Viral Friday Week 32/2008

8 augustus 2008, 05:42

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Paris Hilton For President


John McCain vergeleek zijn Democratische rivaal Barack Obama vorige week met Paris Hilton en Britney Spears. Hij noemde ze inhoudsloze Hollywoodsterren zonder leiderschapskwaliteiten. Na Barack Obama, die meteen reageerde met het spotje Low Road, reageert nu ook hotelerfgename Paris Hilton.

In een zelfgemaakt spotje op de website Funnyordie.com, stelt Hilton zichzelf ook beschikbaar voor het machtigste ambt ter wereld. Zij wil het graag opnemen tegen die ‘gerimpelde oude man met dat witte haar’ en belooft het Witte Huis roze te verven als ze wordt verkozen. De viral video is in 2 dagen tijd 5,7 miljoen keer bekeken, te vinden op 1.500 blogs en haalde CNN en andere wereldwijde nieuwsmedia. (Bron: NOS, RTL Nieuws)

Eva Mendes: Secret Obsession


Een commercial met een naakte Eva Mendes voor een nieuw parfum van Calvin Klein is verbannen van de Amerikaanse televisie. Het gewaagde filmpje, waarin de 34-jarige Mendes het geurtje Secret Obsession aanprijst, mag alleen nog worden vertoond na 21:00 in gecensureerde versie. Reden: minder dan een seconde is een naakte tepel van de actrice, bekend van o.a. ‘2 Fast 2 Furious’ en ‘Hitch’, in beeld. Zelf ligt de actrice niet echt van wakker van de censuur. ‘Prachtig! Dat betekent dat dit filmpje helemaal Calvin Klein is: provocerend en tegendraads’, zegt ze.

Fabien Baron, het creatieve brein achter de reclamecampagne, is stomverbaasd over de ophef die is ontstaan over het filmpje. “Ze is een beetje sexy, maar het filmpje provoceert zeker niet”, briest hij. “Ik kan niet geloven dat dit gebeurt.” Toch gaan er ook geruchten dat deze ophef juist de opzet is geweest van de commercial. De commercial trok sinds 4 augustus 800.000 online kijkers en enorme media-aandacht. (Bron: Radio538, De Morgen, De Standaard)

Montauk Monster


Afgelopen week spoelde op Long Island de resten van een vreemd beest aan. Verschillende media (CNN, FOX), blogs (Boing Boing, HuffingtonPost), doemdenkers en paranoïde burgers besteedde aandacht aan het dode ‘dier’ dat ook wel het “Montauk Monster” wordt genoemd. Het blijkt niet een stunt van Cartoon Network te zijn, om hun nieuwe programma “Cryptids are real!” te promoten, maar van de film Splinterheads. (Gawker, Telegraaf, Newsday)

Britney and McCain in 2008


Niet alleen Barack Obama en Paris Hilton reageerden op de ‘attack ad’ Celeb van John McCain, ook Barely Political lanceerde begin augustus een videoreactie op het spotje, getiteld Celeb Part 2. Een dag later, op 2 augustus, plaatsten Ben Relles en Leah Kauffman nog één hilarische parodie op hun YouTube kanaal: “Britney and McCain in 2008”. Met 1,6 miljoen views is het filmpje een regelrechte hit en verslaan daarmee zelfs John McCain’s spotje The One.

iPhone Arm


Een helpende hand nodig bij het Twitteren, SMS’en en internetten op je iPhone? Dan is de iPhone Arm iets voor jou! Deze prothetische arm is leverbaar in verschillende huidskleuren en ook voor andere mobiele telefoons geschikt. Ideaal voor mensen die de hele dag willen doorgaan met twitteren en sms’en zonder hun dagelijkse werkzaamheden in gevaar te brengen. Te koop voor $29,95. Internet Superstar van Revision3.com maakte dit hilarische filmpje. (Bron: iPhoneClub)

Oreo Elevator


In de VS schijnt Oreo het favoriete koekje van melk te zijn. En omdat Amerikanen zuivel niet zomaar drinken, dippen ze er hun sandwichkoekjes (à 55 calorieën) in. Reclamebureau DraftFCB heeft die traditie op inventieve wijze uitgebeeld met behulp van een lift in een winkelcentrum. (Bron: Young Marketing)

Samsung: Follow Your Instinct


Samsung promoot hun nieuwe Instinct telefoon met de campagne “Follow your instinct”. Door gebruik te maken van de nieuwe annotatie-mogelijkheden in YouTube kun je je eigen verhaallijn maken, door aan het eind van elk filmpje een keuze te maken uit twee opties. In de video’s zie je steeds de Samsung in actie en komen diverse features aan bod. (Bron: Frank-ly)

The Light Pong Masters


De stad Madrid (Ayuntamiento de Madrid) is een virale campagne gestart met als doel de consument bewust te maken van energiebesparing. De Light Pong Masters laten op erg originele manier zien hoe je lampen in huis ook uit kan doen, muzikaal ondersteund door “La Banda Sonora de Nuestras Vidas”. De campagne is ontwikkeld door Grey. (Bron: Markarina)

NFL Fantasy Files


Sinds 2006 promoten NFL en Reebok middels de “NFL Fantasy Files” commercials de American football site NFL.com. In de spotjes, ontwikkeld door Blue Room, geven diverse NFL spelers acte de présence. In de nieuwste serie “NFL Fantasy Files” laten Laurence Maroney (New England Patriots), Mason Crosby (Green Bay Packers), Chris Cooley (Washington Redskins) and Chris Chambers (San Diego Chargers) hun ongelofelijke trucs zien.

Jeep Wrangler: Have Fun Out There


Een zware storm, volgens statistieken de ergste sinds 1976, houdt Nieuw-Zeeland al zo’n twee weken in zijn greep. Diverse ferry-diensten tussen het Noorder- en het Zuidereiland zijn gecancelled vanwege 5 meter hoge golven. Ook veroorzaakt de storm diverse aardverschuivingen en ondergelopen wegen. Een amateur filmer maakte in Nelson een opname van een omvallende boom, die op het nippertje een automobilist mist. Het filmpje haalde de NZ Herald en diverse videosharingsites, o.a. YouTube, LiveLeak en Break.

Jeep haakte in op het veel bekeken amateurfilmpje met hun eigen versie. De virale campagne is ontwikkeld door Colenso 99 te Auckland. (Bron: Duncans.tv)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!