Viral Friday Week 17/2009

24 april 2009, 06:41

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Britain’s Got Talent: Shaheen Jafargholi


Britain’s Got Talent is nog maar net bekomen van de stem van huisvrouw Susan Boyle of er is al een nieuwe sensatie in de show: de 12-jarige Shaheen Jafargholi.

De scholier uit Wales begon met zijn lievelingsnummer, Valerie van Amy Winehouse. De zaal reageerde redelijk enthousiast, maar jurylid Simon Cowell besloot de jonge zanger te onderbreken. “You’ve got this really wrong”, zei hij tegen de ontstelde Shaheen. Daarop zette Shaheen ‘Who’s Loving You‘ van de Michael Jackson in. Het publiek veerde recht en Cowell was nu wel overtuigd. Op diverse videoportals is het filmpje ruim 6 miljoen keer bekeken. (Bron: De Standaard, Excite, Glamour Blog)

Disgusting Dominos People


Het imago van Domino’s Pizza heeft flinke schade opgelopen door een gore video van twee Amerikaanse medewerkers van de keten, die vorige week op YouTube circuleerde. In de video filmt Kristy Lynn Hammonds (31) haar collega Michael Anthony Setzer (32), die alle ethische keukenregels aan zijn laars lapt.

’s Werelds grootste pizzabakker liet het Youtube filmpje, dat inmiddels al 1,5 miljoen keer was bekeken, verwijderen. En begon een charme offensief door middels Patrick Doyle, President van Domino’s U.S.A., te reageren op YouTube, om de schade zoveel mogelijk te beperken. Beide medewerkers zijn opgepakt en wacht een gevangenisstraf van 4 tot 12 maanden. Ondanks het charme-offensief kon Domino’s niet voorkomen dat diverse invloedrijke kranten en blogs, zoals USA Today en Consumerist, er aandacht aan besteedden. (Bron: Marketingfacts, Carrière blog, Telegraaf, Bizz)

Burger King SpongeBob Squarepants


Een bizarre commercial (0:30) en een catchy muziekvideo (2:23), gemaakt door reclamebureau Crispin Porter + Bogusky, ter promotie van de BK Kids Meal met SpongeBob SquarePants speeltjes heeft voor de nodige ophef gezorgd in Amerika. In de video zingt de mascotte van de internationale fastfooden “the Burger King” een variant van ‘Baby Got Back‘ van Sir Mix-A-Lot. De video is ruim 500.000 keer bekeken. (Bron: Young Marketing)

YouTube HD Camera Trick Challenge


Samsung daagt de kijkers van deze commercial voor de nieuwe Omnia HD telefoon, met een 8 megapixel camera, uit te ontdekken hoe ze bovenstaande video gemaakt hebben.

Op YouTube staat de volgende tekst: “This clip was shot on an I8910 HD phone, a new camera phone just released by Samsung with an 8 megapixel camera that can actually record and output video in HD format. It was shot in one take, with no post production or special effects of any kind. Everything you see here was done “in-camera”. Our challenge to you is to figure out how we did it.”

Een leuke manier om veel buzz te genereren! Helaas voor Samsung werd het mysterie al binnen 10 dagen opgelost. Toch werd de video tot inmiddels bijna 580.000 keer bekeken op YouTube.

Flutter: The New Twitter


Nu de Twitter-gekte massaal om zich heen grijpt, heeft Slate V een hilarische mockumentary gemaakt over een nieuw fictief bedrijf Flutter, dat microbloggen revolutionair zal gaan veranderen. Het filmpje, dat 3 april 2009 op YouTube werd geplaatst, is ruim een half miljoen keer bekeken. (Bron: ViralBlog)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!