Viral Friday Week 41/2007

12 oktober 2007, 01:29

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Toyota: World of Warcraft

Adverteerders richten zich steeds vaker op populaire (online) spellen. Zo zagen we al eerder World Of Warcraft & Coca Cola in een commercial, Grand Theft Auto & Coca Cola en een KitKat & Second Life commercial. Autofabrikant Toyota heeft afgelopen week veel lof en succes geoogst met haar viral voor de Toyota Tacuma die zich volledig afspeelt in het populaire MMORPG spel met meer dan 9 miljoen spelers. In korte tijd werd het filmpje meer dan 1 miljoen keer bekeken op Youtube, haalde het de voorpagina van digg en was te vinden op zowat elk WoW blog of forum (o.a. JudgeHype, WoWszene en Kotaku).

SOS Kinderdorpen: Kies Jouw Jan

SOS Kinderdorpen
Bekende Nederlanders in virals zijn, vanwege de vele media aandacht, bijna geheid succes. Zo zagen we al succesvolle virals met Frans Bauer, Piet Paulusma, Jan Marijnissen en Yfke Sturm. Diverse media (Nu.tv, Sp!ts, EditieNL, Planet, De Pers, AD, TMF en BN/DeStem) schreven over Jan’s nieuwste viral afgelopen zondag, waar fans van Jan Smit ‘hun’ Volendamse idool naar hartenlust aan- en uit kunnen kleden op internet. Middels een interactief filmpje kan de 21-jarige Jan worden omgetoverd tot rapper of Elvis Presley. Ook is in het filmpje een voorproefje te horen van zijn nieuwe single, die 26 oktober verschijnt. Het internetfilmpje is een actie voor SOS Kinderdorpen en de Sponsor Bingo Loterij. Van beide stichtingen is Smit ambassadeur. (Bron: De Pers)

Dodge: Er staat iets moois voor je klaar

Na de nationale & internationale ophef over de Dodge Nitro viral van een aantal maanden geleden, beproeft Chrysler wederom het virale medium. Dit keer heeft het gekozen voor drie aantrekkelijke modellen, die de Dodge Caliber, Nitro en Avenger promoten op de actiesite “Er staat iets moois voor je klaar“. De virale video die afgelopen week hier op Marketingfacts werd geplaatst door David Brinks belandde ook op Dumpert van Geenstijl. Tezamen met het YouTube filmpje goed voor zo’n 65.000 views binnen een week.

Alicia Silverstone PETA Spoof

Een aantal weken geleden haalde actrice Alicia Silverstone (poedelnaakt) de Viral Friday top 3 met haar commercial voor dierenrechtenorganisatie PETA. Na 3 weken is het filmpje op Youtube, waarin ze de voordelen van vegetariër zijn promoot, meer dan 1 miljoen keer bekeken. ShakeState probeert nu mee te liften op dit succes, met hun spoof voor de gefingeerde site Gomeat.org, om extra bezoekers naar hun YouTube kanaal te trekken.

Pure Blonde Beer

De Australische bierbrouwer Foster’s promoot zijn ‘low-carbohydrate’ Pure Blonde-bier met bovenstaande virale video die zich afspeelt in een mooie, idyllische en utopische wereld. Maar die rust wordt wreed verstoort als een zweterige p

ummel van een vrachtwagen chauffeur, het bier uit de “Pure Blonde” bron komt halen. (Bron: Standaard)

Sony Bravia Pyramid

Elektronicaconcern Sony stelde het geduld van bloggers maandenlang op de proef, door af en toe via Flickr en Twitter wat los te laten over de derde Sony Bravia commercial. Na de stuiterballen commercial in San Francisco en de tweede Bravia commercial ‘Paint’ kwam Sony eindelijk met de Play-Doh commercial op 5 oktober. Inmiddels is er ook een Behind the scenes video beschikbaar. En onverwacht is Sony ook nog met een vierde commercial gekomen (gemaakt door Y&R Asia, Singapore) voor Egypte.

Diesel: Human After All

Modemerk Diesel is dit jaar al met een aantal virale campagnes voorbij gekomen in Viral Friday o.a. Diesel Crime Reconstruction en Fuel for Life twee maanden terug. In bovenstaande viral, getiteld Human After All, proberen twee geleerden een Japanse tiener te teleporteren, wat niet helemaal vlekkeloos verloopt … (Bron: Reclamewereld)

Fila: Born to Run

De grenzen tussen echt en nep en tussen professioneel en amateuristisch vervagen. Wat een Braziliaanse homevideo van kinds eerste stapjes lijkt, kan zomaar een commercial voor de real runners van Fila zijn. (Bron: Youngmarketing)

Peter van de Veire

Om het nieuwe seizoen van De Grote Peter Van de Veire Ochtend Show aan te kondigen komt Studio Brussel met een erg grappige viral. Je ziet Osama Bin Laden tijdens één van z’n toespraken en plots duikt Van de Veire op. In een mail naar verscheidene Belgische bloggers is te lezen dat Peter van de Veire a.s. maandag 15 oktober iets van plan is. Wat dat is … blijft nog onduidelijk. De viral werd gemaakt door Mortierbrigade. (Bron: Viralmatters.com)

Snickers: Get Some Nuts

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!