Viral Friday Week 39/2009

25 september 2009, 08:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

World’s Longest Basketball Shot


De jongens van DudePerfect hebben hun trick-shots naar een hoger niveau getild. Hun video’s zijn veelbesproken maar allemaal echt, hoe ongelooflijk het ook lijkt, net zoals bij hun nieuwste video. Sinds 17 september is de video 2.388.591 keer bekeken. DudePerfect heeft besloten hun populariteit voor een goed doel te gebruiken. Ze zijn een samenwerking aangegaan met Compassion International, een stichting die kinderen helpt die in armoede leven. Voor elke 100.000 views die hun Summer Camp Edition video krijgt, sponsort DudePerfect een kind.

1959 Chevrolet Bel Air Vs. 2009 Chevrolet Malibu


Om de vijftigste verjaardag van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) te vieren, werd een botsing veroorzaakt tussen een 1959 Chevrolet Bel Air en een 2009 Chevrolet Malibu met een snelheid van 65 km/u. Naast een prachtige video is het ook een les in hoezeer de autoveiligheid is verbeterd in de afgelopen vijftig jaar. Als je naar de nieuwe Malibu kijkt, is te zien dat het passagiersgedeelte nog bijna helemaal intact is, terwijl de Chevrolet uit 1959 zwaar beschadigd is. Volgens veiligheidstechnici zou de bestuurder van de Malibu licht gewond zijn geweest aan zijn knie, terwijl de bestuurder van de Bel Air op slag dood zou zijn geweest.

How Big Can Football Get?


FIFA 10, de meest recente game uit de FIFA-serie van Electronic Arts, wordt 1 oktober wereldwijd uitgebrancht. Ter gelegenheid van deze release riep EA Sports de hulp in van Wieden + Kennedy Amsterdam om deze trailer te maken. De video, met daarin beroemde voetballers als Wayne Rooney, Karim Benzema, Xavi, Theo Walcott, Tim Cahill en Bastian Schweinsteiger, was voor het eerst te bekijken tijden de voetbal wedstrijd tussen Manchester City en Manchester United afgelopen weekend. De trailer werd sinds afgelopen zaterdag meer dan 260.000 keer bekeken.

Did You Know 4.0


In navolging van ‘Did You Know 2.0‘ en de ‘Did You Know’ Fat Boy Slim remix, is er nu een volledig geupdate versie: ‘Did You Know 4.0’. De laatste versie van de orginele ‘Shift Happens’ video van Karl Fish, Scott McLeod en Jeff Brenman is speciaal ontwikkeld voor The Economist Media Convergence Forum in oktober. De vier minuten durende video laat zien hoe het medialandschap aan het veranderen is: van de daling in traditionale en continue opkomst en vernieuwing van digitale en sociale media. De video zit vol interessante wist je dat-jes en is in 10 dagen tijd meer dan 291.000 keer bekeken op YouTube.

Save The Boobs!


Save The Boobs! is een opmerkelijk filmpje van het Canadese Rethink Breast Cancer. De hoofdrol in de video is voor Aliya-Jasmine Sovani, een Canadese TV presentatrice. Niet geheel verrassend trekt de video zowel mannelijke als vrouwelijke kijkers; al meer dan 228.000 sinds 8 september. Of de commercial goed bedacht is of juist sexistisch en slecht, daarover kan je hier discussieren. Voor wie nog niet genoeg heeft gezien is er ook een behind the scenes video van de shoot.

Kim Bosman
SocialMedia8 bij SocialMedia8

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!