Viral Friday Week 28/2016: de sportzomer met Usain Bolt, OS2016 en Nike

Viral Friday Week 28/2016: de sportzomer met Usain Bolt, OS2016 en Nike

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de sportzomer met Nike, Usain Bolt en de Olympische Spelen. Heb je een tip? Stuur 'm op!

1. Nike Presents Da Da Ding - Nike

Een geweldige video van Nike, het sportmerk empowered vrouwen in deze commercial/videoclip en er komt dan ook geen man aan te pas. Nike wil iedere vrouw raken en maakt dan ook slim gebruik van verschillende, sporten, culturen en subculturen. Voor de vorm is er goed gekeken naar populaire cultuur, welke content houdt onze doelgroep bezig? Hoe kan dit meer zijn dan alleen video? Met een eigen hiphoptrack waarvan deze video de muziekclip is heeft Nike wellicht meer in handen dan een commercial, het kan weleens een anthem voor de sportende vrouwen worden, althans dat hoopt Nike. De video werd binnen korte tijd 1.4 miljoen keer bekeken op YouTube.

2. IT COMES FROM BELOW | BRYCE HARPER - Under Armour

Het is een sportzomer dus dat betekent dat de Viral Friday er ook vol mee zit. Sportmerk Under Armour is meester in het maken van inspirationele sportvideo’s. Vaak is het goed, maar veel van hetzelfde, namelijk de weg naar succes van topsporter X. Deze video is niet veel anders, maar het niet de ‘weg naar succes’. Het sportmerk zet ‘the numbers game’ baseball af tegen het gevoel van de sporter, in dit geval Bryce Harper. Een topsporter en een mooie productie zijn goed voor meer dan een miljoen views binnen enkele dagen.

3. Virgin Media | Usain Bolt | #BeTheFastest

Nog een sportvideo! Wederom het vaste concept: topsporter X en de weg naar succes. Echter is deze video wel heel erg tof gemaakt en is de topsporter in kwestie waarschijnlijk de grootste held van de komende Olympische Spelen, namelijk Usain Bolt. De koppeling richting de adverteerder is wat minder logisch dan bij de eerdere sportmerken die voorbij kwamen, maar Virgin Media heeft de kans gegrepen om de snelste man ter wereld te koppelen aan de snelste verbinding (die zij claimen te hebben). De video werd al bijna 650.000 keer bekeken op YouTube.

4. Rio 2016 Olympic Games: Trailer - BBC Sport

De Engelse zender BBC Sport wil zeker weten dat de Britten de avonturen van hun sporters op de Olympische Spelen volgen via hun zender en hebben om die reden een animatievideo in elkaar geknutseld. Mooi werk, maar er mist humor, emotie of iets dat de kijker van video moet raken. Ik betwijfel of zo’n animatievideo beter werkt dan bovenstaande video’s met topsporters, vol met inspiratie en emotie. We weten in ieder geval dat de Olympische spelen uitgezonden wordt op BBC Sport, dus missie geslaagd. De video werd wel al meer dan 300.000 keer bekeken.

5. IKEA + HAY a teaser for collaboration - IKEA

Deze video van IKEA heeft nog niet bijzonder veel YouTube views (8.000), maar gaat wel als trein op Vimeo en social media. Waarom? Omdat het simpelweg een hele vette productie is. Wat deze video zo sterk maakt is dat producten van de nieuwe collectie (die IKEA in samenwerking met designmerk HAY gaat lanceren) in de hoofdrol staan. De video doet dus precies wat het moet doen: mensen warm maken voor deze nieuwe collectie. Erg sterk.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.