Viral Friday Week 23/2008

5 juni 2008, 12:56

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Interactive Card Trick

Interactive Card Trick

YouTube heeft afgelopen week een nieuwe (beta) functionaliteit geïntroduceerd: Video Annotations. Wie filmpjes post op Youtube, kan die voortaan voorzien van tekstballonnetjes en links naar andere filmpjes. Zo is het mogelijk interactieve video’s te maken. De eerste interactieve video van een kaartentruc van een goochelaar is afgelopen week massaal bezocht (3 miljoen views in slechts 3 dagen!). Vooralsnog werkt de technologie alleen in het Engels. Ook kunnen de interactieve video’s, anders dan gewone filmpjes, nog niet worden geïntegreerd in andere webpagina’s. Youtube zegt daar aan te werken. Bekijk ook 2 andere video’s met interactieve elementen: balletje-balletje en parachute sprong. (Bron: Nu.nl)

Why Every Guy Should Buy Their Girlfriend Wii Fit


Sinds eind april is eindelijk het fitnessspel Wii Fit van Nintendo ook in Nederland verkrijgbaar. Iedereen kan nu los met aerobics, yoga, spieroefeningen én hoelahoepen! Dat laatste demonstreerde de vriendin van Giovanny Gutierrez erg goed. Giovanny, werkzaam bij Tinsley Advertising, maakte een 60 seconden homevideo filmpje van zijn hoelahoepende vriendin in haar ondergoed bij hem thuis. De viral video eindigt met een breed glimlachende Giovanny, die erg content is met zijn pasgemaakte filmpje.

De video getiteld “Why every guy should buy their girlfriend a Wii Fit” is een hit op YouTube en Break met meer dan 2,5 miljoen views, 450 blogpostings, 11.000 Diggs, aandacht van G4 TV, Sports Illustrated, 20minutos.es, CrunchGear, Gizmodo en zelfs een aantal spoofs: Wii Love It en Wii Fit Hips Don’t Lie. De director of interactive media bij Tinsley ontkent te zijn benaderd door Nintendo. (Bron: Bright, Joystick Division)

Bad Day At The Office


Het begon allemaal toen de man in het witte overhemd een stapeltje papier van het bureau van zijn collega stootte (per ongeluk of niet). De collega gaat volledig door het lint en slaat het hele kantoor kort en klein! Het hele voorval werd opgenomen door de beveiligings camera’s en twee Russische collega’s. Gezamenlijk zijn de video’s meer dan 3,5 miljoen keer bekeken. Ook op Digg werden de video’s Office Worker Goes Absolutely Insane en Crazy Office Guy Second angle massaal naar de homepage van de populaire social nieuws site gestemd met meer dan 8000 diggs. Zie ook de muziekcompilatie Bad Day at the office!, die in november 2007 verscheen in de Viral Friday rubriek.

Centraal Beheer Achmea: Adam en Eva


Verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer, bekend van de slogan ‘even Apeldoorn bellen’, heeft al veel hilarische commercials op de televisie laten zien, maar een commercial die de spot drijft met geloof en homoseksualiteit durfde de verzekeraar vorig jaar september toch niet op de buis te brengen. Reclamevakblad Adformatie kreeg het filmpje, gemaakt door DDB uit Amstelveen, vorige week vrijdag in handen en plaatste de ‘verboden’ commercial alsnog online.

Het afgekeurde filmpje, naar verluidt door de allerhoogste baas binnen het verzekeringsconcern, is een ware kijkcijferhit. Na een week is de afgewezen reclame ruim een half miljoen keer bekeken op YouTube. Niet alleen op talloze homo websites (o.a. Gaysite en Gay.nl) scoort het filmpje erg goed, ook diverse nieuws sites Nu.nl, Telegraaf, Gazet van Antwerpen, Fok! pikten het verhaal op. Reclamebureau DDB is niet blij dat het filmpje is uitgelekt: “Het was absoluut nooit de bedoeling dat het filmpje ooit naar buiten kwam”. (Bron: De Telegraaf, DAG)

Young Hillary Clinton


Zelfs nu de strijd bijna gestreden is en de uitslag wel min of meer vast staat gelooft Hillary Rodham Clinton nog steeds in haar kansen voor het Democratische kandidaatschap. En dit is niet de eerste keer dat Hillary haar nederlaag weigert toe te geven. Jerry O’Connel, Brandon Johnson en Laci Kay maakte in samenwerking met 60frames bovenstaande video over de jonge Hillary Clinton.

