Viral Friday Week 31/2007

2 augustus 2007, 21:01

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

The Dark Knight

Na zo’n twee maanden stilte rondom Batman: The Dark Knight is de viral- en guerrilla marketing machine van Warner Bros weer op stoom gekomen, rondom het event Comic Con. Na veel fake trailers is er dan eindelijk officieel bewegend beeld van The Dark Knight, Christopher Nolans opvolger van Batman Begins, met wederom Christian Bale als Batman die dit keer onder andere wordt lastiggevallen door Heath Ledger als The Joker. Deze trailer kreeg men overigens pas te zien wanneer men de Whysoserious.com Challenge met succes voltooide. Die site redirect inmiddels naar Rent-A-Clown, met diverse foto’s van Joker fans. Ook deze keer weer krijgen de fans diverse hints, zo is er de “defaced” uncle Sam, met de tekst “I Want You”, een Gotham Police Department scan, een reclamevliegtuigje met het nummer 800-395-9646 en de coördinaten 32º 42′ 29,13″117º 9′ 40,91″ W.

Binnen enkele dagen hadden meer dan 800 blogs de teaser site Whysoserious.com gelinkt! De film gaat pas volgend jaar zomer in première, tot die tijd zullen fans waarschijnlijk nog meer guerrilla acties kunnen verwachten van Warner Bros. (Bron: Filmtotaal, Cinematical)

Rasmussen: The Game

Rasmussen Retour de France
De affaire rondom geletruidrager Michael Rasmussen was regelrechte inspiratie voor de ontwerper van een computerspel. Op de website www.gameroo.nl keert de virtuele Deense klimgeit terug in de Ronde van Frankrijk. In de game ‘Rasmussen Retour de France‘ wordt de Deen die vorige week woensdag uit de Tour werd gezet zonder terughoudendheid in verband gebracht met doping. Het gaat erom op weg naar Parijs zo veel mogelijk spuiten, epo en andere dope te grijpen. Fotografen en gendarmes op de weg zijn de hindernissen, borden met afslagen naar Mexico en Italië langs de weg leiden alleen maar af.

De game is een regelrechte hit in Nederland geworden. Belangrijke nieuwssites (o.a. Nu.nl, Planet, Spits!, Telegraaf, Dag, BNR) en diverse weblogs (DutchCowboys, VKmag, Wielrennen.blog.nl) schreven er een artikel over. (Bron: Nu.nl)

Chocolate Rain

Amerikaan Tay Zonday scoort met zijn nummer “Chocolate Rain” momenteel een gigantische Youtube hit. Tay Zonday plaatste het nummer 3 maanden geleden (22 april) op zijn Youtube profiel. Na een vermelding op Youtube Featured afgelopen week is er een ware rage ontstaan omtrent het nummer. Spontaan maakten internetters eigen versies, remixen en parodieën van het nummer “Chocolate Rain”, waarvan 12 versies ook op de homepage van Youtube kwamen te staan. Inmiddels is het filmpje bijna 3 miljoen keer bekeken op Youtube. Het aantal reacties op de video is ook niet mis: 42.495 tekstreacties en 650 (!!) videoreacties.

Smirnoff Tea Partay

Vorig jaar berichtte Marco al over de bijzonder vermakelijke commercial van Smirnoff Tea Partay, gemaakt door Bartle Bogle Hegarty. Het eerste deel is inmiddels een overweldigend succes op Youtube met 3,3 miljoen views! Smirnoff heeft gisteren officieel deel 2 gelanceerd. Gaan de ‘Boyz N The Hillz’ aka West Coast rappers dat succes overtreffen? Na één dag staat de Youtube teller op 185.000 views met verscheidene Youtube honors: #5 – Most Viewed (Today) en #1 – Top Favorites (Today).

