Viral Friday week 36/2016: Jim Beam’s Apple Watch, Honda Kog, Adidas en Heineken

9 september 2016, 13:30

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week Jim Beam’s Apple Watch, Honda Kog, Adidas en Heineken. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. Heineken l When You Drive, Never Drink

Hoe zorg je er nu voor dat je als biermerk sponsor van de Formule 1 kunt worden zonder dat de maatschappij voor de hand liggende opmerkingen gaat maken over bier en autorijden? Heineken heeft het antwoord. Nodig een van s ’werelds meest beroemde F1-coureurs allertijden uit om voor eens en altijd duidelijk te maken dat “If you drive, never drink” de boodschap is. We zien drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart die gedurende zijn carrière steevast weigert om biertjes te drinken. Zelfs nu hij op leeftijd is, slaat hij de goudgele rakkers nog steeds van zich af. Onder begeleiding van prachtige muziek (geïnspireerd op Hero’s van David Bowie) laat Jackie namelijk zien dat hij zelfs op zijn 77ste nog altijd de kwaliteiten in huis heeft om het stuurwiel van een Jaguar te bemannen. Inmiddels is de inspirerende video de 123.000 views gepasseerd.

2. Sport Needs Creators | Adidas

Op de tweede plaats treffen we deze week de viralhit van sportmerk Adidas. Met deze video betoogt Adidas dat hard werken alleen niet voldoende is om te excelleren als topsporter. Creativiteit is volgens Adidas net zo belangrijk. Met deze video – die meer dan 67.000 views scoorde in een week tijd – wordt die boodschap doeltreffend overgebracht. “Think out of the box and inspire” zijn de factoren die van deze video een viralhit maken.

3. Honda Kog

Op de derde plaats vinden we een nieuwe commercial van de Japanse autofabrikant Honda. Met een zeer origineel bedacht videoconcept laat Honda zien dat originele onderdelen de sleutel zijn tot een geweldig rijdende auto. Het concept, waarvoor een sublieme animatie geproduceerd is, leverde Honda meer dan 21.000 views op in slechts éen week tijd.

4. Introducing the Jim Beam® Apple Watch

Inhaken op een wereldse gebeurtenis is altijd een goed idee voor een merk dat op zoek is om een viralhit te scoren. Bourbon-merk Jim Beam pakt deze week uit met video die inhaakt op de introductie van de iPhone 7. Jim Beam bedacht namelijk een nieuwe Apple Watch. Waarom komt Jim Beam met een Apple Watch vraagt u? Nou, omdat het horloge (dat tevens dient als draagbaar schotglas) groen is. En appels zijn soms ook groen. Punt. Humor is in dit geval de belangrijkste factor waarmee de Bourbon-maker meer dan 21.000 views scoorde in een week tijd.

5. 2017 Kia Sorento – MVP of SUVs – “Tecmo Bo” featuring Bo Jackson

We sluiten deze week de Viral Friday af met een origineel concept. Dit keer afkomstig van Kia Motors. De Koreaanse autofabrikant bedacht wel een heel bijzondere manier om de nieuwe Sorento onder de aandacht te brengen. Ze riepen de hulp in van NFL-superster Bo Jackson. In de video zien we een jaren 80-style videogame remake van zijn langste, meest indrukwekkende touchdown ooit. Ook maakte Kia een nogal droog vervolg op de tecmo video. De twee video’s genereerde gezamenlijk meer dan 17.000 views in een week tijd.

David Pedro
Social Media Community & Content Marketeer bij Mindshare Nederland

Mindshare is een mediabureau dat haar klanten dagelijks helpt bij het realiseren van een grote variëteit aan doelstellingen. Wij willen de leading business partner zijn voor onze klanten en helpen hun business te laten groeien. Via consumenten-, media- en merkinzichten - Big Data - helpt Mindshare de juiste media en middelen te selecteren om een doelstelling te behalen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!