanse tv host, geeft in zijn show aandacht aan de T-Pain iPhone app. De app is al enige tijd te downloaden, meer dan 300.000 mensen hebben hem al getest. Met de hulp van T-Pain laat Kimmel zien wat de app precies doet en kan, en Obama’s heath care plannen worden omgedoopt tot Auto-Tune rap. De video, die sinds 1 oktober op YouTube staat, werd inmiddels door meer dan 900.000 mensen bekeken.

1 Million FPS Slow Motion


Slow-motion maakt een filmpje altijd interessant (zoals Time Warp van Discovery). In deze video van het Duitse Kurzzeitmesstechnik (Kurzzeit) is 10 minuten lang te zien hoe kogels een doel raken. Werner Mehl, het brein achter Kurzzeitmesstechnik (Kurzzeit), een Duits technologie bedrijf gespecialiseerd in meettechniek voor onderzoeksinstituten, heeft een van de meest geavanceerde video camera’s gemaakt die het mogelijk maakt te filmen tot 1 miljoen frames per seconde (‘normale’ Kurzzeit high speed camera’s filmen met 200.000 tot 250.000 fps). De video werd meer dan 1,3 miljoen keer bekeken sinds 28 september.

Invisible Dogs


Een paar weken geleden werden de straten van Brooklyn overspoeld door 2.000 onzichtbare honden. De mensen die de honden uitlieten waren op een oproep afgekomen van Improv Everywhere, een organisatie die zoals ze het zelf zeggen, chaos en vrolijkheid op publieke plekken veroorzaakt. En dat gebeurde ook: voorbijgangers moesten lachen en waren nieuwsgierig waar de honden vandaan kwamen. De lijnen zijn in de jaren zeventig uitgevonden in de fabriek waar ook de briefing voor de hondenuitlaters plaatsvond. Niet alleen op straat in Brooklyn, ook op YouTube werd het een hit: sinds 5 oktober is de video 724.023 keer bekeken.

Videogioco


Videogioco, Italiaans voor video game, is een prachtige ‘flip book’ animatie gemaakt door Donato Sansone. Door de combinatie van 2D afbeeldingen en sterk vingerwerk laat Donato zijn cartoon tot leven komen. De video werd een maand geleden al geplaatst op Vimeo en YouTube. Afgelopen week werd de video opgepikt om vervolgens ‘viraal’ te worden. Bij elkaar, YouTube en Vimeo, werd de video tot op heden meer dan 430,000 maal bekeken, vooral in de afgelopen week.

Kim Bosman
SocialMedia8 bij SocialMedia8

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!