Viral Friday Week 31/2008

1 augustus 2008, 05:03

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Celeb


De Republikeinse presidentskandidaat John McCain blijft zijn rivaal Barack Obama bestoken met ‘attack ads’. In het nieuwe spotje, getiteld Celeb, vergelijkt hij zijn Democratische tegenstander met idolen als Britney Spears en Paris Hilton. “Hij zegt nooit eens wat positiefs over mij, hè?” zei Obama tegen journalisten in reactie op het spotje.

Massale aandacht van de internationale media en blogs, o.a. CBS, The New York Times, LATimes, Der Spiegel, Wired, Huffington Post en De Telegraaf zorgde ervoor dat het spotje na een dag al meer dan 1 miljoen keer bekeken werd. Zie ook Obama Love. Andere gerelateerde video’s die afgelopen week verschenen: Obama Girl vs McCain, Leave Barack Alone! en The Commander in Chief Test. (Bron: Telegraaf, RTL Z)

The Mojave Experiment


Microsoft heeft 120 critici van het besturingsysteem Vista afgelopen week filnk in de maling genomen. Vorige week nodigde Microsoft 120 Vista-haters (XP-gebruikers) uit in San Francisco. Met de belofte ze het nieuwe besturingsysteem met de codenaam ‘Mojave’ te laten zien. Ze werden door Microsoft-medewerkers gefilmd terwijl hen werd gevraagd naar hun ervaringen met Vista.

Microsoft zette eergister haar video en die van anderen online op Mojaveexperiment.com, om critici te tonen dat niet iedereen een hekel heeft aan de nieuwe Windows. Meer dan 750 blogs schreven een artikel over het experiment van Microsoft, waaronder de gezaghebbende weblogs Gizmodo, ReadWriteWeb, VentureBeat, Scobelizer, Slashdot, Guardian, Engadget, en The Wall Street Journal. (Bron: AD, ZDNet)

Guinness Good Times


’s Werelds grootste distillateur Diageo, bekend van de merken Smirnoff, Guinness, Baileys en Johnny Walker, werd afgelopen week geconfronteerd met een zeer professioneel gemaakte user-generated viral voor het merk Guinness. Het sex-orgie filmpje met tagline “Share one with a friend. Or two”, dat in korte tijd door honderdduizenden internetters werd bekeken, is door YouTube op verzoek van Diageo verwijderd. Ondanks de verwijdering van YouTube, is het filmpje op diverse videosharing sites nog wel te vinden, inclusief YouTube.

Een woordvoeder van het drankenconcern laat aan BrandRepublic weten dat Guinness zich wenst zich te distantiëren van het spotje: “Guinness is in no way associated with this video, and approached YouTube to have it removed. We are proud of our brands, and our commitment to responsible marketing, and this is not how we want our brand portrayed.” (Bron: Marketingweek)

The Process


Stel, het STOP-bord is nog niet uitgevonden en een bedrijf benadert een ontwerper om hiervoor een concept te ontwikkelen. Dit is het onderwerp van ‘The Process’, een satirisch filmpje over een ontwerpproject, gezien vanuit het perspectief van een ontwerper. In een week tijd werd het filmpje bijna 350.000 keer bekeken op YouTube en door zo’n 600 blogs gelinkt. (Bron: VIBE)

OfficeMax Penny Pranks


OfficeMax, bekend van Elf Yourself, heeft ter promotie van hun “Back To School” actie de campagne ‘Power to the Penny‘ gelanceerd. De Amerikaanse leverancier van kantoorartikelen schoot 11 “Penny Prank” video’s met de verborgen camera, geregisseerd door Henry-Alex Rubin, waarin te zien is hoe acteur Matt McCarthy probeert o.a. een $3960 ring, tweedehands auto en een hotdog te betalen met Amerikaanse “pennies”. De video waar Matt in Pennies in een restaurant probeert te betalen is de best bekeken video met meer dan 400.000 views.

Olympics 2008 Monkey Movie


Over een week start de China-editie van de Olympische Spelen. Jamie Hewlett en Damon Albarn, de mannen achter Gorillaz, werden ingeschakeld om een variant te maken op het klassieke Chinese sprookje ‘Journey to the West‘. Het resulteerde in een erg fraaie tekenfilm met Monkey in de hoofdrol. De cartoon moet de verslaggeving van BBC Sport rond de Olympische Spelen wat opvrolijken. (Bron: Young Marketing, Knack.be)

A Girl, Her Tongue and a Hotel Room


Ter promotie van de superschone hotelkamers (vanaf $59,99 per nacht) van Extended Stay Hotels ontwikkelde de Amerikaanse hotelketen een viral video met een sexy likkende blondine. (Bron: Reclamewereld)

Runaway Jeans


Na “Guys Backflip into Jeans” (#1 in week 19), “Super Chill Monkey Does Hollywood” (#1 in week 21), “Guys Fill Their Jeans With Helium” (#8 in week 26) is “Runaway Jeans” de vierde viral video in de serie van tien voor Levi Strauss & Co, gemaakt door Cutwater uit San Francisco, ter promotie van de Levi’s 501 jeans wereldwijd.

MINI John Cooper Works


John Cooper Works is sinds begin 2008 integraal onderdeel geworden van het merk Mini. De Britse tuner en Formule 1 technicus is daarmee niet langer Mini’s huistuner, maar een onderdeel van het BMW-concern. Ter promotie van het automodel heeft MINI een viraal (amateur) filmpje ingezet, waarbij een stuntman door middel van een wip wordt gelanceerd. De payoff luidt “Not extreme enough? Try this!”.

Forest Love


Met de slogan “Show the forests some love” roept Milieuorganisatie Greenpeace International internetters op hun liefde voor de bossen te tonen middels het insturen van een foto, het plaatsen van een videoreactie of het tekenen van de petitie tegen illegale houtkap, om zo extra indruk te maken voor de uitgestelde stemming over illegaal houtwetgeving op 10 september 2008.

Greenpeace roept de Europese Commissie echter op om zonder verder uitstel stevige maatregelen te nemen tegen illegale houtkap. ‘Verder uitstel is onaanvaardbaar, want elke dag verdwijnen meer dan 50.000 voetbalvelden bos’, aldus Greenpeace. (Bron: Milieu Defensie)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!