Viral Friday Week 31/2014: Windows Phone, Johnnie Walker & Canadian Bank

1 augustus 2014, 13:30

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van Windows Phone, Johnnie Walker & Canadian Bank. Heb je een tip? Stuur 'm op!

Sometimes you just want to say thank you #TDThanksYou

Het verrassingseffect is een van die elementen die van en gewone video een viral kan maken. De Canadese financieel dienstverlener TD schud met een goede dosis humor het suffige imago (dat kleeft aan veel financieel dienstverleners) van zich af en verrast nietsvermoedende gebruikers van Bank of Canada pinautomaten met een welgemeend bedankje. Deze sympathieke video scoorde in een week tijd meer dan 5 miljoen views en is de onbetwiste nummer #1 viral van deze week.

David Duchovny: “You have something to be proud of!

Actuele ontwikkelingen kunnen ervoor zorgen dat video's die in eerste instantie niet zo boeiend lijken toch viral kunnen gaan. Een voorbeeld daarvan is de video die het Russische biermerk Sibirskaya Korona maakte met de Amerikaanse X-Files– en Californication-acteur David Duchovny. De video, waarin we Duchovny zien die mijmert over hoe zijn leven eruit gezien zou hebben als zijn voorouders in Rusland gebleven waren, leidde de afgelopen week tot veel negatieve respons vanwege de recente politieke spanningen tussen Rusland en de internationale gemeenschap. Hoewel de samenwerking niet echt tactisch valt te noemen, is de video met bijna drie miljoen views is wel goed voor een tweede plaats in onze Viral Friday.

Siri vs. Cortana – Happy Anniversary

Hoge bomen vangen veel wind, dit gaat zeker op voor Apple. Apple is niet alleen het mikpunt van concurrent Samsung, maar nu ook van Windows phone. Op een humoristische manier 'bashed' Windows de iPhone en laat daarmee zien dat hun product beter is. Video's waarin concurrenten elkaar zwart maken zijn bijna altijd een garantie voor viraliteit, deze video scoorde al meer de 1.5 miljoen views in enkele dagen.

Jude Law in 'The Gentleman's Wager

Whiskybrouwer Johnny Walker gebruikt acteur en womanizer Jude Law in een mini-film om te benadrukken hoe zeldzaam Johnny Walker Blue Label daadwerkelijk is. De video heeft een bourgondische, luxueus en avontuurlijke sfeer die absoluut bijdraagt n het gevoel rond de Whisky. Een knap staaltje content marketing dat binnen enkele dagen meer dan 870.000 YouTube views scoorde. Wij verwachten dat video de komende dagen nog verder viral gaat.

Boss Film – The Smartphone Network

In de westerse wereld zal deze Indiaanse video niet viral gaan, simpelweg omdat de video niets shokkings heeft. In India is de video wel erg vooruitstrevend vanwege het feministische element, een vrouw die op werk de baas van haar man is. Een hoop discussie is ontstaan over deze video en vooral om het feit dat vrouw uiteindelijk wel traditioneel het avondeten klaar maakt. Waarschijnlijk wil het telecom bedrijf 'Airtel India' sympathie onder de vrouwelijke doelgroep creëren. Of dat is lukt is een tweede, maar stof tot discussiëren is het wel. De video is inmiddels bijna 600.000 keer bekeken.

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!