Live Honda Skydiving Advert


Automaker Honda heeft op de Britse tv-zender Channel 4 op wel erg originele wijze reclame gemaakt. De firma kocht een volledig reclameblok en gebruikte die drie minuten om live een spectaculaire valschermsprong uit te zenden. In de eenmalige spot (Wieden + Kennedy) vormden zestien parachutespringers achtereenvolgens de letters H-O-N-D-A door in vrije val hun lichamen aan elkaar te schakelen. Zie ook de 2e jump met de letters A-C-C-O-R-D. De stunt was vooraf twintig keer geoefend. Voor het geval dat het weer te slecht zou zijn lag er een opgenomen valschermsprong klaar.

De Britse primeur zorgde voor massale internationale media aandacht van o.a. BBC, The New York Times, International Herald Tribune, Guardian, Afrique en Ligne, Motor Trader. Op het YouTube kanaal DIWD2008 zijn diverse video’s te vinden met meer achtergrond informatie. (Bron: Het Belang van Limburg, Contagious Magazine)

Mortal Kombat: Finish Him!


Mortal Kombat was de eerste game uit de controversiële Mortal Kombat game serie van Midway uit Chicago. De eerste release in 1992 was destijds controversieel door het bloedige en gewelddadige manier van doden van de tegenstander. In 1995 werd de game verfilmd door Paul W. S. Anderson. Komediegroep GoPotato.tv uit Californië creëerde een hilarische parodie met Sub Zero en Liu Kang, die te vinden is op diverse game blogs o.a. Kotaku, Go Nintendo. Het filmpje is zo’n 750.000 keer bekeken op YouTube en Break. (Bron: Wikipedia)

Cyberlokkers Laten Niet Los


Om jongeren te wijzen op de gevaren van cyberlokkers is het Meldpunt kinderporno de campagne “Cyberlokkers laten niet los, blocken dus!” gestart. Op de website www.cyberlokker.nl vinden jongeren informatie over de werkwijze van kinderlokkers op het internet. Ook is er een Nederlandstalig en Engelstalig filmpje gemaakt om de boodschap ‘bijt van je af, want een cyberlokker laat jou niet los’ heel letterlijk in beeld en onder de aandacht te brengen.

De cyberlokker campagne, gecreëerd door OER, krijgt ruime aandacht van onder meer RTL Boulevard, TMF, Reclamewereld, DutchCowboys, PestWeb, Mijn Kind Online, Skoften en Girlscene. Zie ook het uitgebreide artikel van collega blogger Marcel van der Heijden van Generation Next over de campagne. (Bron: Lost Boys)

Marie Curie Actions: Chemical Party


De Marie Curie Actions zijn interessante beurzen voor promovendi, postdocs en ervaren onderzoekers in alle wetenschappelijke disciplines: alfa, bèta en gamma en maken deel uit van het zevende frameworkprogramma van de EU. Om Marie Curie Actions te promoten is de hippe video Chemical Party gelanceerd. Invloedrijke blogs in de doelgroep, TED en New Scientist, wijdde er een artikel aan. (Bron: Universiteit Leiden)

Facebook Gangsta


Facebook Gangsta, gespeeld door Sean Modica, is wie hij is door Facebook, en dat laat hij zien in bovenstaande rap video. Op zijn website Facebookgangsta.com kan je het nummer (voor $0.99) en de ringtone ($2.49) downloaden. De video, gecreëerd door Nick Miller en geregiseerd door Otto Cedeno, scoort erg goed met 1082 diggs, 80.000 views en postings op o.a. ValleyWag, Laughing Squid en VKmag. Zie ook onze ‘eigen’ Hyves en MySpace Gangsta Charley Bassey!

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!