Viral Friday Week 22/2008

29 mei 2008, 12:53

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Kobe Bryant Jumps Over Snake Pool


Na vorige maand teamgenoot Ronny Turiaf verbluft te hebben, door over een aanstormende Aston Martin convertible te springen, gaat basketballer Kobe Bryant van de Los Angeles Lakers en het gezicht van de nieuwe lichtgewicht Nike Hyperdunk schoen in een nieuwe video een stap verder! NBA’s 2007/2008 Most Valuable Player (MVP) laat zich deze keer uitdagen door het Jackass gezelschap om over een zwembad gevuld met slangen te springen! Sinds vorige week vrijdag werd de viral video op YouTube, Break en MySpace meer dan 5 miljoen keer bekeken. Tevens kreeg de Nike viral aandacht van onder meer Yahoo Sports!, Wired, CNBC en LA Times.

Zie ook uit eerdere Viral Friday Edities: Nike Momentum, Nike: Rooney vs Dirty Sanchez, Nike: Cristiano Ronaldo vs Bugatti Veyron, Nike: Take It To The Next Level, The Cesc Fabregas Show en Huntelaar, Sneijder & Emanuelson.

Weezer: Pork And Beans


Drie jaar na het het album ‘Make Believe’, ligt Weezer’s zesde plaat ‘The Red Album’ binnenkort in de winkel. De college rockband uit Los Angeles, opgericht in 1993 door Rivers Cuomo, scoorde in 1995 in Nederland een Top 40 hit, mede dankzij de opvallende clip Buddy Holly, waarbij stukjes uit 28 afleveringen Happy Days verwerkt werden tot een video. Anno 2008 weet Weezer met behulp van regisseur Mathew Cullen de video bij hun oude topsingle Buddy Holly van 14 jaar terug minstens te evenaren. De nieuwe videoclip bij “Pork And Beans” is een ware mash-up, parodie en eerbetoon inéén van grote YouTube-hits uit de afgelopen paar jaar en zorgt voor een feest der herkenning. Zo zien we o.a. One Man Band, Numa Numa, Dramatic Chipmunk, Afro Ninja, Chris Crocker, Miss South Carolina en vele andere internet celebrities de revue passeren.

De muziekvideo groeide afgelopen week uit tot een regelrechte internethit met meer dan 4,5 miljoen views in minder dan een week, talloze tweets, del.icio.us bookmarks en postings op Digg, Wired en Valleywag! Blendtec CEO Tom Dickson haakte slim in op de video met Pork & Beans – Will it Blend? (Bron: Wikipedia, Soundslike, Alternative.blog.nl, Valleywag)

Biggest Drawing in the World


Eventjes leek het er op dat DHL een marketingstunt uitgehaald had, door met behulp van GPS-tracking het grootste zelfportret ter wereld te maken. Het brein achter de stunt blijkt kunstenaar Erik Nordenenkar te zijn, die het project startte als afstudeeropdracht voor zijn studie Advertising & Graphic Design aan het Beckmans College of Design. In twee weken tijd werd de video over het project bijna 290.000 keer bekeken en werden er meer dan duizend (!) artikelen over geschreven, door onder andere Gizmodo, Neatorama en Kottke.org.

So You Think You Can Dance


De 20-jarige Robert Muraine, op straat bekend als Mr. Fantastic, geeft in de eerste show van het vierde seizoen van de Amerikaanse

serie “So You Think You Can Dance” op Fox een fenomenale show weg, die in de buurt komt van de befaamde Robot Dance van David Elsewhere. De auditie werd afgelopen week op Break en YouTube zo’n 3 miljoen keer bekeken.

Britain’s Got Talent: Signature


Een maand geleden lieten Suleman Mirza en Indiër Madhu Singh een verpletterende indruk achter bij de de juryleden Simon Cowell, Piers Morgan en Amanda Holden in ‘Britain’s Got Talent II’ op de Britse zender ITV. In een week tijd werd de clip meer dan 2,5 miljoen keer bekeken. Dat aantal is inmiddels verdriedubbeld naar bijna 8 miljoen views! Lukt het de dansende advocaat en sales assistent om hun weergaloze act te overtreffen in de halve finale met Thriller?

