Viral Friday Week 18/2008

2 mei 2008, 01:01

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Love China

Love China
Sinds half april hebben miljoenen Chinese gebruikers van chatprogramma’s als MSN en QQ massaal gehoor gegeven aan de internetactie Love China of (L)China. Woendagochtend 16 april verspreidde het rode hartje met het woord China erachter zich langzaamaan in diverse MSN chatprogramma’s, MSN China (gevestigd in Zhongguansun, Beijing) omarmde de actie en nodigde via cn.msn.com al haar Chinese gebruikers uit een rood hart met daarachter ‘China’ voor hun chatnaam te plaatsen, om daarmee de Olympische Spelen te steunen en te protesteren tegen de Westerse berichtgeving over de aankomende spelen en Tibet. Schattingen van internetters die zich bij de actie hebben aangesloten variëren van 3,5 miljoen volgens Contagious Magazine tot vijf miljoen Chinezen volgens Dragon TV in Shanghai. (Bron: Nu.nl, Guardian, AFP)

Britain’s Got Talent: Michael Jackson


De Amerikaanse televisiehit ‘America’s Got Talent’, die vorig jaar de oversteek naar het Europese vasteland maakte, is sinds dit jaar ook te zien op de Nederlandse buis. In het programma kan iedereen die denkt een talent te hebben, dat komen bewijzen op het podium, en misschien wel in de voetsporen treden van de Britse winnaar Paul Potts of het 11-jarige Amerikaanse zangtalent Bianca Ryan, die dankzij YouTube wereldwijd bekend werden. In het tweede seizoen van Britain’s Got Talent krijgen de drie juryleden, Simon Cowell, Piers Morgan en Amanda Holden Michael Jackson imitator Suleman Mirza op bezoek, die een verpletterende indruk achterlaat. In een week tijd werd de clip meer dan 2,5 miljoen keer bekeken.

Trapped in an Elevator with Diarrhea


Vorige week was “Trapped in an Elevator for 41 Hours” de #1 virale video in Viral Friday. Het ongelofelijke verhaal van de 34-jarige New Yorker Nicolas White, wordt door Shortsbus.com op een erg grappige wijze geparodieerd, ditmaal is een man in een lift te zien, die last heeft van diarree. De spoof is binnen enkele dagen 1,1 miljoen keer bekeken op de videosite Break.com.

Nike: Take It To The Next Level


Nike Football lanceert een nieuwe campagne met het zicht op Euro ’08, getiteld Take it to the Next Level. Diverse voetbalsterren als Huntelaar, Gallas, Rooney, Cristiano Ronaldo, Materazzi, Ibrahimovic, Cesc Fabergas, Ruud van Nistelrooy en Ronaldinho maken hun opwachting in de video geregisseerd door Guy Ritchie, bekend van o.a. Snatch en Revolver.

IBM Lenovo Ultra Portable PC versus MacBook Air


Na het MacBook Air parodie spotje van The Bureau heeft de grootste computerfabrikant van China, Lenovo, een leuke variant bedacht op de oorspronkelijke Apple commercial.

Viva Chihuahuas!


Ter promotie van Beverly Hills Chihuahua is Walt Disney een viral marketing actie gestart rond de film, die vanaf 26 september te zien is in de bioscopen. Op de actiesite www.heel.la is het volgende te lezen: “My friends, my name is Papi. Viva Chihuahuas. We have been dressed in sweaters and carried in purses. I say no mas! I am tired of the jokes about our size. We will not be toys or fashion accessories. We will not answer to Fee Fee or Foo Foo. No mas! Viva Chihuahuas! Who is with me? Heel!”

Häagen-Dazs: Help the Honey Bees


Het Amerikaanse ijsmerk Häagen-Dazs heeft de prachtige website helpthehoneybees.com en bijbehorende commercial gelanceerd om aandacht te vragen voor het verdwijnen van bijen. De ijsproducent is dan ook voor heel wat grondstoffen afhankelijk van de kleine diertjes. Het bedrijf ontwikkelde een nieuwe smaak, Vanilla Honey Bee, om de aandacht op het probleem te vestigen. Reclamebureau Goodby, Silverstein & Partner uit San Francisco en Psyop, Los Angeles creëerden de ‘Help the Honey Bees’ campagne. Als onderdeel van de campagne doneert Häagen-Dazs $250,000 aan Colony Collapse Disorder research. (Bron: Reclamewereld, De Standaard, Apitherapy News)

FaceBook In Reality


Idiots of Ants, een comedy groep uit Londen, maakte een grappige sketch voor BBC’s The Wall hoe Facebook er in het echte leven zou uitzien.

Max Havelaar


Het reclamebureau SixandCo creëerde voor Max Havelaar France, het keurmerk voor eerlijke handel, het bovenstaande spotje. De viral video is meer dan 100.000 keer bekeken op o.a. YouTube en Dailymotion.

Neuk Jezelf Naar De Top


Jobcircle, een initiatief van FNV Bondgenoten, is een creatieve community voor jongeren en nieuwe werknemers op het gebied van werk & leven en heeft de ambitie hét collega-netwerk van Nederland te worden. Om dat te bereiken heeft Jobcircle een opvallende viral video gelanceerd, waarin te zien is hoe stagiair Rogier zichzelf omhoog probeert te neuken met speciale “Fuck your way to the top” condooms.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!