Viral Friday Week 39/2014: KLM, Apple & Volvo

Viral Friday Week 39/2014: KLM, Apple & Volvo
, Mindshare
@WardCuiper

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van KLM, Apple & Volvo. Heb je een tip? Stuur 'm op!

1. Global Be(er) Responsible Day | "Friends Are Waiting" | Budweiser

Het gebeurt vrij weinig dat een bier- of drankmerk zelf expliciet aandacht vraagt voor verantwoordelijk alcoholgebruik in het verkeer. De video waarin het biermerk Budweiser op een sympathieke manier een steentje wil bijdragen om dit probleem onder de aandacht te brengen, scoorde immens goed met 16 miljoen views (and counting). Met een trouwe hond, emotie en het verassingseffect heeft de video heel wat ingrediënten voor een viral, de views zijn het bewijs. 100% Bob 0% op!

2. KLM Lost & Found service

Iedereen kent het vervelende gevoel als je iets bent vergeten of kwijt bent geraakt. Hoe vervelend is het als je uitgerekend op het vliegveld iets verloren bent. KLM heeft hiervoor de Lost & Found service in het leven geroepen. Voor deze dienst monitort KLM actief social media om de gevonden spullen te koppelen aan de onfortuinlijke eigenaren. KLM heeft, om de dienst te promoten, een video gemaakt met Sherlock.

Deze überschattige Beagle verblijdt de reizigers weer met hun verloren spullen. De video van KLM gaat als een raket (of Boeing voor de 'aerofielen' onder ons) met meer dan 4 miljoen views in een kleine 3 (!) dagen. Chapeau voor onze Nederlandse viral-knaller van de week: KLM!

3. It's On Us: Sexual Assault PSA

We herinneren ons allemaal de beelden van de Amerikaanse vrouw die onlangs met een matras over de Universiteitscampus liep. Ze was het slachtoffer geworden van aanranding, maar werd niet gehoord door haar omgeving. Uit pure wanhoop nam ze haar matras overal mee naar toe, om meer awareness te creëren voor aanrandingen op en rondom campussen.

Om deze vrouwen een stem te geven, is mede door President Obama een nieuwe campagne gestart; It's on US. In de introductievideo zien we naast Obama diverse 'celebs' die kijkers oproepen om geen omstanders te zijn, maar actie te ondernemen tegen deze praktijken. Die boodschap is in ieder geval gehoord, want de video heeft binnen een kleine 10 dagen tijd zo'n 2.2 miljoen views gescoord op Youtube.

4. Apple - iPhone 6 and iPhone 6 Plus - TV Ad - Huge

Apple misschien wel een van de meest besproken merken van de afgelopen week. Iedereen heeft inmiddels wel iPhone 6 schermen zien buigen en breken, dus dat gaan we niet herhalen. Wat jullie wellicht gemist hebben is de promotievideo die Apple in de afgelopen week op Youtube heeft gezet.

'Bigger and Better' dus 'Huge' is de boodschap. En ondanks Bend Gate scoorde deze leuk geproduceerde clip met flik wat humor toch meer dan 1 miljoen views in een week tijd. Oh, mocht je het ondanks alles toch aandurven om een iPhone 6+ te bestellen, kan je door KPN je broekzak laten aanpassen om een gebogen scherm te voorkomen!

5. Volvo Trucks - The Casino

Het is voor sommigen onder ons een jongensdroom: valet parking. Er is niks gavers dan bij een fancy feestje aankomen op een rode loper met een dikke sportwagen en dan heel nonchalant de sleutels overhandigen aan de puisterige puber. (Die jongeman heeft overigens dan in al die bolides ook de dag van zijn leven, dat ter zijde).

Op dit concept broedde Volvo Trucks een briljante viral hit uit. Want wees nou eerlijk, de echte pk-monsters van de weg zijn tenslotte trucks. En het gezicht van jonge man in dit filmpje als de nieuwe Volvo FH de rode loper op komt rijden, is goud waard en goed voor meer dan 300 duizend views in een week tijd. Enjoy! (Ohja, er is ook een 'behind the scenes' video voor de liefhebbers).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.