Viral Friday Week 37/2008

12 september 2008, 07:46

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Bill Gates & Jerry Seinfeld: Shoe Circus


In een poging het imago van besturingsprogramma Windows Vista op te poetsen, heeft softwareconcern Microsoft de 54-jarige Amerikaanse komiek Jerry Seinfeld gecontracteerd, bekend van de gelijknamige televisieserie. Vorige week donderdag lanceerde Microsoft het eerste reclamespotje, uit de $300 miljoen kostende reclamecampagne, op de Amerikaanse televisie.

Het anderhalve minuut durende filmpje met Bill Gates en Jerry Seinfeld in de hoofdrollen werd met nogal wat ongeloof en overweldigende negatieve kritiek ontvangen. Sommigen vroegen zich af wat Jerry Seinfeld en Bill Gates die een nieuw paar schoenen uitkiezen te maken heeft met software. Het antwoord, in de klassieke Seinfeld-stijl: It’s about Nothing. Ondanks de kritiek zorgde het filmpje van Crispin Porter + Bogusky voor Microsoft voor enorme buzz en miljoenen views. (Bron: Techzine, Volkskrant)

Super Mario Rescues The Princess


De Amerikaanse keten Burger King is een exclusieve samenwerking aangegaan met Seth MacFarlane, de bedenker van de Family Guy serie, genaamd “Seth MacFarlane’s Cavalcade of Cartoon Comedy”. De bekende Amerikaanse striptekenaar zal 10 exclusieve korte video’s produceren voor Burger King, die online te zien zijn. De korte animatievideo’s worden gepromoot via YouTube BK, Sethcomedy.com en diverse sites in het Google Content Network.

Bezoekers van het YouTube-kanaal kunnen kans maken op een etentje met Seth MacFarlane bij Burger King. Elke week verschijnen er nieuwe aflevering. In de eerste episode, inmiddels ruim 2 miljoen keer bekeken, redt game-icoon Super Mario de prinses (not ;-). (Bron: MarketingOnline, Young Marketing)

John McCain Gets BarackRoll’d


YouTube gebruiker Hugh Atkin uit Sydney (Australië) scoorde een maand geleden een enorme internethit met het filmpje Barack Roll, een parodie op de internet meme Rickrolling. De Australische student is terug met een vervolg! Deze keer heeft hij zijn Barack Roll video geprojecteerd op een groot scherm achter John McCain op de Republikeinse Nationale Conventie. De video, geüpload naar YouTube op 7 september, is inmiddels ruim een half miljoen keer bekeken. (Bron: Wikipedia)

Best Of Skype Laughter Chain


Begin juli startte Skype in samenwerking met The Viral Factory de virale campagne Skype Laughter Chain ter promotie van de Skype video chat functie. Het principe: je kijkt naar het lollige filmpje, en filmt je eigen ‘lach-reactie’ met je webcam. Vijf miljoen internetters hebben de video inmiddels bekeken! 6500 mensen stuurden hun lachreactie in en vormen zo de Skype Laughter Chain, een videoketting van lachmomenten, die in totaal één uur en 8 minuten bestrijkt. Skype heeft de leukste in een Best of video van viereneenhalve minuut gezet.

Go Miniman Go


Op maandag 25 augustus 2008 vierde LEGO de 30e verjaardag van het Lego-mannetje. Tot voor 25 augustus 1978 verkocht LEGO enkel blokjes om autootjes en huizen te bouwen. Maar binnen de kortste keren was het LEGO poppetje even groot en populair als de blokjes zelf. In dertig jaar tijd werden er zo’n 4 biljoen figuurtjes gemaakt! Lego bouwde naar aanleiding van haar 30ste verjaardag een uitgebreide website rond de Miniman: Go Miniman Go. LEGO promoot de speciale jubileum site met bovenstaande trailer. (Bron: De Standaard, LEGO, Young Marketing)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!