Viral Friday Week 11/2008

14 maart 2008, 03:34

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Food Fight


Filmmaker en animator Stefan Nadelman creëerde in 3 maanden tijd de korte film “Food Fight”, waarin de verschillende conflicten in de wereld vanaf de Tweede Wereldoorlog worden uitgebeeld aan de hand van fastfood. Zo komen o.a. WWII, de Vietnam oorlog, de Golf oorlog en 9/11 terug in zijn creatie met voedsel. Een cheatsheet van de oorlogen en het gebruikte voedsel is ook beschikbaar. De korte film is in 2 weken tijd zo’n 1,5 miljoen keer bekeken.

Shopping Cart Whisperer


Het Amerikaanse VeriSign, beheerder van o.a. .com, .net, .tv domeinen en uitgever van SSL certificaten, heeft een ludieke virale campagne gelanceerd getiteld: “No More Abandoned Carts“. De hoofdrolspeler in de campagne is Liberty Fillmore, een ‘winkelwagen fluisteraar’ die steeds meer verlaten winkelwagentjes op zijn pad tegenkomt en helpt. Hij vindt mensen die zeggen, dat ze hun winkelwagentje online helemaal vullen en voor de ‘buy’ knop afhaken (omdat het niet veilig zou zijn), maar lafaards. Immers er zijn de veilige SSL certificaten van VeriSign. De virale video die 24 februari in wereld première ging is inmiddels zo’n 1,1 miljoen keer bekeken.

Food Court Musical


Na de zeer succesvolle ludieke ‘freeze’ misie in Grand Central Station in New York, die zelfs in Nederland op Utrecht Centraal navolging kreeg, heeft het Improv Everywhere gezelschap een nieuwe uitdaging gevonden. Ditmaal in Balwin Hills Mall in Los Angeles met slechts 16 undercover acteurs. De missie: creëer een spontane musical.

Treeless Squirrel


Het Amerikaanse creatieve bureau Flow Creative creëerde uit eigen initiatief de awareness campagne Treeless Squirrel, om het belang van bomen planten te benadrukken voor mens en dier. Het bedrijf uit Chicago maakte o.a. een actiesite, virale video en blog.

Burst


Schweppes heeft een campagne in Australië gelanceerd om nieuw leven te blazen in het branding concept “Schweppervescence”. De ‘Burst’ campagne bestaat uit 5 virale videos, die geschoten zijn met slow motion camera’s met 10.000 frames per seconde (fps). Op diverse plekken in Australië zijn de video’s opgenomen, o.a. in de staat Victoria, in het Otway National Park en in de stad Melbourne. De Schweppervescence campagne is ontwikkeld door George Patterson Y&R uit Melbourne. (Bron: Duncan’s TV)

Ideal man


Ter gelegenheid van de introductie van het mannenblad GQ Magazine (Gentleman’s Quarterly) in Frankrijk, maakte DDB Paris de hilarische viral “Ideal Man”. De video, geschoten in Buenos Aires door het collectief Les Minis Vegas uit Londen, wordt muzikaal ondersteund door Billy Idol’s “Eyes without a face” van het album Rebel Yell uit 1993. Bekijk ook de Making Of van de video. Op Digg is het filmpje beloond met meer dan 750 votes. (Bron: NEooWS.com)

Do The Green Thing: Huddle


Wanneer het aankomt op het gebruik van lichaamswarmte, kunnen we nog het één en ander leren van pinguïns. Dat bracht de mensen van het reclamebureau Play uit Londen op het idee om voor Dothegreenthing.com een avontuurlijke trip richting Antarctica te maken, waar men vele maanden doorbracht om een prachtige natuur documentaire te maken. Het script voor de documentaire werd geschreven door John Kelly en Jesper Varlen van Play, Irresistible Films maakte de opnames. De muziek werd verzorgd door Michael Mertens. Iain Grant nam de mixing voor zijn rekening. De stem in de documentaire Huddle is van Daniel Lapaine.

PETA: Jenna Jameson


De 33-jarige gepensioneerde pornoster Jenna Jameson is de nieuwste beroemdheid die zich inzet voor de dierenrechtenorganisatie PETA. In de nieuwe reclamecampagne, gelanceerd op de modeweek in Los Angeles, kruipt de pornoactrice in de huid van pinup Bettie Page en prijst Jameson het product pleather aan, een diervriendelijk alternatief voor leer. De slogan van de campagne is “Pleather Yourself”. “Het is prima om een beest te zijn in bed, maar niet ten koste van dieren”, aldus Jenna. (Bron: Reclamewereld)

Hearing Test

Red Cross Norway
Het Noorse Rode Kruis heeft in samenwerking met Oslo Health een zeer effectieve manier bedacht om haar boodschap over te brengen. Ervaar hetzelf! Zet je koptelefoon op of speakers aan en doe de test.

Talent om te Skieën?


Zo’n twee weken geleden startte Talent & Pro de online actie “Talent om te skiën“, waarbij men kans maakte op een ski-reis met 3 vrienden naar het Oostenrijkse Axamer Lizum! De virale campagne is opgezet om de vacatures van Talent & Pro onder de aandacht te brengen.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!