Sex And The City: MacBook

Sex And The City: MacBook
Sex And The City, de film over de belevenissen van vier vriendinnen (Carrie Bradshaw, Miranda Hobbes, Charlotte York en Samantha Jones) in hartje Manhattan, waarop bijna heel vrouwelijk Nederland met smacht zit te wachten gaat na Berlijn en New York ook binnenkort in Nederland in première! Gedurende de 6-jarige TV serie, begint en eindigt hoofdrolspeelster Carrie Bradshaw typend op haar MacBook. Ter promotie van de release van de Sex And The City film kunnen fans de ‘virtuele desktop‘ van fashionista Carrie Bradshaw verkennen!

New Media Maze werkte 6 maanden aan de viral, die onder andere aandacht kreeg op The Unofficial Apple Weblog, Crunchgear, Geek Sugar, Basic Thinking, Chicago Tribune en CNET TV met Natali Del Conte. (bron: Wikipedia)

Theo Bos met 140 km per uur op Mallorca


De 24-jarige baansprinter en Raborenner Theo Bos heeft tijdens een trainingsstage van 2 weken, ter voorbereiding op de Olympische Spelen in Peking, op het eiland Mallorca een uitzonderlijke prestatie geleverd. De jongere broer van schaatser Jan Bos sprintte op een verlaten weg voluit achter de begeleidingsauto, bestuurd door trainer Pavel Buran. De onttroonde wereldkampioen sprint klokte 140 kilometer per uur. “Een nieuw record voor mij. We gaan na de trainingen altijd nog even op de sprint trainen. De weg liep mooi door en ik dacht, laat ik maar eens proberen hoe hard ik kan? Dat gaf wel even een kick”, reageerde de 24-jarige Bos tegenover TeleSport.

De actie leverde behoorlijk wat publiciteit op vertelt Theo Bos in een videoreactie op Youtube, onder andere op YouTube (aanbevolen), Radio 538, Dumpert, Sportweek, TeleSport, Wielrennen.blog.nl, De Pers, Fok! Sport en Standaard.be. Zie voor hogere videokwaliteit Rabo SportTV. (Bron: Koga Miyata)

My Phone Company Is Evil


TracFone, onderdeel van de grootste Latijns Amerikaanse mobiele netwerk aanbieder América Móvil, is een mobiele telefoon aanbieder die prepaid telefonie aanbied in Amerika, Puerto Rico en de Virgin Islands. Met bijna 10 miljoen klanten is Tracfone momenteel de zesde mobiele operator in de Verenigde Staten. Het Australische reclamebureau Droga5 creëerde voor Tracfone de campagne “Net10 (No Evil)” met bovenstaande griezelige viral video. Sinds vorige week vrijdag is het filmpje op YouTube meer dan 500.000 keer bekeken en geplaatst door de invloedrijke blogs Neatorama, Kottke, Geekologie, Gizmodo en TechEBlog (Bron: Wikipedia)

Bootyful Game


“Has the beautiful game been ruined by the corporate, prawn sandwich brigade who think 4 4 2 is a share price and ‘playing in the hole’ is something to do with golf?” is de vraag die Burger King stelt op de promotiesite footballyourway.co.uk voor de BK Angus. Bezoekers kunnen zich registreren op de actiesite en reageren op de stelling of stemmen. De viral “Bootyful Game” met sexy voetballende vrouwen, geseed door Unruly Media, word ingezet om traffic naar de actiesite van de fastfood keten te genereren.

Play With Reactivity


Het Italiaanse bureau Reactivity, onderdeel van Lumengroup, creëerde bovenstaande viral om ‘reactivity’ te promoten. In de video helpt een creatief van Reactivity een luie backpacker wat geld bij elkaar te krijgen met een zeer ongebruikelijke aanpak. Het bureau heeft een speciale mini site ontwikkeld, waar je jouw eigen ‘reactivity’ kan testen.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!