Viral Friday Week 14/2009

3 april 2009, 07:53

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Super Chameleon


Ongeveer 2 jaar geleden startte zonnebrillenmerk Ray-Ban groots de wereldwijde campagne “Never Hide” met abri’s, billboards, posters, commercials, streetvertising, truckvertising, reclame op trams, taxi reclame, Never Hide Sessions én ook virale marketing. Onderdeel van de virale strategie is het YouTube account NeverHideFilms, die op 2 mei 2007 werd aangemaakt. Sindsdien zijn er 15 video’s geüpload naar het account, die ruim 7,4 miljoen keer bekeken zijn.

Het eerste filmpje “Guy catches glasses with face” is ook meteen het meest bekeken filmpje, met ruim 4 miljoen views. In totaal is het fake filmpje op internet 13 miljoen keer bekeken. Andere veel bekeken video’s op het kanaal zijn Cow Gives Birth To A Dude (1,8 miljoen views), Bikini Body Builder vs. Rubik’s Cube (550.000 views) en Bobbing for Glasses (300.000). De overige video’s halen slechts 40.000 views of minder. Ter promotie van de zomer-campagne Ray-Ban Colorize zijn er 4 video’s (Drill, Canon, Chameleon en Paint can) gelanceerd door reclamebureau Cutwater uit San Francisco. De Chameleon video doet het op YouTube, Break en Yahoo Video erg goed met totaal ruim 900.000 views in anderhalve week tijd.

Creme That Egg!


De Britse maker van chocoladeproducten Cadbury is een user-generated video actie gestart in Nieuw-Zeeland, getiteld “Cadbury Creme Egg Gooeys Film Festival“. De chocoladegigant roept consumenten op, zo creatief mogelijk een Cadbury chocolade ei te ‘vernietigen’, te filmen en te uploaden naar de actiesite. De meest originele video wint de geldprijs van $5.000. De actie sluit aanstaande donderdag 9 april en heeft tot op heden 72 inzendingen opgeleverd.

De meest creatieve inzending is van de 23-jarige Joseph Herscher, die zes maanden lang samen met zijn zes huisgenoten bouwde aan een Rube Goldberg machine voor het chocolade ei. De video “Creme That Egg!” is in twee weken tijd 1 miljoen keer bekeken. Bekijk ook het interview met Joseph Herscher. Voor de actie zette Cadbury Bebo, Facebook en YouTube in. (Bron: RadioChick, GayNZ)

Zie ook Cadbury Eyebrow Dance, Creme Egg: Mouse Trap, Cadbury: Trucks Having Fun, Wonderbra vs Cadbury Gorilla en Cadbury Gorilla.

Metallica Risky Business Coaches


Na Heidi Klum, maken nu ook de vier Metallica bandleden Lars Ulrich, James Hetfield, Kirk Hammett en Robert Trujillo hun opwachting in een Guitar Hero spotje. Guitar Hero: Metallica is ontwikkeld door Neversoft en wordt uitgegeven door Activision. Het spel zal naar vewachting in mei 2009 uitkomen in Europa, Noord-Amerika en Australië voor de PlayStation 2, PlayStation 3, Xb

ox 360 en Wii. In de game speel je een band die Metallica wil begeleiden op hun tour. Door goed te spelen raakt Metallica onder de indruk en mag je met hen op tour. Guitar Hero: Metallica is het tweede spel dat zich focust op één band. Eerder verscheen Guitar Hero: Aerosmith. (Bron: Wikipedia, Nintendo Nieuwslog)

Padma Lakshmi Hardee’s Commercial


Model, actrice en culinaire duizendpoot Padma Lakshmi is te zien in de nieuwe commercial van hamburgerketen Hardee’s, die doet denken aan Paris Hilton’s reclame voor Carl’s Jr. De 37-jarige Indiaans-Amerikaanse is auteur van de kookboeken “Easy Exotic” en “Tangy, Tart, Hot & Sweet” en is in Amerika vooral bekend van haar eigen realityshow “Top Chef” op Bravo TV. In 2004 trouwde Lakshmi in New York met de veel oudere indo-Britse schrijver Salman Rushdie. Rushdie’s boek ‘Fury’ is opgedragen aan Padma en het hoofdpersonage werd gebaseerd op haar. In 2007 kwam er echter al een einde aan dit veelbesproken huwelijk. (Bron: TV Visie)

LGenius: LG’s New Wacky TV Technologies


De Koreaanse fabrikant LG, maker van o.a. mobiele telefoons, computers, huishoudelijke apparaten en televisies, heeft op een recente persconferentie in Korea een reeks nieuwe technologieën op TV gebied aan het publiek getoond. Zo zal LG’s nieuwste TV toestel voorzien van een aantal revolutionaire functies. De Profanity filter zorgt ervoor dat scheldwoorden worden vervangen door een lachende baby. Met de Happy Time functie worden droevige films opgefleurd met schattige katten (ook in puppy verkrijgbaar) en de Cartoonizer maakt van intieme scènes een cartoon versie. De video is een teaser voor de website LGenius.com, waar consumenten hun “out of the box” ideeën kunnen insturen voor toekomstige nieuwe LG televisies. Het filmpje is te vinden op diverse invloedrijke tech- en gadget sites zoals Gizmodo, Slashgear, Engadget, Crunchgear, Trendhunter en GeeksAreSexy.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!