Die Hardly Working

De 23 jarige Zach Lipovsky uit Vancouver is momenteel finalist voor Steven Spielberg’s On The Lot, een talentenjacht voor regietalent. Voor het televisieprogramma op Fox maakte hij o.a. korte film “Die Hardly Working“, waarmee hij kans maakt op de hoofdprijs van de wedstrijd: een contract van 1 miljoen dollar met de filmstudios Dreamworks en Fox. De jury van On The Lot zijn zeer te spreken over Zach. Jurylid Carrie Fisher noemde hem zelfs een wonderkind. Het filmpje “Die Hardly Working” heeft qua plot wat weg van Office Platoon (#6 in Viral Friday week 3), maar is niettemin prachtig gefilmd en maakt zeker kans om een klassieker te worden in de vele office virals.

Mix Messenger

De Franse DJ David Guetta, bekend van de hits The World is Mine en Just a little more love, heeft voor MSN Frankrijk het bekende MSN Messenger geluidje in een nieuw hip jasje gestoken! De remix, die begin juni al op diverse internationale blogs te vinden was, lijkt nu Nederland te gaan veroveren. Afgelopen week verscheen het aanstekelijke nummer al op dance.blog.nl, whitelinefirm.nl en Zoeymusic.nl. Het gezamenlijke aantal views van YouTube, Dailymotion en Zapp Internet is inmiddels de 100.000 gepasseerd. David Guetta heeft overigens niet de primeur, op internet circuleerde al een tijdje de MSN Bubbling remix.

Dell XT Tablet PC

De Amerikaanse computerfabrikant Dell heeft voor haar nieuwe campagne goed gekeken naar het succes van Will It Blend? van blenderfabrikant Blendtec. Ter promotie van Dell’s nieuwe Latitude XT Tablet PC gaat de computermaker nogal rigoreus te werk met concurrerende producten. In bovenstaande video, afkomstig van het Youtube kanaal Dellvlog, is goed te zien hoe een Toshiba Portegé 3500 met een cirkelzaag in korte tijd vernield wordt. In een ander filmpje blijft er weinig heel van een Tablet PC, die dienst doet als Piñata tijdens een bedrijfspicknick. Beide viral video’s werden gepost op het Direct2Dell blog en genereren de nodige buzz binnen de doelgroep op o.a. Tablet PC Review en Noticias24 Tecnologia.

Smirnoff Sea

Afgelopen maandag (30 juli) is Diageo Groot-Brittannië gestart met de grootste geïntegreerde marketing campagne voor Smirnoff, marktleider in Wodka, ooit! Kosten: £5 miljoen pond. De campagne, genaamd ‘Sea’, ontwikkeld door JWT is vooralsnog alleen online te zien. Vanaf half augustus wordt de Smirnoff Sea campagne verder uitgerold naar bioscoop en TV.

Het doel van de campagne: “increase consumer awareness of the quality and purity credentials of Smirnoff, as well as to drive growth of the vodka category”. Voor de “Sea campagne” is door JWT London een prachtige CGI commercial ontwikkeld, die voortborduurt om het thema “Purity”. Director van de commercial is Daniel Kleinman. Meer online activiteit voor consumenten is te vinden op www.smirnoff.com met o.a. de ‘Smirnoff Purifier’. (Bron: Talking Retail, JWT, AdWeek)

Funerarias J. García López

Het Mexicaanse bureau Ganem Asociados maakte voor begrafenis ondernemer Funerarias J. García López deze erg creatieve en komische viral met diverse user-generated webfilmpjes. De boodschap “Niet iedereen heeft zoveel geluk” (no todos tienen tanta suerte).

Pepsi Tattoo

Pepsi Tattoo
Pepsi Max heeft een nieuwe viral gelanceerd om mannen tussen de 18 en 25 jaar te verleiden. Om dat te bewerkstelligen kan men de viral personaliseren met naam, interesses, passies, karakter eigenschappen en een foto. Een sexy dame in de teaser trailer zorgt dat men naar de site wordt gelokt. (Bron: Culture Buzz)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!