Viral Friday week 27/2017: Absolut’s kissathon, Apple’s detour en oma Tinie

7 juli 2017, 13:30

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week: Absolut’s kissathon, Apple’s detour en oma Tinie.

1. Apple | Détour – A film by Michel Gondry

229.527 views

We trappen de Viral Friday af met de iPhone. Apple komt met een wel heel bijzondere manier om de smartphone te promoten. Om de focus te leggen op de kwaliteit van de camera, is dit elf minuten durend filmpje van Michel Gondry opgenomen met de meest recente iPhone. Op het eerste oog lijkt dit gewoon een normale productie, maar om te bedenken dat alles geschoten is met een telefoon, is wel heel bijzonder. We zien een klein jongetje dat zijn driewieler verliest onderweg naar zijn vakantiebestemming. Uiteindelijk komt het via een lange omweg (Détour) terecht bij het jongetje die inmiddels een andere fiets heeft. Maar toch komt het verhaal tot een happy ending. In een week tijd ruim 220.000 views.

2. Absolut | Equal Love

151.461 views

Liefde ziet geen kleur, heeft geen label nodig en oordeelt niet. Bij Absolut steunen ze gelijke liefde sinds de dag waarop ze zijn opgericht. Absolut’s provocerende nieuwe commercial bevat een scala aan mensen die deelnemen aan een choreografische kissathon. Het alom bekende vodkamerk Absolut is van mening dat een wereld zonder labels, waar mensen hun individualiteit, liefde en diversiteit vrij kunnen uiten, een betere plaats voor ons allemaal is. De campagne, die samenvalt met Pride in Londen, markeert niet alleen de steun voor LGBT-rechten, maar weerspiegelt ook bredere thema’s van acceptatie en vrijheid. De advertentie is gemaakt door Ian Heartfield, Felipe Guimaraes, Lambros Charalambous, Paco Conde en Beto Fernandez bij BBH en is geregisseerd door Aoife McArdle via Somesuch. Al ruim 140.000 views!

3. Gillette | Handle With Care: Gillette’s New Assisted Shaving Razor

85.854 views

Gillette heeft met haar nieuwe commercial goud gewonnen in Cannes. In de ontroerende video zie je een zoon die zijn bejaarde vader helpt met scheren. De commerical is onderdeel van de campagne ter introductie van TREO, het eerste scheermes dat specifiek ontworpen is voor de zorgsector om anderen te scheren. Dit is ongetwijfeld zeer herkenbaar voor veel mensen met hulpbehoevende ouders. De inspirerende video is al meer dan 84 duizend keer bekeken.

4. Heineken | Cocktail | Open to All

9.253 views

Heineken heeft enige tijd geleden een campagne ingezet om de Heineken 0.0 aan de man te brengen. Elke keer met een andere spot. In deze spot zien we een man die aan de bar staat en een alcoholvrij drankje heeft besteld. Voor hem staat een uitbundig, exotisch brouwsel met daarin flikkerende sterretjes om de poespas te completeren. Er moeten nou eenmaal keuzes gemaakt worden als je een avond de bob bent en dat hoeft niet heel moeilijk te zijn. Om het simpel te houden, kun je namelijk gewoon de 0.0 bestellen waarbij de authentieke smaak van Heineken behouden is gebleven. Bijna 10.000 views in een paar dagen.

5. Youfone | Net zo snel als oma Tinie

2.431 views

We sluiten de Viral Friday van deze week af met een video van Nederlandse bodem. Telecomprovider Youfone creëerde deze opvallende video waarin oma Tinie de show steelt met haar sportmotor. Verder worden de kijkers getrakteerd op nog een aantal andere ‘opvallende’ gebeurtenissen in de film. Youfone heeft begrepen dat goede content lak heeft aan wetmatigheden en deze filosofie lerverde de video inmiddels al meer dan 2400 views op in één week tijd. Enjoy!

Fikri El Hamouti
Campaign Executive AV/Digital bij Mindshare

Mindshare is een mediabureau dat haar klanten dagelijks helpt bij het realiseren van een grote variëteit aan doelstellingen. Wij willen de leading business partner zijn voor onze klanten en helpen hun business te laten groeien. Via consumenten-, media- en merkinzichten - Big Data - helpt Mindshare de juiste media en middelen te selecteren om een doelstelling te behalen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!