Viral Friday Week 20/2007

18 mei 2007, 00:59

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Photoshop Makeover

Iedereen herinnert zich ongetwijfeld het ongekende virale succes van Dove Evolution van vorig jaar. De publiciteit rondom de Campaign For Real Beauty viral van Unilever, waarin een gewone vrouw middels photoshop bewerkingen uiteindelijk als topmodel op een billboard verschijnt, was ongekend. Zelfs in verschillende Amerikaanse programma’s, o.a. in “The View,” “Ellen,” CNN, “Entertainment Tonight” en “Geraldo,” was de viral video te bewonderen.

Al snel verschenen er de nodige parodieën op de Dove Evolution video, zoals Dove SMM Nieuwe Revu, Slob Evolution, Revolution, Kate Olsen Metamorfose, Horror evolution en Playboy Evolution. Bovenstaande video is na een maand zo’n 850.000 keer bekeken op YouTube. Het origineel staat inmiddels op 3,2 miljoen views.

The Break Up

Geert Desager en Stef Selfslagh van het Belgische reclamebureau Openhere maakte de komische viral “The Break Up” voor Microsoft Digital Advertising Solutions. De viral is een prachtige korte video over de relatie tussen adverteerder en consument. Ze hebben afgesproken in een restaurant. De man (adverteerder) voelt zich volkomen gelukkig totdat de vrouw (consument) aangeeft te willen scheiden. Ze legt hem uit waarom ze wil scheiden maar hij lijkt niet te luisteren. Aan het eind stapt ze op en laat hem vertwijfeld achter in het restaurant.

Let The Game Continue

Let the game continue
De nieuwe Axe campagne “Let The Game Continue” is een vorm van online branded entertainment, een soort online roadmovie, die zo’n 5 minuten duurt. In de filmercial heeft de man een aaneenschakeling van ontmoetingen met vrouwen. Op één of andere manier blijft hij vervallen in problemen.

Bron: Molblog

I Need Your Advice

Amerikaans presidentskandidate en voormalig First Lady Hillary Clinton is in de Viral Friday rubriek al een aantal keren langsgekomen. Begin februari liet ze tijdens haar kickoff campagne in de staat Iowa weten dat ze definitief ging meedoen aan de presidentsverkiezingen in november 2008. Tijdens het zingen van het Amerikaanse volkslied werd ze gefilmd en bleken haar zangkunsten nog niet echt optimaal te zijn. En eind maart kreeg ze een anti-Hillary clip, getiteld “Hillary 1984” te verwerken.

Maar Hillary laat zich niet snel uit het veld slaan en doet nu een oproep aan het Amerikaanse volk om haar campagnelied op www.hillaryclinton.com te kiezen. Eerder deze week deed voormalig president Bill Clinton een opmerkelijke zet. Hij nam een indrukwekkende video op, waarin hij stelde dan zijn vrouw Hillary de juiste persoon is voor de vacature van President van Amerika.

Old Spice

Wieden + Kennedy zet wederom de Amerikaanse acteur Bruce Campbell in voor een Old Spice commercial. Begin januari kreeg de eerste commercial enorm veel lof en behaalde het filmpje zo’n half miljoen views op YouTube. Deze keer entertaint Bruce in zijn vrijgezellen woning een aantal zeer goeduitziende dames, incl supermodel Irina Pantaeva, met een muzikaal intermezzo (“Hungry Like The Wolf” van Duran Duran) voor de Old Spice body spray commercial. Bekijk ook de Behind the scenes van de Old Spice commercial. Na een week staat de YouTube teller inmiddels op 50.000 views.

HP

Volgende maand, om precies te zijn 21 juni, gaat het langverwachte derde deel “Shrek The Third” in Nederland in première. De animatiefilm van DreamWorks, die de draak steekt met klassieke sprookjes van onder andere Grimm en Hans Christian Andersen, heeft weer de vertrouwde cast met Shrek (Mike Myers), Donkey (Eddie Murphy), Prinses Fiona (Cameron Diaz) en Puss in Boots (Antonio Banderas). Voor 2010 staat zelfs nog een vierde deel gepland.

Sinds de eerste Shrek film uit 2001 werkt Dreamworks al nauw samen met computerfabrikant Hewlett Packard aan nieuwe technologieën. Het is dan ook niet verwonderlijk dat HP voor de spraakmakende campagne “The Computer is Personal Again” ook de karakters uit Far Far Away inzet. Tevens lanceert HP een Shrek The Third foto contest via HP.com/Shrek. Natuurlijk kan tegenwoordig een eigen YouTube kanaal, “YeTube” en een MySpace profiel niet meer ontbreken.

Silverjet

Silverjet, de luchtvaartmaatschappij speciaal voor de zakenreiziger met dagelijkse vluchten tussen Luton en Newark, promoot in een nieuwe viral op YouTube haar speciale toiletten voor vrouwen. Elk van de Silverjet 767 vliegtuigen hebben standaard 5 toiletten aan boord, waarvan één speciaal voor vrouwen incl. Aromatherapy Associates producten.

Wanneer begin juli de tweede dagelijkse Silverjet vlucht tussen Luton en Newark start, krijgt het speciale vrouwentoilet een nieuw ontwerp incl. gloeilampen naast de spiegel, een extra spiegel om het haar in de achterste spiegel te bekijken en een groovy paars suède look. Silverjet won vorige maand bij de Travolution Awards 2007 de prijs in de categorie “Best Airline Website”.

Bron: TimesOnline

Pepsi 4Max

Een paar weken geleden was aan het station van Leuven, België een opmerkelijk – en ook wel mysterieus – spektakel te zien. Aan een gigantische stelling was een groot zeil bevestigd met 42 gaten er in. Menselijke jetons, verdeeld in 2 teams van rode en blauwe jetons, speelden er een levensgrote versie van vier-op-een-rij. Op het zeil was enkel een verwijzing naar de website www.4max.be te zien. Die site doet vermoeden dat er nog dergelijke gigaspelletjes vier-op-een-rij gespeeld zullen worden. Ondertussen duiken in de Belgische blogosfeer diverse foto’s, filmpjes en zelfs een eigen blog op.

Bron: Het Laatste Nieuws, Marketing Interactive

Redcoon

Ter ere van haar vierjarig bestaan heeft online electronicazaak Redcoon, met vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Portugal, een pittig filmpje opgenomen met in de hoofdrol een hete peper. De viral is een geweldige animatie van een peper die tot leven komt en laat zien hoe heet die chili peppers nu echt kunnen zijn. Zet maar een glaasje water klaar voor deze scherpe aanbieder in elektronica.

Try Drugs

Try Drugs
Try Drugs” is de naam van de campagne van het Ministerie van Volksgezondheid uit Noorwegen, om het gebruik van cocaïne, heroïne en marihuana te ontmoedigen. Op de site Try Drugs wordt visueel getoond, wat het effect is wanneer je één van deze verboden genotsmiddelen hebt gebruikt.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!